Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): BMW har akkurat lansert elbilene i4 og iX i Norge. Begge har opplevd stor suksess, og med de mest aktuelle utgavene av begge modellene oppleves det nå lange ventetider. Da er det enda godt at sortimentet utvides, for i løpet av året skal selskapet introdusere ytterligere to nye elbiler – BMW iX1 og flaggskipet i7. Sistnevnte får sin debut 20. april, under den kommende bilmessen i Bejing, Kina.
Under selskapets resultatfremlegging denne uken, lettet BMW noe på sløret og ga oss i det minste noen detaljer.
Nå er verken sedaner eller 7-serien de heteste hvetebrødene BMW har i kurven, men med i4 har de bevist at kundene er villig til å ofre SUV’en, dersom resten av pakka frister stort. Vi ser derfor ikke bort fra at dette kan bli den mest solgte 7-serien gjennom tidene, så får vi gjøre opp status på denne tiden neste år hvorvidt vi fikk rett eller tok feil.

Noen grove data
BMW forteller at bilen skal få en rekkevidde på over 600 kilometer, noe som også bør være et krav på en bil som åpenbart er laget for å ha de største syvmilsstøvlene på. En 7-serie er en bil for de lange strekkene, og man skal gjøre dem unna på første klasse.
Det er god grunn til å tro at nye i7, som elbilen heter, vil få det samme batteriet som sitter i BMW iX 50.
Dette har en kapasitet på 105,2 kWh, og holdt mer enn nok til tur-retur Oslo-Trysil da vi gjennomførte vår Trysil-test i 20 kuldegrader. Faktisk kom vi tilbake med 80 kilomter gjenværende rekkevidde, og det er ingen grunn til å tro at dette ikke skal la seg gjøre med en i7, som antagelig vil være mer strømlinjeformet.

BMW iX 50 i iskald vintertest
Basert på oppgitt forbruk forventer da også BMW et lavere forbruk på nettopp i7, sammenlignet med iX 50. For mens i7 opppgis med et forventet forbruk i området 1,89 – 1,97 kWh per mil, er tilsvarende for en iX50 oppgitt til 1,98 – 2,16 kWh, etter WLTP-testene. BMW opplyser at de skal han en rekkevidde på et sted mellom 580 – 610 kilometer

Delt plattform
Den nye i7 vil dele plattform med sine øvrige slektninger i den kommende 7-serien, som også vil tilbys som ladbar hybrid, og med kun forbrenningsmotorer. Det er likevel den fullelektriske utgaven som blir den desidert sterkeste av dem alle.
-Vi kommer til å tilby nye i7 med mer enn 600 hestekrefter, fortalte Frank Weber fra BMW under sniktitten.

Ekstreme ytelser på billigssalg
Av tekniske løsninger, vil i7 komme med selvkjøring på nivå 3, og den vil naturligvis bli utstyrt med alle de muligheter som finnes i BMWs nye iDrive 8, inkludert 5G og mer til. At den vil få et luskuriøst interiør er også hevet over enhver tvil, selv om BMW også bedyrer at stilen vil være minimalistisk. Det kan man derimot ikke si om skjermløsningen for baksetepassasjerene, som vil kunne få en 31-toms skjerm i bredformat (32:9) som kan senkes ned i bakkant av forstolene. Hørte jeg minimalistisk? Det bekreftes også at Hans Zimmer har tuklet litt med lyden i nye i7 også, så ikke tvil på at den får en særegen lyd når gasspedalen trykkes i gulvet.

Kjente detaljer
Selve designen er det vanskelig å si mye om, basert på de få inntrykkene vi har fått underveis. Men nyregrillen er på plass, og den er på mange måter blitt kjennetegnet for en BMW. Illustrasjonene og modellen vi til dels har sett, har en lysende ring som omkranser grillen. Se ikke bort fra at dette også blir å få på produksjonsmodellen, for andre har brukt samme grep i det siste, blant annet Skoda Enyaq – uten sammenligning forøvrig.
Selve designspråket i fronten, som er det eneste vi har sett, er svært familiært med det vi kjenner fra nye iX.
Foreløpig holder BMW kortene tett til brystet, men de opplyser at bilen vil få sin avduking på bilmessen i Bejing, 20. april i år, og at forhandlerne vil åpne for bestilling til sommeren.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.