(Elbil24): Det er ikke bare større batteri med høyere kapasitet som er løsningen for å få elbilene til å trille lenger mellom hver gang de må plugges i laderen. Bilprodusentene gjør hele tiden små modifiseringer, tilpasninger og forbedringer som i sum kan bety mange ekstra kilometer på veien.

Forsvinner fra markedet
Inntil 25 kilometer ekstra
Og det er nettopp dette Stellantis har gjort på alle elbilene som er bygd på elbilplattformen e-CMP, og det begynner etterhvert å bli mange modeller.
- Endringene er i hovedsak en oppgradert varmepumpe med hygrometrisk sensor, som vil overvåke kupetemperaturen mer nøyaktig, nye sommerdekk med lavere rullemotstand og kanskje viktigst: endret girutveksling, sier PR- og informasjonssjef Stein Pettersen hos Bertel O. Steen til Elbil24.
Disse endringene skal ifølge importøren ha ført til følgende forbedringer i WLTP-rekkevidden. Lenkene går til våre tester og omtaler av bilene.
- Peugeot e-208: Opptil: 362 km (+22 km)
- Peugeot e-2008: Opptil 345 km (+25 km)
- Opel Corsa-e: Opptil 359 km (+22 km)
- Opel Mokka-e: Opptil 338 km (+24 km)
- DS3: Opptil 341 km (+21 km)
- Citroën ë-C4: Opptil 357 km (+7 km)
Kun nye biler
Oppgraderingene er å anse som naturlig produktutvikling, og vil komme på fabrikknye biler, Ifølge Pettersen. Det er med andre ord ikke en oppgradering til eksisterende biler, slik vi har sett flere eksempler på den siste tiden:

Ford øker rekkevidden på Mustang Mach-E

Audi øker rekkevidden på e-tron

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.