Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
MARSEILLE (Elbil24): Om noen dager triller de aller første utgavene av VW ID.7 inn over landegrensene. Vi har nå vært ute på våre første prøveturer med den endelige bilen, en bil som er den sjette kreasjonen i ID-serien, der alle er bygget på MEB-plattformen.
Når VW nå lanserer nykommeren, så har de valgt å lansere den med tohjulsdrift til å begynne med. En eller flere firehjulsdrevne utgaver vil komme på et senere tidspunkt komme som en GTX-versjon. I løpet av sommeren er det også ventet at stasjonsvognen vil være klar.
Nytt batteri og motor
Utgaven vi her har prøvekjørt er utstyrt med et batteri som gir deg 77 kWh anvendelig kapasitet, 82 kWh brutto. Da er det lett å tenke at det er det samme batteriet som er å finne i ID.4 og ID.5, men den gang ei. Her sitter det andre celler, med høyere energitetthet, og de har nå en NMC 811 miks, sammenlignet med NMC 622 i de øvrige. Batteriet har også en høyere opp- og utladingshastighet, noe som gjør at du kan øke ladehastigheten, og samtidig hekte på en motor som byr på mer krefter. I ID.7 har VW gjort begge deler.
For ID.7 har – ikke uventet – fått den nye AP550 motoren, som leverer 286 hestekrefter fra et dreiemoment på 545 Nm. Dette passer da også en bil som ID.7 langt bedre enn de 204 hestekreftene den mindre AP310 motoren leverer, ettersom ID.7 er en større bil.

Effektiv luftmotstand
Som en følge av at ID.7 også er lengre og lavere enn flere av sine slektninger, så har også VW klart å gi den et svært effektivt karosseri, med tanke på luftmotstanden. For med en cd-verdi på bare 0,23 har bilen så lav luftmotstand at den skal klare en rekkevidde på hele 621 kilometer (WLTP) med de 77 kWh man har til rådighet.
På sikt vil det også komme et batteri med enda høyere kapasitet, når de går fra å ha åtte cellemoduler til ni, noe som naturlig nok vil øke rekkevidden ytterligere.

Så mye kan du få til under 400.000
En første prøvekjøring som dette er naturlig nok bare en forsmak. Vi skal kjøre den gjennom alle våre standardiserte tester så snart vi har bilen på plass i Norge. Derfor har vi heller ikke lagt vekt på verken forbruk eller rekkevidde, men VW forteller at bilen skal klare et forbruk i området 1,41 – 1,63 kWh per mil, avhengig av utstyr og hjuldimensjon.
Når du må lade opp batteriet igjen, så har VW nå økt ladeeffekten til 175 KW på det meste, noe som i 23 varmegrader skal gi deg en ladetid fra 10-80 prosent på rundt 28 minutter. Om du står tilkoblet i bare ti minutter, så skal dette være lenge nok til å gi deg nye 204 kilometer, om vi siterer VW.
Så hva får du om du kjøper deg en ID.7 i denne sedan-utgaven?
Den lange utgaven
Jo, du får en bil på rett under 5 meter, og som har en akselavstand på 2,97 meter. Det vitner om at det er den lange utgaven av MEB-plattformen den er laget på, og det merkes under kjøring. Lang akselavstand gir som regel også en mer komfortabel reise – så også her.
I denne testbilen var det også ekstra komfortabelt, ettersom de hadde satt inn ErgoActive-setene, med alskens innstillinger og funksjoner.
Bilen har også en innvendig utforming som gir deg en svært god romfølelse. Det er ingen ting som sitter i veien, med en lavtliggende midtkonsoll mellom setene, et dashbord som er trukket langt frem, men likevel med gode og lett tilgjengelige betjeningsfunksjoner.

BMW-nyhet mot Tesla-beist: – Fortjener å skinne
Det er også et lyst og trivelig interiør, noe som forsterkes av panorama- glasstaket. Dette er ikke til å åpne, men har en dimmefunksjon som gjør at du selv kan bestemme hvor mye lys det skal slippe inn.
Også i baksetet er det flust av plass, og det spiller knapt noen rolle hvor langbeint du måtte være. Det er nok uansett, for vi må huske at det er den samme plattformen her som i ID.Buzz.
Vi setter også pris på at karmene for sidevinduene ikke er trukket veldig høyt opp, sånn at også mindre barn har mulighet for å se ut.

Plass i bøtter og spann
Enda lenger bak finner vi et bagasjerom som tar imot 532 liter. Bakseteryggene kan deretter legges ned i en 40/60 splitt, og med alle disse lagt ned har du totalt et volum på 1586 liter å fylle. Heldigvis har VW også gitt bilen en fullverdig bakluke, der også bakvinduet følger med når du åpner opp. Dette gjør inn- og utlastingen my enklere, og det er lettere å utnytte all plassen. Dersom du skal på skitur, så har du også en skiluke til anvendelse, noe som gjør at du ikke trenger legge ned en stor del av seteryggen for å få med deg skiene inn i bilen.

Her er elbilene som kommer til Norge i 2024
Bak rattet vil du aldri slite med å finne deg til rette, spesielt ikke dersom du velger de mest ergonomiske setene. Rattet er også lett å justere til ønsket posisjon, og du har alltid den 15-tom store skjermen innenfor rekkevidde. Her har VW blant annet gitt de viktigste funksjonene knapper som alltid er der, uten at du trenger å måtte inn i menyer for å finne dem.
Foran rattet har du en liten skjerm som gir deg den aller nødvendigste informasjonen, men så har du i tillegg AR-skjermen projisert opp i frontruten som standard. Enklere form for å bli vist informasjonen er knapt å oppdrive, for du trenger aldri ta øynene fra veien. Og i ID.7 er dette standard, uavhengig av modell og versjon.
Vel ute på veien får vi også prøve bilen på litt mer entusiastiske veier, og én ting må vi si. Med bakhjulsdrift, og ingen motor på forhjulene, får du en veldig spenstig og fin fremvogn. Den virker heller ikke fremtung, som mange andre av dens konkurrenter.
I en elbil kan det kanskje høres noe slapt ut med 286 hestekrefter, spesielt i en såpss stor bil, men i praksis er det mer enn nok i det daglige bruk. Bilen virker på ingen måte verken tung eller slapp, og selv om papiret forteller om en sprint til 100 km/t på 6,5 sekunder, så er det sjelden man ber om noe raskere enn dette i en familiebil som her. I så tilfelle bør du vente på GTX-modellene som kommer senere. Da får du både firehjulsdrift og mer effekt, uten at vi har klart å lure ut av ingeniørene hvor mye effekt de sikter mot.
Ettersom ID.7 er stor, og sånn sett er et slags flaggskip, så er den også utstyrt med mye standardutstyr, i tillegg til mye utstyr man kan betale ekstra for.
Slik ser en kamuflert ID.7 stasjonsvogn ut:
En av de morsomme funksjonene er at bilen kan navigere seg selv til en parkeringsplass du bruker ofte. Den erindrer nemlig opp til 50 meter, og kan etter å ha blitt opplært kjøre denne distansen selv. Har du en trang garasje, eller parkeringsplass, så fikser altså bilen biffen på egenhånd. Du må riktig nok observere underveis, men med stor nøyaktighet gjør bilen som den er blitt fortalt.
Som alle nyere biler har også VW implementert stemmestyring, og i VW sitt tilfelle er det Ida som svarer når du ber henne. Vi kommer tilbake til henne så snart vi har fått prøvd hennes samarbeidsvilje ytterligere, men generelt er stemmestyring blitt bra, og det er ingen grunn til å tro det er noe mindre bra i en VW.
Alt i alt må vi si oss svært fornøyd med ID.7 så langt. VW har allerede lagt ut prisliste på sine nettsider, og en bil som vi her har kjørt vil koste deg rundt 630.000 kroner. Så gjenstår det å se om kjøperne vil vente på stasjonsvognen, eller om de klarer seg med det bagasjeromsvolumet du får til rådighet i sedanen. Begge kan trekke en henger på opp til 1.000 kg, så lenge du velger en tohjulsdreven utgave. Med firehjulsdrift øker dette til 1.200 kg.
De første bilene er som sagt på vei inn til Norge i disse dager, og vil snart være klar til demo hos en forhandler nær deg. Det betyr at du kanskje kan få utlevert en bil i løpet av våren, om du skulle falle for fristelsen.
Hørte jeg firehjulsdrift og stasjonsvogn? Da er det bare å smøre seg med noe mer tålmodighet.
Tekniske spesifikasjoner:
Motor: | 1 x elektrisk (AP550) |
Effekt: | 286 hk |
Dreiemoment: | 545 Nm |
0-100 km/t: | 6,5 sek. |
Toppfart: | 180 km/t |
Batteri: | Li-ion |
Batterikapasitet: | 82/77 kWh |
Forbruk: | 1,41 - 1,63 kWh/mil |
Rekkevidde: | 621 km |
Hurtiglading: | 175 kW (maks) |
Ombordlader: | 11 kW |
L X B X H (mm): | 4961 x 1862 x 1536 |
Akselavstand (mm): | 2971 |
Dekkdimensjon foran: | 235/50 R19 |
Dekkdimensjon bak: | 255/45 R19 |
Egenvekt: | 2172 kg |
Nyttelast: | 458 kg. |
Tillatt totalvekt: | 2630 kg |
Bagasjerom (liter): | 532 / 1586 liter |
Lasterom lengde (mm) | 1074 / 1948 |
Tillatt hengervekt: | 1000 kg |
Pris fra kr.: | 550.000 |
Pris testbil: | 630.000 |
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.