(Elbil24): Lørdag 1. juni innføres en rekke nye bomstasjoner i Oslo. Til sammen blir det 83 bomstasjoner, og nytt fra samme dato er at også elbiler må betale for passeringer.
Neste år er det også lagt opp til en «moderat økning» for elbilene.
Men en gruppe slipper fortsatt unna avgiften, nemlig hydrogenbilene. De er fortsatt fritatt.

Nei, du «er» ikke buss, selv om du kjører elbil
Tre bomringer i Oslo
Pengeinnkrevingen blir fordelt på tre bomringer:
- Indre ring: 38 nye bomstasjoner på utsiden av Ring 2 i Oslo med «armer» mot Grefsen og Trosterud – betaling i begge kjøreretninger.
- Osloringen: 22 bomstasjoner i dagens eksisterende bomring i Oslo med betaling i begge kjøreretninger.
- Bygrensen: 23 bomstasjoner på bygrensen mellom Oslo og henholdsvis Follo, Romerike og Bærum. Kun betaling inn mot Oslo.
Statens Vegvesen har laget et interaktivt kart som viser alle ringene og passeringspunktene. Her kan du zoome inn for å se nøyaktig plassering av de nye passeringene.

Elbiler betaler ekstra i rushen
Prisen på ringene varierer. I Indre ring er prisen 4 kroner per passering utenom rushtid, i de to andre er prisen en krone dyrere, altså fem kroner per passering utenom rushtid.
Passering i rush registreres i tidsrommet mellom 06.30 - 09.00 og 15.00 - 17.00.
Betaling for elbil i bomringen: | ||
INDRE RING (Toveisbetaling) | Utenom rush | I rushtiden |
4 kr | 8 kr | |
OSLORINGEN (Toveisbetaling) | Utenom rush | I rushtiden |
5 kr | 10 kr | |
BYGRENSE (Enveisbetaling) | Utenom rush | I rushtiden |
5 kr | 10 kr |
Rushtidstillegg skal ikke kreves inn på helgedager (lørdag og søndag), offisielle fridager og i juli. I tillegg er julaften, nyttårsaften og onsdag før påske fritatt for rushtidstillegg.
Nullutslippsbiler over 3500 kg og hydrogenbiler vil fortsatt kunne passere gratis i alle bomringene.
Det er imidlertid flere måter å spare litt penger på.
Dersom man har, eller velger å tegne, en AUTOPASS-avtale hos Fjellinjen, sparer man nå 20 prosent, mot 10 prosent tidligere.
Da ser prisene slik ut:
Betaling for elbil med AUTOPASS: | ||
INDRE RING (Toveisbetaling) | Utenom rush | I rushtiden |
3,20 kr | 6,40 kr | |
OSLORINGEN (Toveisbetaling) | Utenom rush | I rushtiden |
4 kr | 8 kr | |
BYGRENSE (Enveisbetaling) | Utenom rush | I rushtiden |
4 kr | 8 kr |
Rabattordninger i bomringen
I tillegg innføres det nye timesregler og månedstak, dersom du tegner en AUTOPASS-avtale.
Timesregelen: Bomringene er delt opp i to soner. Den ytterste ringen, Bygrensen, er én sone, og Indre Ring, som er nest ytterst, og Osloringen, som er innerst, er én sone.

Slik lader du i utlandet
Timesregelen sier at du kun skal betale for én passering i timen selv om du kjører gjennom flere bomstasjoner i samme sone, og det er den dyreste passeringen i sonen som du betaler for.
Altså, kjører du fra Lillestrøm til Oslo sentrum, vil du kun betale 8 kroner(utenom rushtid), 4 kroner for passering av Bygrensen, og 4 kroner for passering av Osloringen, som er den dyreste av ringene i den sonen.
Dette betyr også at man i løpet av en time, innenfor Indre ring, kun vil betale en gang på vei inn, og en gang på vei ut. Holder du deg innenfor hele timen vil det kun koste deg 4 kroner hele timen. Igjen, utenfor rushtid.
Månedstak: De har satt et tak på antallet passeringer man skal trenge å betale for innenfor en kalendermåned.
På Bygrensen er taket satt til 60 passeringer, etter dette kjører man gratis. Ved denne passeringen trenger man imidlertid bare å betale en vei, som vil si at man må kjøre flere enn to ganger inn til Oslo per dag for at dette skal få noe effekt.

Landets dyreste by for elbil
I den indre sonen, altså Indre ring og Osloringen, er taket satt til 120 passeringer. Altså må man passere bommene mer en fire ganger per dag, og ikke innenfor samme time, før man får effekt av denne ordningen.
Kalkulator for elbil i bomringen
Ulike bommer, egne autopass-priser, timesregler og månedstak kan gjøre det forvirrende for bilistene som nå skal sette seg inn i det nye systemet. Derfor har Fjellinjen laget en bompengekalkulator der du kan skrive inn hvor du kjører fra og til, fylle inn drivstoff-type og finne ut akkurat hva du skal betale på turen.
Du kan også fylle inn når på døgnet du kjører, og hvorvidt du har AUTOPASS-avtale for å se hva du eventuelt sparer på det.
Vi gjorde noen forsøk på noen vanlige pendlestrekninger:

Elbil-boom i bomringen
Asker(Bærum) til Nydalen, hverdag kl.08(rushtid):
- To passeringer:
Granfoss E18 - Bygrensen,
Gaustad Ring 3 - Indre Ring. - Uten AUTOPASS-avtale: 20 kroner (10kr + 10kr)
- Med AUTOPASS-avtale: 18 kroner (8kr + 8kr)
- Ved retur i rushtiden, vil det ikke tas betalt ved Bygrensen.
Til sammenligning vil en bensinbil betale 56 kr eller 44,80 kr, avhengig av rushtid, mens en dieselbil vil måtte betale 62 kr eller 49,60 kr.
Lillestrøm(Romerike) til Fornebu, hverdag kl.08(rushtid):
- Fire passeringer:
E6 Furuset - Bygrensen
E6 Alnabru - Indre Ring
E6 Lodalen - Osloringen
E18 Bygdøylokket - Indre Ring - Uten AUTOPASS-avtale: 38 kroner(10kr + 10kr + 8kr + 10kr)
- Med AUTOPASS-avtale: 16 kroner(8kr + 8 kr + 0kr + 0kr) *
*her den nye timesregelen inn, og tar kun betaling for én passering innenfor innerste sone.
Til sammenligning vil en bensinbil betale 105 kr eller 44,80 kr, avhengig av rushtid, mens en dieselbil vil måtte betale 116 kr eller 49,60 kr.

Her kommer 22 nye bomstrekninger
Vestby(Follo) til Økern, hverdag kl 08(rushtid):
- Tre passeringer:
E6 Taraldrud - Bygrensen
E6 Europaveien - Indre ring
Ring 3 Teisen - Osloringen - Uten AUTOPASS-avtale: 28 kroner(10kr + 10kr + 8kr)
- Med AUTOPASS-avtale: 16 kroner(8kr + 8kr + 0kr) *
*her den nye timesregelen inn, og tar kun betaling for én passering innenfor innerste sone. - Ved retur i rushtiden, vil det ikke tas betalt ved Bygrensen
Til sammenligning vil en bensinbil betale 77 kr eller 44,80 kr, avhengig av rushtid, mens en dieselbil vil måtte betale 85 kr eller 49,60 kr.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.