Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): 143.400 ganger måtte redningsmannskaper rykke ut for å hjelpe folk på veien første halvår i år. Det er en økning på hele 17,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Det er stort sett de «vanlige» problemene som går igjen: punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil.
Mangler reservehjul
Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If, påpeker at økningen til dels også skyldes at mange moderne biler ikke har reservehjul i bilen, og at en punktering som mange tidligere håndterte selv, nå krever veihjelp.
For elbilenes del er det tomt batteri som er en gjenganger.
– Nå kjører også enkelte batteriene tomme på elbilen, selv om nordmenn flest har blitt flinke til å håndtere lading. Elbilene har dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil hvis den går tom for strøm. Akkurat som med biler på fossilt drivstoff, sier Clementz.

Rekkeviddeangst? Dette skjer om batteriet går tomt
Feilfylling kan koste dyrt
For dem som kjører biler med bensin eller diesel, er feilfylling av drivstoff noe som kan bli fryktelig kostbart, og som bilbergere er nødt til å rykke ut på ukentlig.
– Hvis du oppdager dette med drivstoffpumpa i hånden, må du ikke starte bilen. Ring forsikringsselskapet ditt for å få tilkalt redningsbil og folk som vet hva som skal gjøres. Skader fra feilfylling på motoren og andre vitale deler kan i løpet av noen sekunder bli veldig store, sier kommunikasjonssjefen i If.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.