Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Helt siden Ford lanserte Mustang Mach-E i Los Angeles i 2018 har tonen fra selskapet vært at de skal bredde elektrifiseringen ytterligere. Nå går startskuddet for den nye tiden, og Elbil24 var til stede på et arrangement for en håndfull spesielt inviterte gjester for å høre mer.
Vi fikk samtidig se de fem neste fullelektriske personbilene de skal lansere på markedet de fire neste årene, dessverre med løfter om ikke å avsløre dem riktig enda.
I tillegg til disse skal Ford også på markedet med fire fullelektrifiserte varebiler, der et par av dem også blir mulig å få med seter for å frakte folk.
- Vi skal investere over 50 milliarder dollar på elektrifisering de neste årene, og vi skal lansere minst fire nye elbiler innen 2026, fortalte Martin Sander, som er sjefen for det Ford kaller Model-e i Europa.

Model-e er det interne selskapet som står for elbilsatsingen i selskapet, og som var grunnen til at Tesla ikke kunne kalle Model 3 for Model E. Planene deres om å lansere Model S, E, X og Y (SEXY) gikk derfor i vasken, og de måtte snu bokstaven E til å bli tallet 3 i stedet.
Samarbeid med VW
Blant det vi derimot kan fortelle er at den første bilen som skal lanseres er en medium crossover som skal bygges på MEB-plattformen til VW-konsernet – et samarbeid som allerede er offisielt. Denne skal bygges i Køln, og vil være på markedet mot slutten av 2023.
Den kommer til å ha mye av det norske kjøpere ser etter, og kan fort bli en storselger - slik Ford Mustang Mach-e viste seg å bli i Norge.
Det er allerede kjent at plattformen kommer ferdig fra VW med batterier og motorer på plass.
Fortsetter etter videoen
Dermed vet vi også hva de viktigste brikkene i bilen består av. Det mest brukte batteriet i MEB-plattformen fra VW er på 82 kWh brutto, 77 kWh netto, og motoriseringene er på enten 204 eller 299 hestekrefter, avhengig av om den blir to- eller firehjulsdreven.
Her kan det naturligvis være rom for ytelsesbegrensninger i form av programvare, eller annet, avhengig av avtalen selskapene imellom. Tallene er likevel en god indikasjon på hva vi har i vente.
I VW-modellene byr en slik pakke på rundt 50 mils rekkevidde etter WLTP-standarden. Det bor jo heller ingen hemmelighet i at en medium crossover på MEB-plattformen er nødt til å være en konkurrent til VW’s egen ID.4.
For ikke å bryte avtalen med publisering av bilder av de nye bilene kan vi heller la sjefen for selskapet selv ta seg av dette. Her fra hans egen Twitter-post:
Etter denne vil Ford lansere en fullelektrisk utgave av Ford Puma. Denne er bygget på den Puma som Ford allerede har i garasjen, og er derfor ikke bygget på MEB-plattformen til VW. Denne vil komme på markedet i 2024.
-Når alle modellene vi har i planene er kommet på markedet vil vi ha en bil i nær sagt alle de viktige klassene, også biler som vil ligge helt opp mot 80.000 Euro i pris, forteller Martin Sander.

Storsatsing mot 2026
Innen 2022 er omme skal Ford ha trillet ut 25.000 Mustang Mach-E fra fabrikken i Mexico. I 2026 skal de til sammen selge 600.000 utgaver av de fem modellene de her viste frem.
-Det går bare én vei, og den som først har eid en elbil ser seg aldri tilbake, bedyrer Sander, og vi vet naturligvis at han har rett i det.
Ford er også smertelig klar over hvor viktig det er å ha gode relasjoner til kundene sine, og skal derfor opprette et slags fellesskap i form av et medlemsskap for eierne av deres biler.
For å legge til rette for dette har de hentet inn Aaron Mitchell, som er mannen som skapte fordelsprogrammet Ikea Family. Aaron er foreløpig bare noen uker gammel i rollen, men har allerede klare tanker om hvor skoen trykker, og hva som skal til for å skape en tilhørighet mellom Ford og kundene deres.

Om det er tilfeldig at han igjen trekker frem familien som en viktig faktor er uvisst, men Aaron Mitchell forteller at det er utrolig viktig at kundene blir behandlet som en del av Ford-familien. Det blir hans oppgave å sette dette til livs i praksis.

Ford F-150 Lightning: Vi har prøvekjørt elbilen som er for populær
Ford forteller videre at selskapet skal han en elbil i hver modellrekke innen 2030, de skal være karbonnøytralt innen 2035, og innen 2035 skal de også være fullelektrifisert hva bilmodeller angår.
Da vi spør om Martin Sander om han har tenkt å hente den etterlengtede pickup’en F150 Lightning til Europa, kommer smilet frem.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.