Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): For bare et par uker siden fortalte Ford at de skulle dele selskapet sitt opp i to enheter, der den ene utelukkende skal jobbe med elbiler og andre prosjekter knyttet til nullutslippsvisjonene.
I dag konkretiserer Ford planene for hvordan de skal elektrifisere bilparken sin, og viser frem de ni batterielektriske bilene de skal lansere frem til 2026.
Hele sju av disse bilene skal være på markedet i løpet av 2024, altså innen halvannet år. Flere av disse bilene vil skli rett inn i hjertet av det norske markedet, på samme måte som nye Mustang Mach-E har gjort. Enheten som skal ta seg av elbilene sorter under det Ford kaller Ford Model E, så kan vi bare gjette hva bokstaven E står for i en elektrisk verden. Ford går definitivt spennende tider i møte.

Toyota lanserer 30 nye elbiler
Her er de ni bilene:
- Ford Mustang Mach-E - allerede på markedet, og en storselger her til lands.
- Ford Puma BEV – kommer i salg i 2024. Dette vil bli en fullelektrisk utgave av den Puma som er på markedet i dag, en B-segment SUV/crossover, som vil passe det norske markedet svært bra. Vi antar at denne kun vil bli å få med tohjulsdrift.
- Ford 5-seters crossover – Offentliggjøres senere i år, med produksjonsstart 2023. Bilen skal bygges på VW-gruppens MEB-plattform, som er et samarbeidsprosjekt. Bilen vil etter alt å dømme bli en direkte konkurrent til VW ID.4 og dens like. Regn med bade to og firehjulsdrevne utgaver.
- Ford 5 -seters Sports Crossover – i salg fra 2024. Dette vil etter alt å dømme bli en coupé-utgave av crossoveren, og dermed bli en bil tilsvarende VW ID.5, ettersom også denne er laget på VW-gruppens MEB-plattform. Også her kan vi regne med valgfri to- og firehjulsdrift.
- Ford E-Transit, 2-tonns varebil kommer i salg i år
- Ford Transit Custom BEV tilgjengelig fra 2023
- Ford Tourneo Custom BEV personbil fra 2023
- Ford Transit Courier van fra 2024
- Tourneo Courier BEV passenger vehicle version from 2024
De fire første av disse bilene er rene personbiler, mens de fem neste stammer fra Fords program for firmabiler. Men selv disse lanseres også som personbiler, ikke bare som rene varebiler.
De som venter på en fullelektrisk småbil må dessverre vente litt til. Dette er dessverre ikke øverst på agendaen for så mange bilprodusenter, rett og slett fordi de blir uforholdsmessig dyre, ettersom elbiler er dyrere å lage enn forbrenningsmotorer. Ford er naturligvis klar over at også de en dag må ha en liten elbil i garasjen, men den står ikke øverst på lista over det som må gjøres.
Slik ser det ut når Stellantis-gruppen melder om elektrifiseringen:
I 2026 skal Ford selge så mange som 600.000 elbiler, forteller selskapet, og henviser til en investering på totalt 2 milliarder dollar, bare i Køln. I tillegg har de nå signert en avtale med to partnere om å lage Europas største batterifabrikk for kommersielle kjøretøy i Tyrkia.
Alt dette gjøres med et overordnet mål om å bli et karbonnøytralt selskap innen 2035. Basert på dette har de da også laget det noe svulstige slagordet; -Vi venter ikke på fremtiden. Vi skaper den.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.