Forvarming:

Fraråder dette på morgenen

Dyr strøm i morgentimene gjør det i mange tilfeller unødvendig dyrt å varme opp kupeen mens bilen er plugget i.

Forskere fra SINTEF mener at det i de fleste tilfeller er lurere å forvarme kupeen med bilbatteriet enn med strømnettet. Foto: Shutterstock / NTB
Forskere fra SINTEF mener at det i de fleste tilfeller er lurere å forvarme kupeen med bilbatteriet enn med strømnettet. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Kuldegradene har i store deler av landet begynt å dukke opp i morgentimene, og for å sikre en komfortabel kjøretur er det mange som velger å forvarme kupeen en liten stund før avreise slik at det er komfortabelt å sette seg i bilen når man skal kjøre avgårde.

I tillegg oppleves det som kjekt å bruke strøm fra strømnettet mens bilen står hjemme slik at man slipper å bruke batteristrøm på oppvarmingen.

Men forskere ved SINTEF minner om at strømmen gjerne er dyrest i morgentimene og at dette kan gjøre bilholdet dyrere.

Sjekket fem biler

Forskerne har sett på hvor mye energi bilene bruker på å gjøre kupeen varm. De har tatt for seg fem biler (BMW i3, Jaguar I-Pace, Nissan leaf, Tesla Model 3 og VW eGolf) som til sammen står for 38 prosent av den norske bilparken og kommet frem til at oppvarmingen krever fra 2–5 kWh avhengig av utetemperatur, lengde på oppvarmingsøkta og bilmodell.

Effektbruken varierte mellom 3 og 8 kW til å begynne med, men ble redusert til 2–4 kW etter 10–20 minutter.

- For de aller fleste kjøreturer trenger man ikke et fulladet batteri, og man belaster dermed både strømnettet og lommeboka unødvendig, sier Åse Lekang Sørensen i SINTEF.

For ikke bare er strømmen ofte dyrest i morgentimene. Det er også en tid på døgnet der mange tar seg en dusj og har høyere strømforbruk i huset, som gjør at man fort kan havne et trinn opp på kapasitetsleddet på nettleia dersom man i tillegg varmer opp en bil fra strømnettet.

Lad om natten – varm opp fra batteriet

Sørensen anbefaler bare å bruke strøm fra nettet til forvarmingen av bilen dersom man skal på langtur i kaldt vær.

Til kortere kjøreturer, som de fleste av oss har i det daglige, anbefaler forskerne heller å bruke bilbatteriet til forvarminga. Om man allikevel ikke har behov for all batterikapasiteten i løpet av dagen og dermed kan lade igjen påfølgende natt, vil det være et økonomisk smartere valg.

Hele rapporten kan leses her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.