Ioniq 5:

Forventet storselger på norgesbesøk

Brått dukket en kamuflert elbil opp for å lade.

TIDLIG UTE: Denne Ioniq 5 var etter alt å dømme ut på vintertest i Norge, eller kanskje en ladetest i kulda? Foto: Privat
TIDLIG UTE: Denne Ioniq 5 var etter alt å dømme ut på vintertest i Norge, eller kanskje en ladetest i kulda? Foto: Privat Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Som regel er det med en viss kjedsommelighet man sitter i bilen og venter mens man lader, men for det våkne øyet kan det av og til dukke opp litt underholdning underveis.

Bare denne uken alene har vi i Elbil24 vært ute og testet to biler med tyske skilter, rett og slett fordi bilene enda ikke har kommet til landet på ordinært vis. Og vi var tydelig ikke alene.

For vi var ikke alene om å teste tidlige utgaver av kommende biler. Denne kamuflerte doningen - en Ioniq 5 - måtte også innom en lader og litt påfyll av energi.

Ioniq er som kjent det nye elbil-merket i Hyundai-konsernet, som før har både Kia og Hyundai i parken, nå også Ioniq.

CROSSOVER: Ioniq 5 er den andre bilen på markedet som lader med opp til 800 volt. Foto: Privat
CROSSOVER: Ioniq 5 er den andre bilen på markedet som lader med opp til 800 volt. Foto: Privat Vis mer

Ioniq 5 blir forøvrig den første volummodellen på markedet som kan lades med 800 volt ladespenning, noe Porsche Taycan har vært alene om frem til nå. Flere er derimot på vei, noe blant andre batterisjefen i Nissan tidligere har bekreftet til Elbil24.

Ioniq 5 er en av de mest spennende bilene som kommer på markedet i år, og som vi ser står den her til lading ved en av Ionity-laderne på Dal, nord for Gardermoen. Hyundai og Kia har er også med på eiersiden i Ionity, så det falt seg naturlig.

Bilen er produksjonsutgaven av konseptbilen Ioniq 45, som ble vist på bilmessen i Frankfurt høsten 2019 første gang. Det endelige navnet er Ioniq 5, en bil som blir en slags crossover med god plass.

Som sagt får den 800 volts lading, og den kan fås med firehjulsdrift, om ønskelig. Det er også bekreftet at bilen skal kunne trekke tilhenger på opp til 1.600 kg.

Den norske importøren melder om en liste på over 10.000 interessenter som har sagt de vil vite mer om bilen.

Forventet storselger på norgesbesøk

Hyundai har allerede avslørt at bilen skal avdukes for offentligheten 23. februar. Da får vi se hele bilen, og vi får se mer av det fleksible interiøret, som skal være en av signaturene i Ioniq 5.

Hyundai har også bekreftet at det kommer en utstyrsversjon kalt Ionic 5 Project 45. Denne lages i et antall på 3.000 biler, som skal selges i de fem viktigste markedene. Norge er et av disse. Med Project 45 får man en spesielt godt utstyrt modell, og i tillegg to års gratis lading på Ionity sitt ladenettverk på kjøpet. Her er det førstemann til mølla som gjelder.

At det dukker opp en kamuflert utgave i Norge rett før bilen skal lanseres betyr bare at det testes til siste sekund. Og vi skal ikke se bort fra at de første kundeerfaringene også vil være med å forme bilen underveis.

Snart får vi se bilen uten kamuflasje, i sin faktiske form og farge.

SOMMEREN 2021: Bilen vises til offentligheten nå i februar, og kommer på markedet til sommeren. Foto: Privat
SOMMEREN 2021: Bilen vises til offentligheten nå i februar, og kommer på markedet til sommeren. Foto: Privat Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer