Kia EV5

Flere detaljer om EV5

Dette kan bli en av 2024s mest spennende biler.

Kia EV5 blir produsentens tredje bil på E-GMP-plattformen og da en forminsket utgave av sjuseteren EV9. Foto: Kia
Kia EV5 blir produsentens tredje bil på E-GMP-plattformen og da en forminsket utgave av sjuseteren EV9. Foto: Kia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Kia har gjort det svært godt på elbilfronten hittil, der modellen EV6 ble kåret til «Car of the year» i Europa i 2022.

Med nesten 5000 eksemplarer på norske veier er det imidlertid Kiaen det finnes færrest av i Norge, der bestselgerne Niro og Soul har solgt henholdsvis 10.000 og 24.000, men så er de riktignok noe rimeligere elbiler som har vært lenger i markedet.

Koreanerne er straks klare med å lansere den store sjuseteren EV9 i Norge, men produsenten har nå også gitt bort langt flere detaljer om EV9s «lillebror» EV5, som med 4,61 meters lengde går rett inn i løvens hule og utfordrer storselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4.

EV5 skal komme til Norge i 2024.

Tre utgaver

Etter EV6 og EV9 blir EV5 den tredje bilen som bygges på Kias E-GMP-plattform, som er utviklet sammen med Hyundai.

Bilen vil komme i tre utgaver: standard, long range og long range AWD, altså med firehjulstrekk på sistnevnte. Bilen skal produseres i Kina og Korea.

EV5 blir en 5-setersutgave av 7-seteren EV9 og kommer til Norge i 2024. Foto: Kia
EV5 blir en 5-setersutgave av 7-seteren EV9 og kommer til Norge i 2024. Foto: Kia Vis mer

Dessverre er de foreløpige rekkeviddetallene på henholdsvis 53 (standard), 72 (long range) og 65 mil (AWD) oppgitt etter den kinesiske CLTC-standarden, som er kjent som den snilleste.

Det finnes ikke noen funksjon som lar deg «oversette» CLTC til WLTP (målemetoden som gjelder i Europa), men at man som regel kan dra av rundt 15–20 prosent pleier å være normalen. I så fall kan man forvente rundt 60 mil på utgaven som går lengst.

Standardmodellen har i hvert fall en batteripakke på 64 kWh, mens de to andre har den store batteripakka på 88 kWh. Motoreffekten er henholdsvis 215 og 308 hestekrefter, der varianten med firehjulstrekk er sterkere enn de to andre.

Bak hjørnet lusker også en GT-utgave, som da vil ha enda spenstigere motorisering, på samme måte som GT-utgaven av EV6. Den foreligger det imidlertid ikke noe informasjon om ennå.

– Banebrytende infotainment

Det spares ikke på superlativene i Kias pressemelding rundt EV5, som blant annet hevder at EV5 vil by på «banebrytende infotainment». Det får vi vurdere når bilen blir tilgjengelig, men den kommer i hvert fall med Kias nye «unified graphical user interface» og har to sammensmeltede 12,3-tommers skjermer, samt et forbedret head-up display.

Interiørbildene er av den asiatiske versjonen. I Europa får vi nok en variant med midtarmlene. Foto: Kia
Interiørbildene er av den asiatiske versjonen. I Europa får vi nok en variant med midtarmlene. Foto: Kia Vis mer

Kia understreker også at fysiske knapper er holdt til et minimum, og at det som tidligere krevde 17 knapper i bilen nå er skrellet ned til fire knapper, med tanke på styring av klimaanlegg og den slags. Klimakontrollen har tre soner – til fører, passasjer og dem i baksetet, som da kan angi sine individuelle preferanser.

Hva gjelder førerassistanse skal bilen kunne hjelpe til med filskifte, plassering i fila, fart og avstand til bilen foran når man kjører på motorvei, og bilen kommer også med automatisk parkering, der sjåføren ikke trenger å sitte i bilen.

Fire liters kjøleskap

Det skal være komfortabelt i EV5, blant annet med massasje i setene, og baksetene kan legges ned helt flatt slik at man kan bruke plassen bak den fremste raden til overnatting.

En fiffig detalj er at man i baksetet også finner et fire liters kjøle-/varmeskap. Her er tanken at man kan legge inn mat som må kjøles/varmes og stille inn temperaturen på 5–55 grader. Dermed kan brusen holdes kald mens du kjører, eller burgeren varm frem til du ankommer rasteplassen. Bagasjebrettet skal også kunne forvandles til et bord om man vil nyte frokosten i bilen etter overnattinga.

Helt flatt baksete gjør EV5 godt egnet til overnatting, særlig når man også har et kjøle-/varmeskap tilgjengelig. Foto: Kia
Helt flatt baksete gjør EV5 godt egnet til overnatting, særlig når man også har et kjøle-/varmeskap tilgjengelig. Foto: Kia Vis mer

Kia har også planer om å lansere en app i 2024 som inkluderer en chatbot for å gi raske svar på det man lurer på.

Det var detaljene som er delt om EV5 foreløpig. Kia har også vist frem konseptbiler av EV3 og EV4, som da blir to mindre modeller. EV3 blir en slags lillebror til EV5 igjen, mens EV4 blir en sedan-utgave. Kia er ikke snauere enn å påstå at EV4 vil «redefinere EV-sedanen», så det kan jo bli spennende.

Men disse to ser vi neppe i 2024.

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.