Polestar 4:

– Forby dritten nå!

Mener mangelen på bakrute går ut over trafikksikkerheten.

NY VRI: På Polestar 4 finnes det ingen bakrute. I stedet må man se trafikken bak via et kamera. Foto: Pål Joakim Pollen
NY VRI: På Polestar 4 finnes det ingen bakrute. I stedet må man se trafikken bak via et kamera. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

(Elbil24): En av de mest oppsiktsvekkende detaljene på kommende Polestar 4, er at bilen mangler bakrute. Du kan allikevel se trafikken bak deg, men da via en speil-skjerm som viser bildet fra et kamera som er montert bak på bilen. Det har Elbil24 allerede fått en smakebit på:

Se den spesielle speilløsningen på Polestar 4. Vis mer

Polestar er ikke først ute med en slik speil-/kameraløsning, som du blant annet også finner på Nissan Ariya, men de er så vidt vi vet først til å gjøre det i kombinasjon med at bakruta er fjernet og da uten mulighet for å bytte over til vanlig speil for å se trafikken bak, om man heller foretrekker det.

Får kritikk

Svenske Fredrik Grufman er en kjent YouTube-profil i Sverige som eier og driver Grufman Bil AB i Kallhäll.

Han mener Polestars løsning går på sikkerheten løs fordi man ved kjøring blir nødt til stadig å bytte mellom langsyn og nærsyn når man titter i speilet, noe man ikke trenger når man har et speil av den tradisjonelle typen.

– Når man kjører bil er øynene tilpasset langsyn, musklene i øyet slapper av og linsen blir tynn og innstilt for objekter langt borte. Dette gjelder uansett om man ser ut gjennom frontruten eller i et av bilens speil. Når man trenger å se på noe nært, trekker musklene seg sammen slik at linsen blir tykk, og øynene konvergerer. Problemet som oppstår når man har en skjerm til bakspeil, er at øynenes fokus og konvergens stadig må endres når man veksler mellom å se ut gjennom frontruten og i kamerabakspeilet som egentlig er en skjerm som sitter veldig nær ansiktet (…) forby dritten nå!, skriver den frittalende svensken i et Facebook-innlegg.

– Prøv å kjøre med progressive briller, helt umulig å se noe på en høyt plassert skjerm. Det hadde vært perfekt å få en bakspeilskjerm i instrumentpanelet, følger en annen opp med i kommentarfeltet under.

Professoren: – fordeler og ulemper

Rune Brautaset, professor i optometri vid Karolinska Institutet, ser både fordeler og ulemper ved Polestars løsning:

– Det tar ikke lang tid å veksle mellom langsyn og nærsyn. Men hvis du er eldre, kan du trenge briller for å se kamerabakspeilet tydelig på nært hold. Det er ikke nødvendig for et tradisjonelt bakspeil. Ulempen er at ikke alle har på seg briller som er tilpasset skjermen. Men det kan også være fordeler, siden du får bildet lysforsterket. Dessuten er skjermen alltid justert slik at du får hele bildet, sier Brautaset til svenske Carup.

Polestar selv mener at løsningen allerede er velprøvd, og at den har betydelige fordeler så fort man har vent seg til den.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.