Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Du får tilgang til alle medlemsfordelene, dybdesaker og tester - for 1 krone første måneden.
(Elbil24:) Høy fart og uoppmerksomhet er to viktige faktorer som ofte trekkes fram i forbindelse med krasj og utforkjøringer.
Moderne biler har heldigvis en rekke sikkerhetssystemer og innretninger som kan redde liv, men i enkelte tilfeller kan kollisjonsputa - eller airbagen - faktisk virke mot sin hensikt.
- Når du holder én hånd på toppen av rattet, kan du få stygge skader om airbagen utløses. Da er armen i veien og den vil du få rett i ansiktet ved en kollisjon. Og ikke minst en eventuell klokke i hodet. Folk skjønner ikke at dette er livsfarlig, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf til Elbil24.

Her er elbilene som tar lengst tid å selge på Finn
- Må absolutt unngås
Noen sjåfører har gjort det til en vane å lene seg til den ene siden og styre bilen med motsatt hånd på toppen av rattet. Andre søker denne sittestillingen når man har kjørt lenge og ønsker å avlaste armene.
Begge deler må absolutt unngås, advarer Sødal - og får støtte av Statens vegvesen:
- Jo høyere opp på rattet du holder hendene, jo større er sjansen for at armene kommer i veien for airbagen. Det viktigste er å fjerne den ene hånda på toppen av rattet. Den er desidert farligst, sier Dag Terje Langnes i vegvesenet til Elbil24.

Setebelte-tabbe kan være dødelig
Ikke ti på to?
Det har vært en pågående debatt de siste årene om hvorvidt det såkalte ti på to-grepet er utdatert eller ikke.
Mange med førerkort har blitt lært opp til at ti på to er standardgrepet. En rekke eksperter har opp gjennom årene stilt spørsmål ved om dette er riktig.
- Det har blitt hyppig diskutert, ja. Mange hevder at grepet kvart på tre gir mer stabilitet. Da skyver du rattet i stedet for å dra det, slik du måtte tilbake i tid da du kunne sitte der med en bil uten servo, sier Langnes.
- Har du sett denne?
Rattgrepet som anbefales
Ved å plassere hendene på rattet som om rattet er en klokke, og hendene dine er plassert som om klokka er kvart på tre, vil du holde hendene litt lavere enn ti på to.
Dette minsker faren for at de kommer i veien for airbagen. Kvart på tre er også grepet Naf anbefaler.
For å friske opp kunnskapen til dere sjåfører, vil Sødal vise til de forskjellige ratt-grepene og hvorfor de kan brukes eller ikke.
- Det er viktig å huske på at du som sjåfør alltid skal ha hendene i beredskapsstilling. Er de ikke det, vil du neppe rekke å skifte grep om det brått skulle skje noe uventet, sier Sødal.
Kvart på tre:

Det grepet er rattet designet for. Med nyere og mer moderne biler forandrer også rattene seg, men de aller fleste ratt er laget for å passe dette grepet og gi støtte for tomlene.
- Hvis airbagen utløses, vil dette grepet gjøre at den ikke kommer nær hender eller armer. Dette grepet gir dessuten den beste kontrollen og bevegelsesfriheten for armene, sier Sødal.
Hvilestilling

- Dette grepet er helt i orden å benytte seg av hvis forholdene tillater det. Om man kjører langt og på rette og oversiktlige veier, kan man variere kvart på tre-grepet med dette for å unngå stive skuldre, sier Sødal.
Grepet sørger for at airbagen vil gå fra fra armene, men du vil oppleve dårligere bevegelighet for rattutslag.
Eikegrepet

- Også her vil airbagen gå fri fra armene. Dette grepet er også en hvilestilling, men det gir langt dårlige beredskap. Grepet er ikke godt nok, og moderne ratt har tykke eiker som ikke er laget for å kunne holdes på denne måten.
Toppgrepet

- Dette må du for all del unngå. Folk skjønner ikke at dette grepet er livsfarlig. Om du kolliderer når du sitter slik, vil airbagen skyte hånden og armen rett i hodet på deg. Det kan gi alvorlige skader. Armen din vil bli kvestet, en eventuell klokke vil slås mot hodet ditt og et par briller vil knuses mot ansiktet, sier Sødal - og minner om følgende:
- En airbag kommer mot deg i 300 kilometer i timen.
Taxigrepet

- Her er det veldig lite som skal til før du mister kontrollen. En hump i veien kan være nok til at du glipper rattet. Med dette grepet er du lite beredt om noe skulle skje.
Sentergrepet

- Dette er rett og slett livsfarlig. Kolliderer du mens du sitter slik, vil du få begge armene rett i hodet og hendene dine vil revne. Dette på grunn av airbagen. Her har du ikke kontroll i det hele tatt. Om du må reagere raskt eller skifte retning på bilen, er du sjanseløs, avslutter Sødal.
Saken ble publisert desember 2021, men er trukket frem igjen mai 2023 til nytte for nye lesere.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.