Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.
(Elbil24:) Vi skal ikke langt tilbake i tid før Honda-sjef, Takahiro Hachigo, stod på scenen og sådde tvil rundt fulleklektriske biler. – Finnes det egentlig kunder som vil ha fullelektriske biler, skal han ha sagt, for deretter å legge til at han ikke trodde det.
Nå har selskapet gitt beskjed om at de trekker seg fra Formel-1, for heller å legge pengene i utvikling av elbiler.
Det skal også legges til at Honda i senere tid har lansert Honda e på markedet, og uttalt at de med tiden kommer med ytterligere modeller.

Se hvordan Honda har lært av Tesla
Ekstremsport
De fleste selskaper som har vært involvert i F1 har gjort dette for å bruke motorsporten til en slags ekstremtesting av teknologi. Når Honda nå trekker seg ut, står F1 igjen med kun tre motorprodusenter. Ikke siden 2014 har det kommet en ny aktør inn i serien.
Underveis har den elektriske grenen av F1 - Formel E - opplevd stor tilstrømming av nye bilprodusenter som vil delta.

Vi er ikke gjort kjent med hvorvidt Honda har tenkt å innta den elektriske grenen. Foreløpig har heller ikke bilprodusentene i Formel E full kontroll over egne biler, for alle bilene er like, med samme motorer, batterier, chassis og karosseri. De forskjellige merkenes kontroll er stort sett begrenset til programvare og batteristyringssystemer (BMS), chassisoppsett til lokale forhold under hvert løp, og den enkelte fører. Sporten er under utvikling, og planen er at de enkelte teams påvirkning på sikt skal slippes opp, slik at de respektive bilmerkene får større og større kontroll over egne biler.
Hør teamsjefen i Audi fortelle hva de har igjen for satsingen i Formel E:
Flere modeller
Per i dag har Honda kun én elektrisk bil på markedet i Europa – Honda e. De har også laget elektriske versjoner av Honda Jazz, og de har den hydrogenelektriske Honda Clarity, som også er en nullutslippsbil. Bortsett fra Honda e er ikke de øvrige å få i Norge.
Det blir heller ikke den nye elektriske SUV-modellen de har annonsert at de skal lansere på den kommende bilmessen i Bejing, senere i oktober – en bil som kunne vært høyaktuell i Norge. Trist er det da at den kun skal selges i Kina.
Foruten denne er det også gjort klart at Honda skal lage to fullelektriske modeller på GM’s nye Ultium-plattform.

Men heller ikke her er det lys i tunnelen for Norge sin del. Dette er først og fremst biler som skal lanseres på det amerikanske markedet, inkludert Canada. Samtidig har Honda annonsert at elektriske biler skal utgjøre to tredeler av deres produksjon innen 2030. Når vi setter dette opp mot Takahiro Hachigos utsagn om at få vil ha elbiler, så er det fristende å spørre om det er en forvirring rundt elektrifisert og fullelektrisk. Den som venter får se. Det blir også spennende å se hvilken retning F1-sirkuset tar i fremtiden, men en ting er klart.
Det må tas grep, for snart er ingen interessert i å utvikle raskere og bedre drivlinjer med forbrenningsmotorer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.