Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Fra fredag endres tilgangen til kollektivfelt for elbiler i Oslo. Da vil det ikke være lov å kjøre elbil i kollektivfeltet på Ring 2 uten passasjerer i bilen.
I løpet av februar og mars vil dette gjelde ytterligere 21 strekninger, opplyser Oslo kommune i en pressemelding torsdag:
- Endringer i februar: Bygdøy allé (Drammensveien – Karenslyst allé), Fagerheimgata, Sannergata, Uelands gate, Waldemar Thranes gate, Dag Hammarskjølds vei, Ulvenveien (Økern), Strømsveien.
- Endringer i mars: Drammensveien, Dyvekes vei, Hausmanns gate, Lakkegata, Sars’ gate, Sørkedalsveien, Tøyenbekken, Hans Nielsen Hauges gate, Nedre Prinsdals vei, Nylandsveien, Tvetenveien, Vækerøveien, Bygdøy allé.

Her kan det bli soner med diesel- og bensinforbud
Skal sikre fremkommelighet
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), sier kollektivfelt først og fremst skal være et virkemiddel for å sikre god og forutsigbar fremkommelighet i kollektivtrafikken – og at de nye tiltakene skal sikre dette også for fremtiden.
– Det er bra for miljøet at flere går over til elektriske kjøretøy. Samtidig har elbiler i kollektivfeltet begynt å bli en fremkommelighetsutfordring for kollektivtransporten. Det er derfor behov for å stramme inn på elbilenes tilgang til å bruke kollektivfeltene, sier Berg.
Oppfordrer til samkjøring
Mobilitetsdirektør Rune Gjøs i Bymiljøetaten sier regelen med minst to personer i bilen gjelder hele døgnet, da det er mer jevn belastning på kollektivfeltene på de kommunale veiene enn de statlige.
– Med passasjerkrav vil fortsatt en del elbiler kjøre i kollektivfeltet, slik at det blir en jevnere fordeling utover kjørebanen. Passasjerkravet oppfordrer også til samkjøring, noe som kan bidra til trafikkreduksjon totalt sett, sier Gjøs.

Duell: 100.000 kroner skiller dem. Det er også den største forskjellen ...
Dyrere i bomringen
Fra nyttår ble det også dyrere for elbilistene å passere bomstasjoner i Oslo-regionen. Biler med forebrenningsmotorer fikk en justering etter konsumprisindeksen, mens elbilene opplevde en reell prisøkning.
Det kan du lese mer om i saken under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.