Moms på elbiler

Frykter dette vil halvere elbilsalget

Ny rapport med dyster konklusjon dersom momsfritaket fjernes.

KAN BLI VESENTLIG DYRERE: Dersom det innføres moms på elbiler, vil for eksempel den rimeligste utgaven av MG ZS EV øke fra 240.000 kroner til minst 300.000 kroner i pris. Foto: Bjørn Eirik
KAN BLI VESENTLIG DYRERE: Dersom det innføres moms på elbiler, vil for eksempel den rimeligste utgaven av MG ZS EV øke fra 240.000 kroner til minst 300.000 kroner i pris. Foto: Bjørn Eirik Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Full moms på elbiler vi halvere salget og gi en økning i CO2-utslippet fra nye biler på rundt 60 prosent, beregner forskere på Transportøkonomisk institutt.

I dag er det 25 prosent moms på kjøp av bensin- og dieseldrevne biler, mens elbiler er fritatt for både moms og engangsavgift. Det har gitt resultater og i Norge sto elbiler for over halvparten – 54,3 prosent – av nybilsalget i fjor.

Det setter Norge i en særstilling i verden. På verdensbasis er markedsandelen for elbiler på rundt 3 prosent.

Et uttalt mål for regjeringen er at alle nye biler som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler.

Halvering av salget

Men om elbilene blir ilagt full moms, vil salget av slike biler antakelig bli omtrent halvert, og det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler vil øke med rundt 60 prosent. Det slår forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) fast i en ny rapport om klimaeffekten for bilavgifter.

Forskerne Lasse Fridstrøm og Vegard Østli har analysert markedet for nye personbiler i perioden 2003 til 2019 – mer enn to millioner bilkjøp.

På grunnlag av denne analysen har de beregnet hvordan bilkjøperne ville reagere på et stort antall ulike endringer i priser, avgifter og teknologi.

Høyere inntekter – høyere utslipp

Full moms vil gi økte momsinntekter fra nye personbiler på rundt 7,6 milliarder kroner, og innbetalingene av engangsavgift ville gå opp med snaut 3 milliarder, fordi flere bilkjøpere ville velge avgiftsbelagte bensin- og dieselbiler, viser beregningene.

Om en nøyer seg med å legge moms på den del av prisen som overstiger 600.000 kroner, slik Arbeiderpartiet har foreslått, anslås svikten i elbilsalget til å bli 3 til 4 prosent.

Økningen i CO2-utslipp blir cirka 4 prosent og den økte momsinngangen beregnes til rundt 2 milliarder i kroner, slår de to TØI-forskerne fast.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.