Elbilfordeler:

Frykter regjeringen vil gjøre alle biler dyrere

Hvor lenge bør det egentlig være momsfritak på elbiler?

Elbilforeningen og NAF mener momsfritaket må beholdes lenge nok. Om det fjernes, og fossilbiler i tillegg får pålagt avgifter, vil alle biler i Norge bli dyrere. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
Elbilforeningen og NAF mener momsfritaket må beholdes lenge nok. Om det fjernes, og fossilbiler i tillegg får pålagt avgifter, vil alle biler i Norge bli dyrere. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Nylig ble det kjent at regjeringen søker det europeiske overvåkingsorganet ESA om lov til å videreføre momsfritaket for elbiler ut 2022.

I Norge slipper vi å betale moms når vi kjøper ny elbil - et fritak som gjør at kjøperen sparer store summer.

Fritaket har siden innføringen overbevist mange nordmenn til å kjøpe elbil.

Noe som igjen er vesentlig for å nå målet om at hver eneste nybilkjøp i 2025 skal være nullutslippsbiler.

- Tydelig signal

Søknaden om momsfritak ut 2022 blir tatt godt imot av bransjen, men både Elbilforeningen og NAF er tydelige på at det er altfor tidlig å slippe jubelen løs. Både fordi søknaden foreløpig ikke er godkjent og fordi Stotingsvalget neste år kan gjøre elbilfremtiden uoversiktlig.

- Det er viktig at man ikke gambler med en av de største klimasatsingene framover. De partiene som vinner valget i 2021, må sikre at momsfritaket videreføres lenge nok til at vi når 2025-målet. Det trengs elbilpolitikk også etter 2022, sier Christina Bu.

Hun er generalsekretær i Norsk elbilforening og etterlyser planer for perioden 2023-2025. Bu får støtte av medlemsorganisasjonen NAF.

- Det vanlige har vært å søke fritak for tre år av gangen. At regjeringen søker om bare to år er et tydelig signal om at momsfritaket for elbiler er på hell, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Frykter tap-tap for bilkjøpere

NAF har anbefalt å vente med å starte innfasingen av elbilmoms til 2024, og da kun for de dyreste bilene først.

- Vi frykter en avgiftsspiral med for tidlig elbilmoms. Målet om kun nye nullutslippsbiler i 2025 blir fjernere når elbilen får moms før den er konkurransedyktig, forklarer Sødal.

NAF er redd for at dette igjen vil presse opp prisene på øvrige biler og sørge for en tap-tap-situasjon for forbrukerne.

Kort forklart er skrekkscenariet at moms gjør elbilene dyrere, samtidig som at avgiftene skrus opp på bensin- og dieselbiler i håp om å få nordmenn til å velge elbil.

NAF mener regjeringen nå bør berolige norske forbrukere om at moms på elbiler ikke skal innføres på en slik måte.

- Norske forbrukere betaler 40 milliarder i bilrelaterte avgifter hvert år. For tidlig elbilmoms vil føre til at dette tallet øker. Vi mener regjeringen bør garantere at en eventuell momsinnføring fra 2022 eller 2023 ikke fører til at alle andre biler også blir dyrere, sier Sødal.

Politisk uenighet

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) er klar på at elbilfordeler bør videreføres, men sier samtidig at det skal bli dyrere å ha fossile biler. En kombinasjon som utvilsomt vil gagne elbilsatsningen.

- Vi har sagt klart fra om at det bare skal selges 100 prosent utslippsfrie biler i Norge i 2025. Det er bare fem år til. Derfor må det fortsatt lønne seg å kjøpe elbiler. I neste års statsbudsjett gjør vi det for eksempel litt dyrere å kjøpe fossilbiler, og sikrer elbilfordelene, sier Rotevatn til VG.

Utsagnet om dyrere bensin- og dieselbiler blir ikke tatt godt imot av Frp.

- Å øke avgiftene på fossilbiler er en krigserklæring. Vi vil redusere avgifter og ikke øke dem, sier Frps samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud til avisen.

Hoksrud sier også at det innad i Frp er delte meninger når det gjelder avgifter på elbiler og ikke minst momsfritaket.

Med hele verden som scene

For Bu og Elbilforeningen er det ingen tvil om at momsfritaket må forlenges i flere år.

- En for tidlig innfasing av moms vil ha alvorlige konsekvenser for klimautslippene fra veitrafikken. Nå har utslippene fra veitransporten gått ned for fjerde år på rad, og skal nedgangen fortsette, må det lønne seg å velge elbiler, sier Bu.

- Derfor kan ikke momsfritaket bli fjernet før det er trygt. Vi vil sende et utrolig viktig signal til resten av verden om vi klarer dette 2025-målet. Hele verden blir inspirert av det Norge får til, avslutter Bu.

I regjeringens forslag til statsbudsjett er det foreslått å videreføre momsfritaket i 2021. Regjeringen varsler at de må komme tilbake til hva som skal skje med bilavgiftene etter 2021 i senere statsbudsjetter, selv om de nå søker om å kunne fortsette fritaket ut 2022.

I en pressemelding om saken skriver regjeringen følgende:

«Hvor raskt overgangen til et fremtidig bærekraftig bilavgiftssystem skal gå, må vurderes ut fra hvordan de samlede endringene i bilavgiftene vil påvirke proveny, miljø og andre politiske mål».

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer