Ved å holde én arm øverst på rattet, sperrer du for airbagen. Er uhellet ute og airbagen utløses, vil du få armen rett i hodet. Det kan være forskjellen på liv og død i en kraftig kollisjon. Foto: NTB scanpix.
Ved å holde én arm øverst på rattet, sperrer du for airbagen. Er uhellet ute og airbagen utløses, vil du få armen rett i hodet. Det kan være forskjellen på liv og død i en kraftig kollisjon. Foto: NTB scanpix. Vis mer

Ratt og sittestilling:

- Folk skjønner ikke at dette er livsfarlig

NAF og Statens vegvesen med advarsel.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) - Når du holder én hånd på toppen av rattet, kan du få stygge skader om airbagen utløses. Da er armen i veien og den vil du få rett i ansiktet ved en kollisjon. Og ikke minst en eventuell klokke i hodet. Folk skjønner ikke at dette er livsfarlig, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Elbil24.

Noen sjåfører har gjort det til en vane å lene seg til den ene siden og styre bilen med den ene hånden på toppen av rattet. Andre søker denne sittestillingen når man har kjørt lenge og ønsker å avlaste armene.

Begge deler må absolutt unngås, advarer Sødal - og får støtte av Statens vegvesen:

- Jo høyere opp rattet du holder hendene, jo større er sjansen for at armene kommer i veien for airbagen. Det viktigste er å fjerne den ene hånda på toppen av rattet. Den er desidert farligst, sier Dag Terje Langnes i vegvesenet til Elbil24.

Ikke ti på to?

Det har vært en pågående debatt de siste årene om hvorvidt det såkalte ti på to-grepet er utdatert eller ikke.

Mange med førerkort har blitt lært opp til at ti på to er standardgrepet. En rekke eksperter har opp gjennom årene imidlertid stilt spørsmål ved om dette er riktig.

- Det har blitt hyppig diskutert, ja. Mange hevder at grepet kvart på tre gir mer stabilitet. Da skyver du rattet i stedet for å dra det, slik du måtte tilbake i tid da du kunne sitte der med en bil uten servo, sier Langnes.

Ved å plassere hendene på rattet som om rattet er en klokke, og hendene dine er plassert som om klokka er kvart på tre, vil du holde hendene litt lavere enn ti på to.

Dette minsker faren for at de kommer i veien for airbagen. Kvart på tre er også grepet NAF anbefaler.

For å friske opp kunnskapen til dere sjåfører, vil Sødal vise til de forskjellige ratt-grepene og hvorfor de kan brukes eller ikke.

- Det er viktig å huske på at du som sjåfør alltid skal ha hendene i beredskapsstilling. Er de ikke det, vil du neppe rekke å skifte grep om det brått skulle skje noe uventet, sier Sødal.

Kvart på tre:

Kvart på tre. Foto: NTB scanpix.
Kvart på tre. Foto: NTB scanpix. Vis mer

Det grepet er rattet designet for. Med nyere og mer moderne biler forandrer også rattene seg, men de aller fleste ratt er laget for å passe dette grepet og gi støtte for tomlene.

– Hvis airbagen utløses, vil dette grepet gjøre at den ikke kommer nær hender eller armer. Dette grepet gir dessuten den beste kontrollen og bevegelsesfriheten for armene, sier Sødal.

Hvilestilling

Hvilestilling. Foto: NTB scanpix.
Hvilestilling. Foto: NTB scanpix. Vis mer

– Dette grepet er helt i orden å benytte seg av hvis forholdene tillater det. Om man kjører langt og på rette og oversiktlige veier, kan man variere kvart på tre-grepet med dette for å unngå stive skuldre, sier Sødal.

Grepet sørger for at airbagen vil gå fra fra armene, men du vil oppleve dårligere bevegelighet for rattutslag.

Eikegrepet

Eikegrepet. Foto: NTB scanpix.
Eikegrepet. Foto: NTB scanpix. Vis mer

– Også her vil airbagen gå fri fra armene. Dette grepet er også en hvilestilling, men det gir langt dårlige beredskap. Grepet er ikke godt nok, og moderne ratt har tykke eiker som ikke er laget for å kunne holdes på denne måten.

Toppgrepet

Toppgrepet. Foto: NTB scanpix.
Toppgrepet. Foto: NTB scanpix. Vis mer

– Dette må du for all del unngå. Folk skjønner ikke at dette grepet er livsfarlig. Om du kolliderer når du sitter slik, vil airbagen skyte hånden og armen rett i hodet på deg. Det kan gi alvorlige skader. Armen din vil bli kvestet, en eventuell klokke vil slås mot hodet ditt og et par briller vil knuses mot ansiktet, sier Sødal - og minner om følgende:

– En airbag kommer mot deg i 300 kilometer i timen.

Taxigrepet

Taxigrepet. Foto: NTB scanpix.
Taxigrepet. Foto: NTB scanpix. Vis mer

– Her er det veldig lite som skal til før du mister kontrollen. En hump i veien kan være nok til at du glipper rattet. Med dette grepet er du lite beredt om noe skulle skje.

Sentergrepet

Sentergrepet. Foto: NTB scanpix.
Sentergrepet. Foto: NTB scanpix. Vis mer

– Dette er rett og slett livsfarlig. Kolliderer du mens du sitter slik, vil du få begge armene rett i hodet og hendene dine vil revne. Dette på grunn av airbagen. Her har du ikke kontroll i det hele tatt. Om du må reagere raskt eller skifte retning på bilen, er du sjanseløs, avslutter Sødal.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer