Foliering av bil

Foliering kan gjøre bilen din enda mer møkkete

Her er de viktigste sjekkpunktene for deg som skal foliere bilen.

BOBLE: Slike store bobler oppstår gjerne når det er dårlig rengjort før legging av folien. Da slipper folien der den utsettes for strekk. Foto: Provinyl
BOBLE: Slike store bobler oppstår gjerne når det er dårlig rengjort før legging av folien. Da slipper folien der den utsettes for strekk. Foto: Provinyl Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til våre beste saker, og en rekke lønnsomme medlemsfordeler.

(Elbil24:) Foiliering er en stor hit blant elbileiere. Det beskytter lakken, og det kan gi bilen et skikkelig løft rent utseendemessig. Forutsatt at alt gjøres riktig.

Tradisjonell foliering er kjent for de fleste, men dette kan også gjøres med det som kalles spray-folie. Det er en gummimaling som sprayes på bilen.

Begge metodene har noe av de samme egenskapene, og behandlingen kan plukkes av etter noen år. Det betyr at lakken er som ny når folien plukkes av.

Kvalitetsfolie

Når vi snakker tradisjonell foliering er det først og fremst viktig at det brukes anerkjente og velprøvde produkter, forklarer Kjetil Mork. Han har lang erfaring med foliering, og driver Sektor reklame.

Nyfoliert: Folien skal være fleksibel slik at den følger bilens former. Foto: Kjetil Mork
Nyfoliert: Folien skal være fleksibel slik at den følger bilens former. Foto: Kjetil Mork Vis mer

Ikke for amatører

En god folie er elastisk slik at den følger bilens former riktig. I tillegg må den være fargeekte, noe som har stor betydning for varigheten. Selve leggingen av folien krever også kunnskap. Folien skal dekke skikkelig, skjøter skal være gjort pent, og folien skal ikke strekkes for mye. Det går ut over fargegjengivelsen og gir dårlig heft.

Det er også viktig å tenke på at folien skal av en dag også, understreker Mork.

- Dette har blitt et mindre problem med årene, men jeg har vært borti tilfeller der limet har skilt seg fra folien og blitt forstenet. Da måtte vi frem med slipemaskinen.

Sjekk verkstedet

Det er ikke så lett å sjekke kvaliteten på folieringsverkstedet, men et par ting kan du se etter:

Lokalet skal være hundre prosent rent. Folien blir statisk under legging, og trekker til seg støvkorn. Derfor må lokalet holdes rent og støvfritt, sier Mork. Er det dårlig lys i tillegg, er sjansen stor for at folieringen ikke blir særlig vellykket.

Verkstedet bør også garantere for at folien holder i 3-5 år.

Samtidig er det viktig å ha riktige forventninger til utførelsen. Den legges kun på synlige, utvendige flater. Ikke eksempelvis i dørkarmer. Har du en stor bil med digert panser eller tak er det greit å vite at folie kommer i 1,5 meters bredde. Da må det lages skjøt.

- Møkk fester seg bedre

Det er ingen grunn til å sluntre unna vedlikeholdet selv om bilen er pakket inn i folie.

- Folie har en grovere struktur enn lakk, slik at møkk fester seg bedre. Vi anbefaler å stelle pent med folien, det øker levetiden med mange år. Jevnlig vask og gjerne polering, er Morks beste tips.

Dette betyr trøbbel:

Lakkbeskyttelse. Er bilen behandlet med lakkbeskyttelse sitter folien dårlig.

Rustflekker. Folien fester ikke til rustflekker.

Dype riper eller skader. Dype hakk og riper vil bli fremhevet når de dekkes med folie. Du risikerer også å få med deg lakken rundt når folien trekkes av.

Gummi og ABS-plast. Folie sitter dårlig på disse overflatene. Plast avgir også litt gass, noe som forsterker problemet.

Renhold: Her ligger det støvkorn under folien. Dette skyldes dårlig rengjøring, eller at jobben er gjort i et støvete lokale. Foto: Provinyl
Renhold: Her ligger det støvkorn under folien. Dette skyldes dårlig rengjøring, eller at jobben er gjort i et støvete lokale. Foto: Provinyl Vis mer
Antenne: En proff ville klart dette uten å lage en splitt bak antennen. Folien er også stygt skåret, og trukket opp på gummien på antennen. Her sitter den dårlig, og det vil etter hvert samle seg vann slik at folien slipper. Foto: Provinyl
Antenne: En proff ville klart dette uten å lage en splitt bak antennen. Folien er også stygt skåret, og trukket opp på gummien på antennen. Her sitter den dårlig, og det vil etter hvert samle seg vann slik at folien slipper. Foto: Provinyl Vis mer
Overstrekk: Når folien legges skal strekket fordele seg jevnt. Her er den strukket bare på den siste biten. Da sitter folien dårlig og vann trenger inn under folien. Foto: Provinyl
Overstrekk: Når folien legges skal strekket fordele seg jevnt. Her er den strukket bare på den siste biten. Da sitter folien dårlig og vann trenger inn under folien. Foto: Provinyl Vis mer
Skjøt: En skjøt burde være unødvendig på en bakskjerm, men den er riktig plassert under en kant. Selve skjøten er noen ujevn og ikke helt parallell, og det burde vært noe mer overlapp. Foto: Provinyl
Skjøt: En skjøt burde være unødvendig på en bakskjerm, men den er riktig plassert under en kant. Selve skjøten er noen ujevn og ikke helt parallell, og det burde vært noe mer overlapp. Foto: Provinyl Vis mer

Spray den på

Sprayfolie er et alternativ til tradisjonell foliering. Det er rett og slett en gummiblanding som sprayes på bilen. Den kan legges på hele eller deler av karosseriet. Vil du for eksempel gi felgene en ny farge er sprayfolie godt egnet.

- Dette er en robust behandling, men den må gjøres riktig, forklarer Jon Richard Huseby. Han driver i Rubberspray Drammen.

Nysprayet: Når folien er sprayet tykt nok på gir den god beskyttelse, og den blir enkel å fjerne når den tid kommer. Foto: Jon Richard Huseby
Nysprayet: Når folien er sprayet tykt nok på gir den god beskyttelse, og den blir enkel å fjerne når den tid kommer. Foto: Jon Richard Huseby Vis mer

- For få strøk gir et tynt sjikt. Det gir dårlig beskyttelse, og malingen kan bli veldig vanskelig å få av når den tid kommer. Normalt skal den trekkes av i store flak, men er den for tynn blir det bare masse små biter som er svært tidkrevende å få av.

Å legge på for tynt er en vanlig feil hos de som velger å legge på sprayfolien selv. Her gjelder det å følge produsentens anvisninger.

- Du må også være oppmerksom på lakken det skal sprayes på, understreker Huseby. Er det partier med uoriginal lakk kan det skape problemer.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer