Lavt bilsalg:

Foreslår 25.000 i vrakpant ved kjøp av elbil

... og vi kan være godt på vei.

BYTTE TIL ELBIL: Bilbransjen ønsker at flere bytter til ny elbil, og ber om høyere vrakpant. Foto: Scanpix
BYTTE TIL ELBIL: Bilbransjen ønsker at flere bytter til ny elbil, og ber om høyere vrakpant. Foto: Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Bilbransjen lider som resten av samfunnet av coronautbruddet. Ikke bare har de aller fleste bilfabrikkene måtte stenge, de økonomiske konsekvensene av et nedstengt samfunn går også hardt utover bilsalget.

I Europa falt bilsalget med over 40 prosent i mars måned, og utsiktene for april er ikke noe lysere.

Den norske bilbransjen jobber derfor med sine mest kreative sider for å demme opp så mye som mulig. Men til nå har ingen av de norske bransjeorganisasjonene gått riktig så langt som i Sverige.

Der foreslår den svenske bransjeorganisasjonen at bileierne skal få 25.000 kroner i vrakpant for bilen, dersom de kjøper seg en nullutslippsbil.

Men de norske bransjeorganisasjonene er også kreative. Bilimportørenes Landsforbund ønsker en økt vrakpant på 15.000 kroner ved kjøp av ny nullutslippsbil, eller 10.000 kroner dersom man velger annen drivlinje, ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no.

En direkte utgift

Som kjent betaler man inn en vrakpant når man kjøper en ny bil. Denne vrakpanten får man igjen når bilen en gang i fremtiden vrakes. Det blir som pant på tomflasker. Men ingen har noen gang betalt inn å mye som 10.000 – 15.000 kroner i vrakpant. En slik ordning – midlertidig eller fast – blir nærmest som en subsidie å regne.

Dette skiller seg fra det fritaket på engangsavgift og moms man i dag har på elbiler, som mer er et fravær av inntekt. En økt vrakpant i denne strørrelsesorden blir en direkte utgift for myndighetene, samtidig som det bidrar til det overordnede målet om å redusere CO2-utslippet.

Et slikt tiltak kan rett og slett vise seg å være nødvendig for å øke andelen elbiler.

Som vi kunne melde tidligere i uken, er ikke andelen bileiere som ønsker elbil økende. Det utgjør en utfordring i kampen om kun å selge nullutslippsbiler i 2025.

Mørke skyer

En undersøkelse utført av InFact viser at andelen bileiere som sier de vurderer elbil som sin neste bil, holder seg på 35 prosent og er ikke økende. Vel så skremmende er det at 29 prosent forteller at de ikke skal ha elbil.

Bak disse tallene viser det seg imidlertid at den andelen som er aller mest negative til å skaffe seg elbil, har økt fra 12 prosent i 2019 til 22 prosent i 2020.

Det kan bety at Regjeringen ikke har noe annet valg enn å kaste mer bensin på bålet i kampen om å endre bilkundenes holdning til nullutslippsbiler.

2019 ble lenge ansett som året da elbilen virkelig skulle gjøre sitt inntog. Dette ble senere forskjøvet til 2020, og vi har allerede fortalt om de 28 nye modellene som skal komme på markedet i år.

Dessverre kommer mange av disse helt på tampen av året, og vi må etter alt å dømme vente til 2021 før vi ser elbilene ta helt av. Men da er det heller ingen unnskyldninger som holder vann, for da er en lang rekke svært attraktive bilmodeller på plass.

Og først da vil vi se om kundene virkelig er så standhaftige at de velger en bil med bensin- eller dieselmotor under panseret.