Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Elbilandelen øker raskt i Norge, så raskt at ladeinfrastrukturen ikke helt klarer å holde tritt. Det hevder i hvert fall NAF, som blant annet er bekymret for at det kan bli mange lange ladekøer over hele landet til sommeren, når mange nordmenn nok en gang vil måtte velge bil- og norgesferie.

April-tallene: VW ID.4 på topp
Venter 100.000 nye elbiler på veiene
Bare i april ble det solgt 7229 elbiler i Norge, eller 55 prosent av det totale antallet for måneden. I tillegg kom det 727 elbiler til Norge gjennom såkalt bruktbilimport. Totalt er det registrert 28.981 elektriske biler så langt i år, ifølge NAF.
- I 2021 kan vi få en elektrisk nybilandel på nærmere 65 prosent, om trendene fra tidligere år holder seg, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal hos NAF.
- Det vil bety nærmere 100.000 flere elbiler på veiene i Norge i 2021. Det er bra for klima, men det betyr økt fare for ladekø, venting og irritasjon ved ladestasjonene, spesielt i sommerferien, advarer han.

Oppdatert: Alle de nye elbilene vi venter til Norge i år
- Må få opp dampen
Tidligere har også Elbilforeningen advart mot at det ikke bygges nok ladestasjoner i forhold til utviklingen i salget av elbiler. Nå sier også NAF at noe må gjøres raskt.
- Norge ligger etter. Det burde vært flere hurtigladere langs veiene. Stortinget har nylig pålagt regjeringen å utarbeide et helhetlig ladenettverk for elbiler. Nå må samferdselsminister Knut Arild Hareide og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn innkalle de som bygger veier og de som bygger ladestasjoner, og sørge for å få fart på infrastrukturen, slår Nils Sødal fast.
Sødal etterlyser også flere såkalte destinasjonsladere, altså forholdsvis svake ladere på overnattingssteder, som kan avlaste ladenettverket langs veiene.

Stor oversikt: Her lader du bilen raskest
- Utbyggingen skal være markedsbasert
Samferdselsminister Knut Arild Hareide mener regjeringen allerede gjør mye for å legge til rette for slik utbygging.
- Denne regjeringen har lagt godt til rette for en omstilling til lav- og nullutslippsbiler. Vi mener at utbyggingen av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur skal være markedsbasert. Det er markedet som vet best hvor mange ladestasjoner det bør være, og hvor de bør bygges, sier Hareide til Elbil24.

Det er imidlertid ikke alle steder det er lønnsomt å bygge ut. Her mener Hareide at regjeringen også har tatt og tar ansvar.
- Staten bidrar gjennom Enova, der det ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut. Det er også verdt å merke seg at regjeringen vedtok en ny strategi for rasteplasser langs riksvei i desember 2020, der en av forutsetningene er at Nye Veier AS og Statens vegvesen skal legge til rette for etablering av elbillading ved oppgradering eller etablering av rasteplasser langs riksveiene. Slik legger vi til rette for ladeinfrastruktur i hele landet, avslutter han.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.