Fjerner enda en elbil-fordel

Fra fredag endres reglene for å kjøre i kollektivfeltet i hovedstaden.

STRAMMER INN: Allerede nå endres reglene for kjøring i kollektivfeltet på Ring 2 i Oslo. Snart vil ytterligere 21 strekninger bli berørt. Foto: Lise Åserud / NTB
STRAMMER INN: Allerede nå endres reglene for kjøring i kollektivfeltet på Ring 2 i Oslo. Snart vil ytterligere 21 strekninger bli berørt. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Fra fredag endres tilgangen til kollektivfelt for elbiler i Oslo. Da vil det ikke være lov å kjøre elbil i kollektivfeltet på Ring 2 uten passasjerer i bilen.

I løpet av februar og mars vil dette gjelde ytterligere 21 strekninger, opplyser Oslo kommune i en pressemelding torsdag:

  • Endringer i februar: Bygdøy allé (Drammensveien – Karenslyst allé), Fagerheimgata, Sannergata, Uelands gate, Waldemar Thranes gate, Dag Hammarskjølds vei, Ulvenveien (Økern), Strømsveien.
  • Endringer i mars: Drammensveien, Dyvekes vei, Hausmanns gate, Lakkegata, Sars’ gate, Sørkedalsveien, Tøyenbekken, Hans Nielsen Hauges gate, Nedre Prinsdals vei, Nylandsveien, Tvetenveien, Vækerøveien, Bygdøy allé.

Skal sikre fremkommelighet

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), sier kollektivfelt først og fremst skal være et virkemiddel for å sikre god og forutsigbar fremkommelighet i kollektivtrafikken – og at de nye tiltakene skal sikre dette også for fremtiden.

– Det er bra for miljøet at flere går over til elektriske kjøretøy. Samtidig har elbiler i kollektivfeltet begynt å bli en fremkommelighetsutfordring for kollektivtransporten. Det er derfor behov for å stramme inn på elbilenes tilgang til å bruke kollektivfeltene, sier Berg.

Oppfordrer til samkjøring

Mobilitetsdirektør Rune Gjøs i Bymiljøetaten sier regelen med minst to personer i bilen gjelder hele døgnet, da det er mer jevn belastning på kollektivfeltene på de kommunale veiene enn de statlige.

– Med passasjerkrav vil fortsatt en del elbiler kjøre i kollektivfeltet, slik at det blir en jevnere fordeling utover kjørebanen. Passasjerkravet oppfordrer også til samkjøring, noe som kan bidra til trafikkreduksjon totalt sett, sier Gjøs.

Dyrere i bomringen

Fra nyttår ble det også dyrere for elbilistene å passere bomstasjoner i Oslo-regionen. Biler med forebrenningsmotorer fikk en justering etter konsumprisindeksen, mens elbilene opplevde en reell prisøkning.

Det kan du lese mer om i saken under.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer