Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): - Vårt mål er at alle skal kunne forflytte seg fritt rundt. Akkurat nå er det å fylle opp en bensin-/dieselbil eller lade opp en elektrisk bil en utfordring for noen sjåfører. Med robot-ladestasjonen blir dette enklere, sier forskningsingeniør Birger Fricke hos Ford Europas Research and Innovation Center.
Selv om de fleste opplever det å lade elbilen som en enkel oppgave, er utfordringen klart større for eldre og mennesker med mobilitetsutfordringer og nedsatt funksjonsevne.
Av den grunn tester Ford i disse dager en robot-ladestasjon med automatiske ladeløsninger for elbiler. Robot-ladestasjonen er del av et større forskningsprosjekt og skal gjøre ladeopplevelsen mye enklere.
I samme slengen utvikler Ford nå fullautomatisert lading for selvkjørende biler.

Så langt kommer du etter å ha ladet i 20 minutter: Enorme forskjeller!
Ladekabelen erstattes
Ford forklarer hvordan den nye ladeløsningen skal fungere: Når robot-ladestasjonen blir aktivert, åpner det seg et deksel og ladearmen finner selv veien til ladekontakten. Dette skjer ved hjelp av et lite kamera.
Via FordPass-appen kan deltakerne i pilotprosjektet overvåke ladestatusen. Når ladingen avsluttes, kobler den fra bilen og går tilbake til utgangsposisjonen.
Robot-ladestasjonen er spesialutviklet ved universitetet i Dortmund i Tyskland og skal i fremtiden installeres både på handikapplasser, parkeringshus og i private hjem.
Teknologien kan også støtte raskere lading av elbiler i fremtiden, ifølge Ford.

Kan ha avslørt Teslas nye superlader
- Jeg sluttet å fylle tanken
En av de sentrale skikkelsene i Fords nye ladeprosjekt er Angela Aben. Hun jobber med kommunikasjon i Ford Europa og er rullestolbruker.
Prosjektet ønskes naturligvis hjertelig velkommen av henne.
- Jeg stoppet å fylle opp tanken på bilen min for flere år siden. Det gjør ektemannen min for meg. Det ble rett og slett for krevende, sier Aben - og legger til:
- Med robotladestasjonen trenger jeg i fremtiden ikke lenger å være avhengig av andre for å få gjort dette, sier Aben.
- Har du sett denne?
Ionity skal bidra
På sikt er tanken at ladeprosessen skal bli helautomatisert, med minimal eller ingen involvering fra føreren.
Føreren skal kunne sende sin selvkjørende bil til ladestasjonen for deretter å kalle den tilbake ved fullført lading.
Prosjektet med robot-ladestasjon er en del av Fords elektrifiseringsplan. Et oppfølgingsprosjekt med hurtigladenettverket IONITY skal se på hvordan robotladestasjonen ytterligere kan forbedres.

Elektrisk Mustang eller Tesla Model Y? Denne er det beste kjøpet
Nio tidlig ute
Ford er ikke de første som ser på nye og annerledes ladeløsninger. Mest kjent for dette er nok den kinesiske elbilprodusenten Nio, som satser tungt på batteribytte som et alternativ til tradisjonell lading.
Systemet er enkelt. Du triller bare bilen inn på en batteribyttestasjon, og så tar roboter seg av selve byttet av batteriet, som er lett tilgjengelig fra undersiden av bilen.
I en pressemelding fra slutten av 2021 opplyste Nio at det var gjennomført 150 suksessfulle batteribytter ved batteribyttestasjonen i Lier. Dette er den første av sitt slag utenfor Kina.
Snittiden per batteribytte skal være på litt under fem minutter. Da har det tomme batteriet blitt erstattet med et fulladet, og du kan kjøre videre. Les mer her:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.