Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til våre beste saker, og en rekke lønnsomme medlemsfordeler.
(Elbil24:) Foiliering er en stor hit blant elbileiere. Det beskytter lakken, og det kan gi bilen et skikkelig løft rent utseendemessig. Forutsatt at alt gjøres riktig.
Tradisjonell foliering er kjent for de fleste, men dette kan også gjøres med det som kalles spray-folie. Det er en gummimaling som sprayes på bilen.

Store avvik på Model 3
Begge metodene har noe av de samme egenskapene, og behandlingen kan plukkes av etter noen år. Det betyr at lakken er som ny når folien plukkes av.
Kvalitetsfolie
Når vi snakker tradisjonell foliering er det først og fremst viktig at det brukes anerkjente og velprøvde produkter, forklarer Kjetil Mork. Han har lang erfaring med foliering, og driver Sektor reklame.

Ikke for amatører
En god folie er elastisk slik at den følger bilens former riktig. I tillegg må den være fargeekte, noe som har stor betydning for varigheten. Selve leggingen av folien krever også kunnskap. Folien skal dekke skikkelig, skjøter skal være gjort pent, og folien skal ikke strekkes for mye. Det går ut over fargegjengivelsen og gir dårlig heft.

Er uhellet ute, må du handle raskt
Det er også viktig å tenke på at folien skal av en dag også, understreker Mork.
- Dette har blitt et mindre problem med årene, men jeg har vært borti tilfeller der limet har skilt seg fra folien og blitt forstenet. Da måtte vi frem med slipemaskinen.
Sjekk verkstedet
Det er ikke så lett å sjekke kvaliteten på folieringsverkstedet, men et par ting kan du se etter:
Lokalet skal være hundre prosent rent. Folien blir statisk under legging, og trekker til seg støvkorn. Derfor må lokalet holdes rent og støvfritt, sier Mork. Er det dårlig lys i tillegg, er sjansen stor for at folieringen ikke blir særlig vellykket.
Verkstedet bør også garantere for at folien holder i 3-5 år.
Samtidig er det viktig å ha riktige forventninger til utførelsen. Den legges kun på synlige, utvendige flater. Ikke eksempelvis i dørkarmer. Har du en stor bil med digert panser eller tak er det greit å vite at folie kommer i 1,5 meters bredde. Da må det lages skjøt.

Kunden trodde bilen var strøken. Se hva som skjer når NAF rugger på bakhjulet …
- Møkk fester seg bedre
Det er ingen grunn til å sluntre unna vedlikeholdet selv om bilen er pakket inn i folie.
- Folie har en grovere struktur enn lakk, slik at møkk fester seg bedre. Vi anbefaler å stelle pent med folien, det øker levetiden med mange år. Jevnlig vask og gjerne polering, er Morks beste tips.




Spray den på
Sprayfolie er et alternativ til tradisjonell foliering. Det er rett og slett en gummiblanding som sprayes på bilen. Den kan legges på hele eller deler av karosseriet. Vil du for eksempel gi felgene en ny farge er sprayfolie godt egnet.
- Dette er en robust behandling, men den må gjøres riktig, forklarer Jon Richard Huseby. Han driver i Rubberspray Drammen.

- For få strøk gir et tynt sjikt. Det gir dårlig beskyttelse, og malingen kan bli veldig vanskelig å få av når den tid kommer. Normalt skal den trekkes av i store flak, men er den for tynn blir det bare masse små biter som er svært tidkrevende å få av.
Å legge på for tynt er en vanlig feil hos de som velger å legge på sprayfolien selv. Her gjelder det å følge produsentens anvisninger.
- Du må også være oppmerksom på lakken det skal sprayes på, understreker Huseby. Er det partier med uoriginal lakk kan det skape problemer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.