Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Pickuper har i mange år vært blant de aller mest populære bilene på det amerikanske markedet. Med plass til minst fem personer og et hav av frakt- og oppbevaringsmuligheter på lasteplanet, er det enkelt å skjønne hvorfor: For mange er dette rett og slett bil og tilhenger - i ett.

Vi har prøvekjørt elbilen som er for populær
Første ankommet Norge
I Norge har klassen også mange tilhengere, ikke minst innen bygg- og anleggsbransjen, men modellutvalget er heller skralt når det kommer til elektriske varianter. Fram til nå har det faktisk vært null elektriske pickuper på markedet, men nå skjer det ting.
Den kinesiske elbilprodusenten Maxus, som nok er mest kjent for sine elektriske varebiler her til lands, er nemlig klare med T90 - en stor, elektrisk pickup.
Den norske importøren RSA melder nå at de først 1000 eksemplarene har ankommet Norge. Bilene kan nå prøvekjøres, og importøren lover rask levering til kunder.
- Vi har gledet oss lenge til å lansere Europas første elektriske pickup, og endelig er bilene i landet. Biler har rullet ut til alle forhandlere de siste ukene, og tilbakemeldingene er veldig gode, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.

Stor bil
Vi fikk tatt en kjapp titt på bil i forbindelse med lanseringen av familie-SUV-en Euniq 6 i fjor.
T90 er en stor pickup med plass til fem. Den måler 5,37 meter i lengden (en lang utgave på 568 cm er også tilgjengelig), 1,9 meter i bredden og 1,80 meter i høyden - og akselavstanden er på 3,15 meter.
Bilen har drift på bakhjul, og netto batterikapasitet er 88,5 kWh. Det skal være nok til å gi bilen en rekkevidde på 334 kilometer (WLTP). Maks ladeeffekt er begrenset til 80 kW, og hurtiglading fra 20 til 80 prosent kapasitet skal være unnagjort på rundt 45 minutter i «normaltemperatur».
Fortsetter etter videoen
Den elektriske motoren har en oppgitt ytelse på 204 hestekrefter, som generer et dreiemoment på 310 Nm.
- Selv om bilen har bakhjulstrekk er fremkommeligheten veldig god på grunn av plasseringen av motor og batteripakken, som gir et utmerket tyngdepunkt og sikrer et svært godt veigrep, sier Jansen.
Nyttelasten er 1000 kilo, og i tillegg skal den kunne dra henger på inntil 1000 kilo.
Prisen er 584.900 kroner, inkludert alle avgifter. Eneste tilvalg er metallic lakk (9800 kroner). Ladekabel til hjemmelader er også ekstrautstyr.
Kan komme flere
Stadig flere bilklasser blir elektriske, og det gjelder også pickuper. I USA opplever Ford en enorm interesse for F-150 Lightning - så stor at de foreløpig har bestemt seg for å mette det amerikanske markedet før de eventuelt ser mot Europa.
Chevrolet Silverado EV RST er en annen spennende elektrisk pickup som vil bli tilgjengelig i løpet av 2023, også denne kommer først til USA.

Vi vet også at Volkswagen jobber med en elektrisk pickup, sannsynligvis basert på nylig lanserte ID. Buzz, men her er opplysningene foreløpig sparsommelige. Sannsynligvis snakker vi ikke om noen bil som vil være på veien før i 2024 - tidligst.
Etter hvert får vi kanskje også Tesla Cybertruck til Europa, men da mest sannsynlig i en modifisert utgave.
Deler av saken er publisert tidligere. Oppdatert 28.2.2023
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.