Elbil-test:

Ford Mustang Mach-E GT - den sterkeste noensinne

Og den er selvfølgelig fullelektrisk. Vi har testet!

KJØREMASKIN: GT har krefter som bare kan komme fra en elektrisk Mustang. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJØREMASKIN: GT har krefter som bare kan komme fra en elektrisk Mustang. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Ford Mustang Mach-E er blitt en av de virkelige storselgerne blant elbilene etter at den kom på markedet. Nå er det duket for ytterligere modeller, og vi har som de første i landet testet verstingutgaven, Mach-E GT.

For hva sier du om en sprint til 100 km/t som bare tar 3,7 sekunder?

Eller hva med en mustang som har justerbart understell og egne kjøreprogrammer som skal egne seg godt for deg som ønsker å dra med deg bilen ut på bane?

Men før fartsfølelsen tar helt overhånd kan vi fortelle litt om hvordan bilen kjennes ut i praksis.

Og bare så det er sagt, størrelse, plass og andre praktiske detaljer har vi omtalt i en rekke andre Mustang Mach-E tester, så det skipper vi her.

3D-GRILL: GT har fått detaljer som skiller den tydelig fra de øvrige Mustang Mach-E. Foto: Fred Magne Skillebæk
3D-GRILL: GT har fått detaljer som skiller den tydelig fra de øvrige Mustang Mach-E. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Legges merke til

Ford har tatt noen enkle, men synlige grep for at du skal kjenne igjen en GT på gata. En ting er fargene, der Ford har hostet frem de to signaturfargene Cyber Orange og Grabber Blue, begge høyst synlige. Deretter fortsetter det med lakkerte skjermbuer, som på de øvrige modellene er sorte, og du kan kjenne den igjen på den grå grillen med 3D-effekt.

I tillegg er taket lakkert sort, det samme med speilhusene, og du får bremsekalipere i en farge Ford kaller Colorado-rød.

Ellers har den 20-toms hjul med egen felgdesign, og helt bakerst har den en GT-logo midt på bakluken. Foruten det visuelle, har bilen også de aller fleste støttesystemene for kjøreegenskaper som standard. Det er med andre ord lite igjen å hente fra en utstyrsliste.

Innvendig kjenner du igjen GT på Performance-setene, som er Ford sitt eget navn for sportsstoler, med bedre sidestøtte og lang sittepute. I tillegg har midtarmlenet fått et preget emblem, som med de to bokstavene GT, som forteller at bilene er spesiell.

Men mesteparten av det visuelle er bare pynt. De fleste som kjøper en GT vil gjerne at den også yter bedre enn de andre Mach-E modellene. Det på ytelsene man skal få valuta for de ekstra pengene, utover kosmetikk.

ADAPTIVE DEMPERE: Og de viser hva de er gode for i elgtesten. Foto: Fred Magne Skillebæk
ADAPTIVE DEMPERE: Og de viser hva de er gode for i elgtesten. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Klar, ferdig ...

Vi setter bilen i Drive, legger gasspedalen i gulvet, mens vi holder den igjen med bremsen. I det vi slipper bremsen skyter bilen fart, og vi tar oss i å bli imponert. Vel og merke en liten stund – 3,7 sekunder for å være helt eksakt. Vi gjentar samme operasjon, og det samme skjer.

For etter at bilen har rundet 100 km/t føles det rett og slett som om den går tom for krefter.

Det oppleves som at den er fintunet til å nå 100-merket så raskt som mulig, men at det derfra heller er lagt vekt på å ikke overbelaste batteriet i nevneverdig grad. Vi kjørte flere drag, men opplevde det samme hver gang. Den gikk merkbart tom så snart vi rundet 100-merket, uansett kjøreprogram.

Matthias Tonn er sjefsingeniør i Ford, og prøver å forklare oss hvorfor.

- Du vet, bilen er først og fremst laget som en amerikansk lyskryss-sprinter, forteller han.

Han legger til at bilen er utviklet i USA, hvor de har en annen måte å måle krefter på enn vi har i Europa, også bak rattet.

GT: Emblemet levner ingen tvil. Foto: Fred Magne Skillebæk
GT: Emblemet levner ingen tvil. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Sterkeste noensinne

Men det betyr ikke at bilen ikke har fartsressurser, for med Untamed Plus-innstillingene er batteriet tunet for å kunne levere mye effekt ut i gjentagende repetisjoner, men mest får du altså i områder der hastigheten ligger under 100 km/t.

På papiret yter en Mach-E GT 487 hestekrefter fra et dreiemoment på 860 Newtonmeter, noe som ifølge Ford det høyeste dreiemomentet noen gang levert på en bil i Europa fra selskapet.

Det er til og med 15 prosent høyere enn i selveste Ford GT, som klassifiserer som supersportsbil.

Kreftene kommer naturligvis fra to elmotorer, som gir bilen firehjulsdrift. Bak sitter en helt ny oljekjølt synkronmotor med permanent magnet, som i løpet av 0,5 sekunder når høyeste dreiemoment. Noe sånt er bare ikke mulig i biler med forbrenningsmotorer, selv ikke i superbilen Ford GT.

Ford er derimot veldig åpne om at effekt og ytelser på elbiler ikke er lett å oppgi på en unison måte. For maks effekt på en elmotor er enkel å beregne, men den avhenger igjen av at batteriet er i stand til å levere den tilmålte effekten. Den situasjonen har man kun i korte perioder, når batteriet er tilnærmet fullt, og har guffe å pøse på med. Men denne situasjonen dabber av etter hvert som batteriet tappes.

Stor og tung

Men vi skal heller ikke glemme at Ford Mustang Mach-E også betegnes som en SUV. I tillegg drar den på høy vekt, selv om tyngdepunktet er lavt.

Dette løser Ford i form av adaptive støtdempere som elektronisk påvirker hvor flytende oljen i demperkammerne skal være – såkalt MagneRide - og på den måten påvirke bilens stivhet, og motvirker krengning når den økte vekten ønsker å påvirke i negativ retning. I tillegg har Ford gitt bilen en hissigere utveksling for styreresponsen, og i tillegg økt gassresponsen.

Dette gjør at man blir sittende igjen med en følelse av raskere og bedre respons på alle kommandoer man gir, enten det er med ratt eller pedaler.

Men vi kan berolige med at det aldri vipper over til aggressivt og ukomfortabelt. Selv om Ford ønsker å selge høyt på de endringene som er gjort, så er alt innenfor det moderate. For Mach-E GT er fortsatt en femseters familiebil i en crossover-drakt, og den er ikke en racerbil. For de som kjenner forskjellene på Focus og Focus ST-modellene, så er spranget opp til GT omtrent det samme som ST ga på de tidligere forbrenningsmodellene.

Saken fortsetter under bildegalleriet:

Det biter

En ting Ford likevel ikke kommer unna er de fysiske utfordringene det medfører å putte så mye krefter inn i en bil. Derfor har de også satt på et sett hjul som skal stå i stil til kreftene. Det betyr 20-toms hjul i en bredde på åtte tommer, en tomme bredere enn på de øvrige Mustangene. Dekkene kommer fra Pirelli, og Ford har her plukket dekk som står i stil med ytelsene, og det grepet som kreves. Dimensjonen er 245/45 R20 på alle fire, noe som også gir plass til større bremser. De røde kaliperne fra Brembo er liksom blitt en slags signatur på biler og bremser litt utenom det vanlige.

Så hva med rekkevidden da, når bilen blir utstyrt med større og bredere hjul, i tillegg til dekk som suger seg bedre til underlaget?

Høy rullemotstand har aldri vært å foretrekke for å skape rekkevidde, og tro det eller ei, men bredden på dekkene utgjør en betydelig påvirkning på aerodynamikken.

Ford opplyser at testbilen har en WLTP-rekkevidde på 50 mil blank. Da vi henter den står det derimot 324 kilometer i instrumentene, selv om den er ladet til 100 prosent. Dette er mer en indikasjon på hvor hard forrige sjåfør var på gassen, for basert på forbruket vi så underveis under normal kjøring, anslår vi at en reell rekkevidde ligger et sted midt imellom. Regn med rundt 40 mil uten de store utfordringene.

HARD GASSFOT: Det koster rekkevidde å leke med gassfoten. Rekkevidden vil lett bedres med normal kjøring. Foto: Fred Magne Skillebæk
HARD GASSFOT: Det koster rekkevidde å leke med gassfoten. Rekkevidden vil lett bedres med normal kjøring. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

For batteriet er det samme store som på de øvrige langtraverene av Ford Mustang Mach-E, der du har 88 kWh netto anvendbar kapasitet fra en brutto kapaistet på 99 kWh. Når du så skal tilføre ny energi, er det 150 kW hurtiglading som er maksimal ladeeffekt, altså det samme også her.

En grundig rekkevidde- og ladetest kommer vi tilbake til så snart vi får bilen på norsk jord. Da snakker vi antagelig rett før nyttår.

Konklusjon

Kort oppsummert, det er ingen tvil om at Ford Mustang Mach-E GT er et knepp opp fra den ordinære, dersom det er ytelser du er ute etter. Den byr også på bedre sportslige egenskaper, og er klart morsommere å ratte på svingete veier. Men hold deg der hvor de fine krappe og tette svingene kommer som perler på en snor, for selv om sprinten til 100 gjør at Mustang Mach-E GT holder følge med det aller meste av raske elektriske sportsbiler, så blir den halsende etter om sletta er ekstra lang, eller på tyske motorveier uten fartsgrenser.

Så er det lov å spørre seg om det ikke er akkurat dette vi trenger i Norge, en bil som er lynrask opp til det maksimale av hva fartsgrensene tillater?

Svaret er naturligvis et ubetinget ja, men hvorfor velge bort biler som fortsetter den raske ferden også etter dette?

Se flere bilder av Mustang Mach-E GT innvendig:

Ford Mustang Mach-E GT er i Norge priset til 645.000 kroner, og det eneste du strengt tatt kan velge som ekstrautstyr, er panorama soltak til 12.500 kroner, og dyrere fargevalg. De to signaturfargene er priset til 10.500 kroner ekstra, og med panoramataket er du oppe i 668.000 totalt. Foruten vinterdekk er det rett og slett ikke mer å få puttet på en GT.

Er den verdt de ekstra kronene mot en standard Mach-E?

Satt opp mot en ordninær Mach-E, er svaret ja. Om vi ser den opp mot konkurrentene blir det vanskeligere, for noen vil kanskje trekke frem Tesla Model 3 Performance, som er en langt mindre bil. Men også rimeligere.

En langt mer aktuell konkurrent vil heller være BMW i4 M50, en bil som lett vil holde følge med Mach-E GT i alle situasjoner, men som også er en mer lavtliggende sak som på ingen måte kan defineres som en SUV eller crossover, dersom det er det du ønsker.

Mach-E GT fyller med andre ord en plass i et segment der det ikke bugner av konkurrenter, og den vil garantert glede mang en entusiast som velger å taste kode og klar for å ta den med seg hjem.

Oransje eller blå? Du velger.

Testresultat

Ford Mustang Mach-E GT

Den sterkeste Mustang tatt til Europa

Sprintsterk, visuelt synlig, elektrisk, dynamisk

Går fort tom

Tekniske spesifikasjoner:

Ford Mustang Mach-E GT
Motor:2 x elektrisk
Effekt:487 hk
Dreiemoment:860 Nm
0-100 km/t:3,7 sek
Toppfart:180 km/t
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:99 / 88 kWh
Ombordlader:11 kW
Hurtiglading:150 kW
Oppgitt forbruk WLTP:2,0 kWh/mil
Oppgitt rekkevidde500 km
L x B x H:4713 x 1881 x 1624 mm
Akselavstand:2984 mm
Bakkeklaring:14,5 cm
Bagasjerom:402 / 519 / 1420 liter
Frunk:100 liter
Tilhengervekt:750 kg.
Taklast:Ikke mulig
Bilgaranti5 år
Batterigaranti:8 år /160.000 km
Pris fra kr.:645.000
Pris testbil kr.:668.000

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer