Fisker Ocean

Fisker tar en VW

Kjøper deler fra VW-konsernet for å kunne lage rimeligere biler.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) Henrik Fisker er dansken som har designet en god porsjon vakre biler gjennom sitt liv. I de siste årene har han forsøkt å lansere sitt eget bilmerke, med blant annet Fisker Karma. Det gikk ikke fullt som han hadde tenkt, men nå er han igang med nytt prosjekt.

Nå avslører han også at VW blir en av de nye samarbeidspartnerne.

I en twitter-melding avslører han nemlig at hans siste kreasjon, Fisker Ocean, skal bruke MEB-plattformen fra Volkswagen. Dette er den samme plattformen som VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron bygges på.

Lav pris

Fisker lokker med lav pris for sin Fisker Ocean, som det allerede er mulig å reservere. Henrik har også lansert flere forskjellige løsninger på eiermodeller, der den han fronter mest er løsningen for «all-inclisive». Denne vil etter alt å dømme fungere best i USA, men vil også bli tilbudt i Europa.

Den handler i stor grad om at du tegner bilen som et abonnement, og betaler en månedlig avgift.

Forsikring, slitasje, service og andre variable kostnader er inkludert i prisen. Underveis kan du levere bilen tilbake når du måtte ønske, og på den måten avslutte leieforholdet.

I en Twitter-melding spør Henrik Fisker hvor ellers du kan finne en luksus SUV til 29.999 USD? Dette er med andre ord prisen – antagelig innstegsprisen – en Fisker Ocean kommer til å koste i USA. Hva den kommer til å koste på vår side av dammen er foreløpig ikke kjent.

KJENT FORM: Selve utformingen er heller ikke veldig forskjellige fra nettopp VW ID.4
KJENT FORM: Selve utformingen er heller ikke veldig forskjellige fra nettopp VW ID.4 Vis mer

Kjente byggeklosser

Ettersom bilen er bygget på MEB-plattformen vet vi også hva den i utgangspunktet vil inneholde. Det betyr i praksis batterier opp til 82 kWh brutto på det meste, og en eller to motorer som gir mulighet for to- eller firehjulsdrift, og i heftigste oppsett med to motorer vil du ha 306 hestekrefter å rutte med.

Dette er VW-konsernets oppsett, men hvilke versjoner Fisker har, eller har fått kjøpe, gjenstår å se.

Samtidig prøver Henrik Fisker å berolige med at bilen får egne motorer, eget BMS (battery management system), og egen programvare. Han er naturligvis kjent med utfordringene VW har hatt med tanke på nettopp programvaren. Samtidig er det ikke sikkert det er enklere å drive et lite garasjefirma i California å hoste opp noe bedre.

Vi er kjent med at VW ønsker flere produsenter til å bruke plattformen. De har allerede en avtale blant annet med Ford, som på et senere tidspunkt skal bruke MEB-løsningen for flere av sine elbiler.

En tidligere sjef i Ford sa den gang at det i fremtiden vil være bare fem bilprodusenter. Denne uttalelsen står seg ikke like godt i dag, men på sett og vis vil det likevel bli større andel komponentdeling, og på den måten har han delvis rett.

Skulle du bli fysen på en Fisker Ocean i stedet for en VW ID.4, så må du dessverre vente noe lenger. Bilen antas ikke å komme til Norge før 2022, og innen den tid har rent mye vann i bekken. Det kommer et ras av biler neste år, og innen Ocean er på markedet har vi nok fått nyss om mange flere.

Men kravene om reservasjonsbeløp blir bare lavere og lavere, og de fleste refunderes fullt ut. Så om du setter deg på liste for en Fisker Ocean i dag, er ingenting tapt.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.