(Elbil24): Mandag ettermiddag ble detaljene i budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV klart. Forliket inneholder flere justeringer i forhold til regjeringens opprinnelige endringsforslag, blant annet knyttet til elbilpolitikken.

De fleste som kjøper elbil, gjør det for å spare penger
- Mest positivt
De fleste justeringene er gode nyheter for elbilistene, poengterer Norsk elbilforening.
- Dette har blitt et elbilbudsjett det svinger av. 2022 vil derfor bli et rekordår for elbilsalget og det er avgjørende for klimapolitikken, sier Christina Bu, generalsekretær i foreningen.

Her er hovedlinjene:
- Momsfritaket for elbil består også ut 2022
- Dersom man har elbil som firmabil, vil den heretter fordelsbeskattes ut fra 80 prosent av bilens listepris, mot 60 i dag. Regjeringens forslag var 100 prosent, det samme som for biler med forbrenningsmotor.
- Det blir ikke full omregistreringsavgift for elbil som i det opprinnelige forslaget. Dette er redusert til en sats på 25 prosent.
- Miljørabatten for elbil i trafikkforsikringsavgiften blir fjernet, i tråd med det opprinnelige forslaget.
- Det blir dyrere å kjøpe varebiler med forbrenningsmotor og ladbare hybridbiler. Det vil gjøre det mer attraktivt å velge nullutslippsbiler, tror Elbilforeningen.
- Drivstoffavgiftene økes fra nyttår, noe som også vil være gunstig for at flere skal velge elbil.
- Det skal utredes tiltak for å øke elbilandelen i leasing- og varebilmarkedet. Regjeringen vil komme med forslag til tiltak i revidert nasjonalbudsjett for 2022.

Lover 100 millioner mer til nye ladestasjoner
Kritiske: - Bryter løftet om reduserte drivstoffavgifter
Fullt så fornøyde er ikke Naf med budsjettforliket, og peker spesielt på punktet om at drivstoffavgiftene økes fra nyttår, henholdsvis med 19 øre literen for diesel og 17 øre literen for bensin.
- Regjeringen bryter med dette sitt eget løfte om å redusere avgifter som rammer folk flest, blant annet drivstoffavgifter. Det er mange som er avhengig av bil i hverdagen og som ikke har råd eller mulighet til å bytte til elbil ennå, sier Ryste.
- Derfor vil økte drivstoffavgifter oppleves som at politikerne gir folk en dyrere hverdag, fortsetter hun.
Ryste peker blant annet på at utvalget av brukte elbiler fortsatt er mye dårligere enn utvalget av biler med forbrenningsmotor.
- Svært få kjøper ny bil, faktisk er hele 4 av 5 bilkjøp en bruktbil. Foreløpig er utvalget av brukte elbiler begrenset. Så selv om nybilsalget nå nesten utelukkende er elbiler, vil det ta flere år før vanlige folk får mulighet til å kjøpe elbil, sier Ryste.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.