Sjekk forsikringen på elbilen:

Forsikringen dekker ikke batteriet

Mer enn 50 prosent har bare kasko forsikring på elbilen, og det er i de fleste tilfeller ikke nok.

SJEKK FORSIKRINGEN: Er du sikker på at du har riktig forsikring? Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
SJEKK FORSIKRINGEN: Er du sikker på at du har riktig forsikring? Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

Å ha en forsikring som dekker skader på batteriet i en elbil, kan være opplagt for mange.

Men en undersøkelse Elbil24 har gjort viser at bare mellom 20 og 50 prosent av elbileiere har en slik forsikring.

De fleste har kasko.

Opptil 80 prosent er underforsikret

Elbil24 har sjekket med flere av de store forsikringsselskapene i Norge, og det viser seg at mange bileiere har valgt en ordinær kaskoforsikring.

Codan kan fortelle at om lag 80 prosent av deres elbil-kunder bare har en vanlig kasko. Gjensidige opplyser at ca. halvparten av deres elbilkunder har valgt en standard kasko, mens tallet er nesten 70 prosent hos Tryg Forsikring.

Heller ikke hos Storebrand har flertallet av kundene valgt tilleggsforsikringer.

-De fleste elbilkunder har kasko da dette stort sett er nyere biler med en viss verdi. Av våre elbilkunder har 2/3 kasko og 1/3 valgt tilleggsforsikringen super. Sammen med Elbilforeningen utviklet Storebrand Norges første elbilforsikring basert på elbilisters tilbakemeldinger, for å gi best mulig betingelser til de som velger å kjøre klimavennlig. Akkurat som med vanlig bilforsikring er det viktig for kunden med valgfrihet, og derfor har vi alternativer skreddersydd ulike behov.

– Gjelder altfor mange

Thomas Iversen er fungerende leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet. Han sier følgende etter å ha hørt tallene fra forsikringsselskapene.

– Disse tallene forteller meg at mange elbilister trolig har for lite kunnskap om mulige skader på bilen, og at altfor mange, uten å vite om det, har feil forsikring.

Han sier at det er flere spørsmål som dukker opp etter å ha hørt tallene.

– Er folk bevisste på risikoen som finnes rundt skader på batteri gjennom lading? Og vet man at dette er skader man må tegne ekstraforsikring for å beskytte seg mot? Gitt at du vet at det kan være en risiko for batteriskader forbundet med eksempelvis lading, vet du da hva du trenger for å beskytte deg?

"Best i klassen"

Av forsikringsselskapene Elbil24 har sjekket, er det bare forsikringsselskapet IF som har en høyere andel kunder med en superforsikring enn standard kasko.

Hos de har hele 70 prosent valgt en tilleggsforsikring som dekker alle typer skader påført av tredjepart på batteriet som ikke dekkes av garantien.

Informasjonsdirektør Jon Berge sier at bilforhandlerne kan være årsaken.

– De fleste av våre kunder kommer gjennom bilforhandlere og vi ser at svært mange av disse ønsker en forsikring som dekker alt. For våre kunder er en superforsikring det aller mest vanlige.

Forbruker har ansvar

Iversen sier at det er vanskelig å peke på hvem som har ansvaret for at forbruker får denne kunnskapen, men det er klart at forbrukeren selv har et ansvar.

– Når man er elbilist har man et ansvar selv for å sette seg inn i hvilke risikoer det medfører å eie en elbil kontra en fossilbil.

Han sier at å tegne forsikring blindt kan føre til store økonomiske konsekvenser for forbruker.

– Spør selger om det er noe spesielt man bør beskytte seg mot. Se på forsikringsselskapets sider, og finner du ikke ut hvilken forsikring du trenger, så ring eller chat med de.

Mange forsikringsselskaper omtaler batteriforsikringer under punktet maskinskade. Dette kan være uheldig, mener Iversen.

– Vi er opptatt av at man har riktig forsikring, og vi mener at det skal gå tydelig frem hos de enkelte forsikringsselskaper hva som dekkes og ikke av de ulike forsikringene.

En forbruker vet kanskje ikke intuitivt at «maskinskade» også omfatter batteriet på en elbil, sier Iversen.

– Den jevne forbrukeren tenker neppe på motor og batteri som én enhet. Det bør dermed gå tydelig frem i forsikringsvilkårene at bilbatteriet vurderes sammen med motoren, sier Iversen.

– Sjekk forsikringen

Til alle eksisterende bileiere har Iversen også en oppfordring.

– En hjemmelekse til alle elbileiere: Gå hjem og sjekk forsikringsavtalen din. Har du ikke en forsikring som dekker batteriet, men du ønsker det, så må du bytte.

Dersom du skal bytte forsikringsselskap må du også ha dekningen i bakhodet.

– Vi oppfordrer folk til å bytte forsikringsselskap med jevne mellomrom, for å unngå at man betaler for mye. Da er det ekstra viktig å passe på at man ikke bytter til noe med mindre dekning, sier Iversen.