Norges mest solte elbil 2020:

Fire merker kjemper om tittelen

Kun dager igjen av året, og fire merker slåss om den evige tittelen.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Det er jul, og det er rett før nyttår. Da må det være lov å ta med seg en liten quiz inn i juletiden. Hvilken elbil blir årets mest solgte - eller mest registrerte - som er den egentlige valutaen for nybilsalget.

For i tett tåke, og solgløtt ligger Glovis Sun til kai på Bekkelaget i Oslo, uvitende om hvilket drama som utspiller seg.

For mannskapet er dette et rent rutineoppdrag, der målet er å losse lasten så raskt som bare mulig. Denne gangen haster det ekstra, ettersom dårlig vær sørget for en sen ankomst. Det går utover nye oppdrag.

Lite vet de også om at lasten de setter av i Oslo er med i en kamp av dimensjoner – kampen om å bli Norges mest solgte elbil i 2020.

Fire merker og modeller ligger i tet, og alle involverte parter ønsker å dra seieren i land. I tet ligger Audi e-tron, etterfulgt av et annet Møller-produkt – VW ID.3. De siste dagene har Nissan Leaf kilt seg inn foran Tesla Model 3, dog med en liten margin. En båtlast som dette kan velte hele lasset, og Elbil24 tok turen til kaia for å se dem trille til kais.

Antall registreringer:

Merke og modell Registert pr. 23.des
Audi e-tron9500
VW ID.37135
Nissan Leaf6327
Tesla Model 36322
SOLGLØTT: I tåkedis lå Glovis Sun til kais i Oslo. Foto: Fred Magne Skillebæk
SOLGLØTT: I tåkedis lå Glovis Sun til kais i Oslo. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Sent, men godt

Vi dukker opp på Bekkelagskaia ved 11-tiden lille julaften. Glovis Sun ligger til kai, etter at den ankom tidligere samme dag. Ankomsten var likevel noe sen. Dårlig vær sørget for at turen fra Zeebrugge tok lenger tid enn planlagt, men lasten er viktig og dyrebar, så det gjaldt å ta det pent.

Ombord var et større antall Tesla Model 3, der mange av bilene skal registreres og leveres til kunde – så raskt som bare mulig.

For Tesla er som sagt en av aktørene som kniver om tittelen for 2020. Det ville i så tilfelle bli andre året på rad, for de ble mest solgte elbil i 2019 – med god margin. I år har de levert rett over 6.000 biler av Model 3 til norske kunder, bare noen få biler bak nevnte Nissan Leaf og VW ID.3. Aller flest registrerte biler så langt i år kan derimot Audi skryte på seg, med sin e-tron. Og marginen er god, antagelig så god at den holder.

Fram og tilbake

I en slikt race er det kamp om å få båter i havn, og deretter få tømt dem raskest mulig.

– Nå i koronatidene pleier vi å ha fem personer som kjører ut bilene, og deretter blir fraktet i minibuss inn på båten igjen, forteller en representant for kaia.

I dag var dette økt til 11 sjåfører og to minibusser, ettersom det hastet å få skipet ut igjen før kl. 17 – fortsatt lille julaften. Men det er ikke bare båten som har det travelt. Logistikken var tatt hånd om på en måte som gjorde at bilene kunne sendes så direkte til mottagersted som mulig. Bilfraktere stod klare. Bilenes destinasjon var for lengst bestemt, og trailerne skulle kjøre dem nettopp dit. Dermed blir ledetiden frem til ferdig registrert bil så kort som mulig, og bilene havner med dette på årets statistikk.

RETT UT: Bilfrakterne stod klare, og sender bilene rett til utleveringssted. Foto: Fred Magne Skillebæk
RETT UT: Bilfrakterne stod klare, og sender bilene rett til utleveringssted. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Hvor mange, hvor lenge?

Så, hvor mange biler hadde Glovis Sun egentlig med seg? Vi vet at den kom gjennom Panama-kanalen – antagelig fullstappet, med ferd mot Zeebrugge. Her må den antagelig ha losset et antall biler, men hvor mange vet vi ikke, og Tesla er relativt tause om detaljene.

- Teamet har stått på og gjort en fantastisk jobb. Vi jobber nå på spreng med å levere ut bil så fort som mulig til alle kundene våre som har bestilt en ny Tesla, forteller Nora Wisløff Egenæs, som representerer Tesla i både Norge og Island.

Vi vet derimot at mannskapet på brygga i Oslo losser over 100 biler i timen, og da er det enkelt å regne seg frem til hva et dagsverk betyr. 1000 biler? Men så var heller ikke dette den eneste båten som ankom Oslo med Tesla denne uken.

- Vi har fått inn flere skip med biler den siste tiden, på flere av disse deler vi plass med andre bilmerker. Det har vært dårlig vær, og vi skulle gjerne sett at skipene hadde kommet litt tidligere over Atlanteren, forteller Wisløff Egenæs.

TØM OG RØM: Målet er å få tømt skipet raskest mulig, og komme seg avsted. Foto: Fred Magne Skillebæk
TØM OG RØM: Målet er å få tømt skipet raskest mulig, og komme seg avsted. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Norgeskampen

Det er med andre ord på land kampen nå står, og vi skal ikke avskrive ID.3. For på vår ferd langs kaia stod et stort antall av dem både her og der. Spørsmålet er om de er på vei ut til kunde, eller om de vil feire nyttårsafenen på kaia. Den store overraskelsen de siste dagene står derimot Nissan for.

Den etter hvert alderspregede bilen sparker uventet godt fra seg, ettersom den henger med i kampen mot langt mer moderne biler som VW ID.3 og Tesla Model 3.

ID.3 kom i grunnen for sent til festen, ettersom de første bilene først ankom i september. Model 3 koster langt mer enn nevnte Leaf, noe som må anses som et handicap når vi snakker om antall. Dette gjør det enda mer beundringsverdig at e-tron gjør det så bra. Ja, den har vært med hele året, men så koster den også halvannen Tesla Model 3. I oktober gikk e-tron faktisk forbi konkurrenten Tesla Model X i antall registrerte biler på veiene i Norge.

Skal vi tippe?

Mens trailerne kjører biler rundt om i Norges land, registreres bilene på løpende bånd. Både Tesla og VW har meldt at de forventer hardkjør de siste dagene. Nissan har det kommet få uttalelser fra.

På kaia stod det også et eget område med Audi e-tron, så vi tror denne blir hard å tukte.

Dermed er det andreplassen det kjempes om, og den er etter våre beregninger helt åpen. Det hadde vært morsomt om nykommeren ID.3 slår godt fra seg. Det er også morsomt dersom de eldste er eldst, slik Nissan Leaf utvilsomt er. Og det hadde vært morsomt om Tesla Model 3 hadde et så sterkt moment i seg at de forsvarte fjorårets seier.

Oppgradert modell

Det er forresten ikke tilfeldig at det nå renner på med nye Model 3, for mange har nok ventet på den oppgraderte modellen, en versjon alle bilene på båten er.

Det betyr blant annet varmepumpe og «chrome delete» som standard, pluss en del andre småting.

Når du nå leser dette, er dag blitt til kveld, og Glovis Sun har forlatt Oslo. Båten la ut på sin ferd videre mot Bremerhaven, der den skal legge til kai 2. januar. Det betyr at mannskapet må feire både jul og nyttår ombord. Men hva gjør man vel ikke for å sikre at verdens bilkjøpere skal få sine drømmer oppfylt?

En rekke bilinteresserte er så interessert at de faktisk følger båtene der deres biler er ombord på sin ferd frem til nærmeste havn på nettet. Lurer du på hvor eksempelvis Glovis Sun er akkurat nå, er det bare å klikke i vei. Det er faktisk mer informasjon å finne blant entusiastene, enn det er fra Tesla.

Her kan du følge Glovis Sun sin reise "live":

- Tesla går ikke ut med salgs- eller leveringstall. Fokuset vårt nå er å levere ny bil til alle kundene våre som har bestilt det. Model 3 ble mest solgte bilmodell i fjor, og vi synes det er hyggelig at produktene våre treffer markedet så bra, spesielt ettersom det helelektriske bilmarkedet vokser og det lanseres mange nye modeller, påpeker Wisløf Egenæs på forespørsel fra Elbil24, med et smil om munnen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer