Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Mens dagens populære familie-elbiler ofte har en rekkevidde på 40-50 mil på en godværsdag, kan neste generasjon sannsynligvis by på langt mer - og batteriene vil dessuten kunne lades mye raskere og tåle mange flere ladesykluser.
Dermed vil flere av ankepunktene mange har mot dagens elbiler, forhåpentligvis være historie.
De fleste bil- og batteriprodusentene er nemlig enige om at litium ion-batteriene på sikt vil bli erstattet av såkalte faststoffbatterier (solid state).

Denne lager 100 prosent grønn og forutsigbar strøm
Mange oppesider
I litium ion-batteriene benyttes flytende elektrolytter, mens i faststoffbatteriene er disse byttet ut med faste materialer. Batterienes fysiske egenskaper og kjemisk sammensetning byr på en rekke gevinster i forhold til dagens batterier.
For det første vil det være mulig med en mye høyere energitetthet i faststoffbatterier, noe som muliggjør både mindre og lettere batteripakker, og pakker på størrelse med dagens - men som byr på langt bedre kapasitet. Dessuten vil de inneholde langt færre skadelige og giftige stoffer.
I tillegg vil varmeutviklingen være langt lavere i et faststoffbatteri, og brannfaren vil bli så godt som eliminert. Ladehastigheten vil videre kunne bli langt høyere og mer stabil enn i dag - og batteriene vil etter all sannsynlighet også vare mye lenger enn typiske litium ion-batterier.

Tar ladehastigheten til et helt nytt nivå
Ny allianse lover 20-50 prosent bedre rekkevidde
Det er en rekke selskaper som jobber med utvikling av faststoffbatterier, og det er ventet at vi kommer til å se de første bilene med faststoffbatterier rundt 2025. Flere produsenter, deriblant Volkswagen og Toyota, har uttalt at de forventer at faststoff vil være dominerende batteriteknologi i elbiler i 2030.
Nå melder også Hyundai og Kia, to av bilmerkene i Hyundai Motor Corporations portefølje, at de skal jobbe tett med det amerikanske batteriselskapet Factorial Energy om utvikling av faststoffbatterier som på sikt skal brukes i elbiler fra selskapene. Sistnevnte har jobbet med og investert tungt i faststoffteknologien siden 2015.
I en pressemelding fra de tre aktørene, kommer det fram at målet er å by på 20-50 prosent bedre rekkevidde allerede i starten, ved å benytte faststoffbatteri. Det skulle i så fall bety rundt 60-75 mil på biler som i dag klarer 50 mil.
Batteriene skal også være mulig å produsere på dagens produksjonsanlegg, uten behov for omfattende modifikasjoner, ifølge selskapene.

Stor oversikt: Sjekk leveringstiden på 59 elbil-modeller
Fortsatt utfordringer
Toyota og Nissan er to andre bilprodusenter som jobber med å utvikle egne faststoffbatterier. I tillegg jobber blant andre Ford, Volkswagen og BMW med ledende batteriprodusenter for å kunne gå over til faststoff så snart alle brikkene faller på plass.
En av årsakene til at faststoffbatterier til elbil foreløpig ikke har gått i masseproduksjon, er begrenset ytelse når det blir skikkelig kaldt. Dette problemet skal imidlertid på langt vei allerede være løst.
En annen og kanskje minst like viktig årsak, er at det foreløpig er mye dyrere å produsere faststoffbatterier enn dagens litium-ion-batterier. De fleste aktørene tror imidlertid at slike batterier vil bli vesentlig billigere å produsere på sikt, noe som også vil bidra til billigere elbiler - noe du kan lese mer om her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.