Pris og tilgjengelighet

Fisker Ocean avdukes i Europa

Kommer antagelig til Norge mot slutten av året, med en startpris som bør passe mange lommebøker.

MATT BLÅ: En bilmodell med navnet Ocean må naturligvis være i en havblå farge, her av den matte typen. Foto: Michael Muller
MATT BLÅ: En bilmodell med navnet Ocean må naturligvis være i en havblå farge, her av den matte typen. Foto: Michael Muller Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Dansken Henrik Fisker har de senere årene jobbet intenst med sin nye bil, Fisker Ocean. Nå er den snart klar for Europa-premiere, som finner sted i Barcelona under den kommende Mobile World Congress i månedsskiftet.

De første bilene ruller først ut på markedet i USA i november, men Europa henger ikke alt for langt etter.

Ambisiøse mål

Selv om Henrik er en fullblods danske, har han i lange tider hatt tilhold rett utenfor Los Angeles, og er nå registrert på børsen i New York med selskapet Fisker Inc.

Nylig åpnet Fisker også sitt Europa-kontor, som i stor grad skal ta for seg den fulle satsingen på denne siden av dammen. Fisker mener han skal kunne selge 60.000 biler også i det europeiske markedet, biler som etter hvert skal produseres i Østerrike. De første bilene skal rulles ut også i Europa innen året er omme.

TO ALTERNATIVER: Fisker Ocean er blitt vist med ladeluke på to forskjellige steder, og vi ser frem til sluttproduktet. Foto: Fisker.
TO ALTERNATIVER: Fisker Ocean er blitt vist med ladeluke på to forskjellige steder, og vi ser frem til sluttproduktet. Foto: Fisker. Vis mer

Heftig rekkevidde

Fisker Ocean er definitivt som en SUV å regne. Både form, fasong og utseende vitner om det. Selv om bilen er designet og utviklet i USA, er det hentet mye fra Europa i den også. Konseptbilen som ble vist fram første gang i 2020, var bygget på MEB-plattformen til VW-konsernet, en plattform den delte med VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Den produksjonsklare utgaven skal derimot bygges på en platform utviklet av Fisker i samarbeid med Magna Steyr, selskapet som skal produsere bilen for Fisker i Europa.

Henrik Fisker har dessuten lagt sin egen signatur på veldig mye annet, og skal blant annet benytte andre motorer og sin egen programvare – i det minste hva brukergrensesnittet angår.

Fortsetter etter videoen

Poilitimannen ble overrasket når Teslaen han stoppet var uten fører. Vis mer

Noe av dette ser vi allerede i noen av bildene av interiøret, der brukeren selv kan velge hvorvidt man skal ha en stående eller liggende skjerm.

Fisker Ocean skal etter eget utsagn også få en lengre rekkevidde enn sine kommende konkurrenter fra VW-gruppen. Toppmodellen Fisker Ocean Extreme skal kunne kjøres hele 630 kilometer på fulladet batteri, og i motsetning til VW-gruppens modeller, er dette på den firehjulsdrevne utgaven.

Den noe rimeligere Fisker Ocean Sport skal klare 440 kilometer, en slags innstegsmodell som vil bli priset fra 372.000 kroner.

Velger du en godt utstyrt modell, er dette blant utstyret du kan fråtse i:

  • 360-graders kamera med 3D.
  • Advarsel før åpning av dører
  • Automatisk parkeringshjelp
  • Parkeringsassistent for parallellparkering
  • Adaptiv fartsholder
  • AEB - autobrems
  • Ryggevarsler med autobrems
  • Sikkerhetspakker, med søvnvarsler, trafikklysgjenkjenning, kollisjonsvarsler, filholder, blindsonevarlser, med mer.

For den spesielle

En tanke fra Fisker er å lage spesielle biler etter kundenes ønsker. Han har derfor opprettet et sideordnet selskap som kun skal jobbe med å utvikle spesialutgaver av bilene deres.

For han er fullstendig klar over at man må skille seg ut for å bli vurdert i dagens marked.

Den våkne leser har kanskje lagt merke til bildet der vi ser en hund sitte bak i en Fisker Ocean med hodet ut av bakdøren. Glassruten kan nemlig kjøres ned i selv døren, og man får en står åpning for enten å legge inn varer, eller for ekstra god utlufting. Idéen er ikke ny, men typisk amerikansk. Hvorfor skulle ikke vi europeere få tilsvarende funksjoner?

Legg også merke til at karosseriet går høyt opp ved bakerste siderute. Dette er et kjent tjuvtriks for å få ekstra høyde i bagasjerommet på innsiden, ettersom volumet måles opp til seteryggen og vinduskarmene.

Fisker tenker også nymotens i hvordan han organiserer både salg og service, mye likt det blant annet Tesla og andre oppstartsselskaper nå gjør.

Bilene selges direkte på nett, og service skal i stor grad være mobil, der reparatøren kommer til deg, ikke motsatt. Fisker Ocean har i likhet med andre elbiler langt mindre servicebehov, og mye av det operative baseres i stor grad på programvare.

Fisker har også lansert tanken bak det å bare langtidsleie bilene hans:

Nå er helt sikkert ikke dette den siste modellen vi ser fra selskapet, så det er all grunn til å tro at alle teknologier som er benyttet er myntet på videreutvikling.

Henrik Fisker er som sagt ingen nybegynner i bilbransjen, og har lang fartstid blant annet fra BMW og mange andre. Til og med båter har han designet. Hvorvidt dette er grunnen til at den første helelektriske modellen heter Ocean, eller om det henger mer sammen med navnet Fisker, ja det skal vi sjekke opp nærmere neste gang vi møter Henrik Fisker.

Men aller mest stemmer det nok at navnet er hentet fra de materialene som brukes i interiøret, som blant annet består av gjenbruk av fiskegarn og annet plastavfall fra havet.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.