Bompenger i Oslo:

Fjerner prisskiltene i bomringen

Fra nå må forbrukerne selv finne ut hva bommen koster. - Burde vært enklere, mener Forbrukerrådet.

FJERNES: Skiltene som viser hva du betaler for å kjøre gjennom bomringen fjernes. Nå må du sjekke nett for å vite hva det koster. Foto: NTB Scanpix
FJERNES: Skiltene som viser hva du betaler for å kjøre gjennom bomringen fjernes. Nå må du sjekke nett for å vite hva det koster. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Skiltene med priser fjernes ved bomstasjonene i Oslo når det nye bompengesystemet ble innført natt til lørdag 1. juni.

Dermed må du lete på nettet for å finne ut hva du skal betale fremover.

For mange priser

Siden oktober 2017 har skiltene i hovedstaden vist høyeste pris for lette og tunge kjøretøy. Denne mellomløsningen blir nå borte, med innføringen av det nye bomsystemet.

- De elektroniske takstskiltene ved de gamle bomstasjonene slukkes 30. mai. Alle skiltene blir dekket til og fjernet fortløpende, sier Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder i Statens vegvesen.

Bakgrunnen for at skiltene fjernes, er at det etter innføringen vil være så mange ulike priskategorier at det ikke lenger vil være hensiktsmessig å informere om alle alternativene på skilter ved bomstasjonene, i følge Statens vegvesen.

Prisene fra 1.juni bestemmes prisen utifra flere ulike rabattavtaler, kjøretøy, drivstoff og rushtid.

- Det er mye informasjon som må stå på skiltene, og begrenset med plass til å sette opp så store tavler. Det kan gå ut over trafikksikkerheten hvis bilistene skal lete frem prisen for sin passering på vei gjennom bomstasjonen, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

-Bør få enkel oversikt

Forbrukerrådet skjønner hvis bilistene nå reagerer på at prisene ikke er oppgitt der de pleide å være.

- Det er god skikk og service å opplyse om pris, samt bekrefte at kunden har betalt. På den måten forstår vi at bilistene reagerer, selv om de får oversikt over både pris og historikk på nett, sier jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, til Elbil24.

For å finne informasjon om priser i dag, må forbrukerne inn på nettsidene til operatøren Fjellinjen. Der ligger det lenker som bilistene må klikke seg videre inn på, for å finne prisene for deres kjøretøy, reisetidspunkt og eventuelle rabattavtaler.

VIL HA SKILT: Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, mener det burde vært informert bedre om priser i de nye bomringen. Foto: Forbrukerrådet.
VIL HA SKILT: Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, mener det burde vært informert bedre om priser i de nye bomringen. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

Iversen mener at dette kunne vært gjort enklere fra operatørens side.

- Forbrukerrådet er opptatt av at det skal være enkelt å få oversikt over hvor mye det koster å kjøre igjennom bomringen, samt finne ut hvor mye man har betalt.

- Vi forventer at de som drifter bomstasjonene legger til rette for enkel informasjon om priser, helst fra dag én.

Vil ha skilter

For reisende som daglig passerer bommen, og til samme tidspunkt, vil prisene kanskje etterhvert bli en vane. Men for blant annet tilreisende, kunne Iversen ønske seg at informasjonen fantes flere steder enn på internett.

- For tilreisende burde det vært informasjon om hvor prisene finnes. Det kunne vært fornuftig med både skilt i trafikkbildet, men også på informasjonstavler ved kommunegrensen som informerer om hvor prisene finnes.

Med det nye bomsystemet, må reisende forholde seg til flere bomringer enn tidligere. I tillegg har noen ringer toveisbetaling, noen sonefritak, i tillegg til økte satser i rushtrafikken.

Iversen mener det nye systemet allikevel krever mer av forbrukeren enn det forrige. Dette kan gjøre at færre egentlig vet hvor mye de betaler.

-Med det nye systemet så må forbrukeren gjør mer innsats for å finne ut hvor mye hver enkelt passing koster. Det er grunn til å anta at kun et mindretall velger å sjekke prisene i ettertid, og at enda færre velger å sjekke om fakturaen stemmer med passeringene.