Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det har gått 20 år siden det britiske ikonet Mini ble relansert som en del av tyske BMW Group, og fortsatt foregår store deler av produksjonen av bilene i Storbritannia.
Går mot slutten for Oxford-produksjonen
Nå melder den tyske bilprodusenten at produksjonen av elbiler av merket flyttes ut av Storbrittania, til blant annet Kina. Fossil-varianter av Mini rammes ikke av utflaggingen.
Rundt 40.000 elbiler av det tradisjonsrike britiske merket Mini har årlig vært produsert utenfor Oxford, men snart er det slutt. Etter 2025 skal det nemlig ikke lanseres flere modeller med forbrenningsmotor, og etter 2030 skal merket være helelektrisk.

Vil du unngå elbil-avgiftene? Sjekk bilene du kan få på dagen
Skylder på lite effektive produksjonslinjer
Minis direktør Stefanie Wurst sier til The Times at produksjonen i Storbritannia er lite effektiv, noe som blant annet skyldes at fabrikken altså også produserer fossildrevne biler.
For å sikre effektiv produksjon av elbiler er det derfor besluttet å flytte produksjonen til et anlegg BMW eier i samarbeid med kinesiske Great Wall Motor i Kina, samt til en fabrikk i Leipzig i Tyskland, opplyser hun.
Flere nye modeller på gang
Mini er aktuelle i Norge med elbilen Cooper SE, som ruller i rundt 1000 eksemplarer på norske veier. BMW har tidligere i år annonsert flere nye elektriske modeller, deriblant crossover-SUV-en Aceman, som du kan lese mer om i denne saken.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.