Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): I bilbransjen, som i flere andre bransjer, råder det for tiden en enorm mangel på elektroniske chips, eller databrikker om du vil. Mangelen på slike brikker har medført en rekke forsinkelser. Av samme årsak har også en rekke bilprodusenter endret utstyrsnivået på nye biler, for på den måten å redusere brikkebehovet.
Nå er det Ford som igjen må ut og melde om forsinkelser, og denne gangen av den mest interessante bilen, elbilen Ford Mustang Mach-E.
Det er Automotive News som skriver at Ford er i ferd med å sende ut melding om forsinkelsen, som per nå kan se ut til å bli rundt 6 uker - minst.
Saken ble kjent ved at et tidlig utkast av et brev som skal sendes ut i markedet har lekket ut på et Mach-E forum. Ford har deretter bekreftet forsinkelsen, men at informasjonen først vil komme ut gjennom offentlige kanaler om noen dager.

Chipmangel: - Kan bli flere år med forsinkelser
Hva med Norge?
Nå går det likevel ingen automatikk i at dette også gjelder for Norge og Europa. Bilene produseres nemlig i Mexico, og det er en større utfordring å holde igjen båter med biler denne veien, enn det er å forsinke biler til det amerikanske markedet. Europa har dessuten et 95-grams mål som må overholdes. Mustang Mach-E er en viktig brikke i å overholde dette målet, for Ford er nødt til å levere et høyt nok volum av elbiler i Europa til å ikke å komme i skvis med dette utslippsmålet. Klarer de ikke dette, vanker det enorme bøter.
Da er det billigere for Ford å prioritere leveranser til Europa, og la andre markeder vente på sin Mustang Mach-E.
For det er ikke bare en håndfull biler det er snakk om. Utenfor fabrikklokalene i Mexico skal det nå stå et sted mellom 60-70.000 ferdigproduserte biler i påvente av de siste chipene.

Her ser du bilindustriens største hodepine
Ettersom saken er lekket før Ford har ferdigstilt meldingen som skal gå ut, er dette også innholdet i meldingen relativt nytt for Ford Motor Norge.
-Den globale halvledermangelen fortsetter å påvirke globale bilprodusenter og andre næringer i alle deler av verden. Vi jobber tett med alle våre viktige leverandører for å håndtere produksjonsbegrensninger knyttet til denne globale halvledermangelen, slik at vi kan fortsette å produsere Mustang Mach-E og få dem ut til våre kunder så raskt vi kan, forteller informasjonsdirektør Anne Sønsteby hos den norske importøren til Elbil 24.
Men ikke alle er like heldige, for i Tyskland måtte eksempelvis Audi delvis permittere nær 10.000 ansatte av samme årsak - chipmangel.
Snart skal Ford også begynne utrullingen av GT-versjonen av Mustang Mach-E, og hvem vet. Kanskje Ford også har tenkt å benytte Shelby-navnet i en kommende modell?
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.