(Elbil24):
Audi e-tron har blitt kollisjonstestet av The European New Car Assessment Programme, NCAP.
Bilen kom godt ut av testene og høstet fem stjerner, som er høyest mulige antall.
Sikkerhetstestene
Testmodellen ble i sin tid laget for å hjelpe forbrukere å finne en tryggest mulig bil. I ettertid er testen blitt målestokken for hvilke biler som er sikrest på mange forskjellige områder, og er bilbransjens norm når biler skal konstrueres.
I testen gjennomgår bilene en rekke sammenstøt, som - på en forenklet måte - skal simulere virkelige kollisjonsscenarioer.

Derfor kan det bli vanskelig å få tak i nok elbiler
Antallet stjerner bilen får, representerer hvor bra bilen håndterer testene den blir utsatt for. Samtidig blir poengsummen også påvirket av hvilket sikkerhetsutstyr bilen kan leveres med.
Bilen blir premiert med mellom en og fem stjerner, hvor fem stjerner er høyest mulig resultat.
Testen er ikke et krav fra bransjen, men frivillig for de ulike merkene. Testene er også strengere enn det som kreves av en bil for å bli godkjent for markedet.
God kollisjonssikkerhet
Bilene blir testet i fire ulike kategorier.
- Sikkerhet for voksne
- Sikkerhet for barn/baksetet
- Sikkerhet for myke trafikkanter
- Sikkerhetsassistanse i bilen

Slik lader du i utlandet
Audi e-tron oppnådde fem stjerner i testen, noe som gir en bedømmelse som sier: – Jevnt over god beskyttelse i kollisjoner. Godt utstyrt med robust antikollisjonsutstyr.
Sikkerhet for voksne:
I første kategori scorer Audi jevnt over bra. Sikkerheten for passasjerene er ivaretatt i både frontkollisjoner og sammenstøt med autovern, og får til og med toppscore på dette testpunktet. Testen viser god beskyttelse i påkjørsler bakfra, og har god støtte som unngår whiplashskader.
E-tron blir imidlertid trukket for dårlig sikkerhet for sjåfør og passasjer i sidekollisjon med lyktestolpe eller liknende. Her viste testen mulige skader i brystregionen.
Det går svært kraftige tverrgående avstivere lavt i bilen, i forbindelse med batteripakken. Lenger opp er det mindre som kan stive av på samme måten.

Vintertest av Audi e-tron: Så langt kom vi
Testen viste også at passasjerer vil være godt beskyttet uavhengig av høyde og størrelse, og ulike sitteposisjoner.
Sikkerhet for barn:
Også her får Audi en god score, og viser at barn er godt beskyttet i baksetene. Også i et bakovervendt barnesete i passasjersetet foran, vil barnet ha god beskyttelse, og e-tron får ros for god informasjon om hvordan kollisjonsputa kan kobles ut.
Myke trafikanter:
I sammenstøt med myke trafikanter, viser testen at hodet til den myke trafikanten er godt beskyttet ved en påkjørsel, med unntak av nederste del av vindusruten og sidestolpene på hver side. Støtabsorbering foran gir god beskyttelse for trafikantens bein.
Beskyttelse av mage/rygg-regionen var det svakeste punktet i testen, og kategoriseres som dårlig til god.
Sikkerhetssystemer:

Bilene som er så bra at de får rabatt på forsikringen
E-tron scorer godt på de innebygde sikkerhetssystemene som autobrems og hastighetsbegrenser.
Sammenlikninger
I løpet av det siste året har to tilsvarende biler blitt testet av NCAP; Jaguar i-Pace og Hyundai Nexo.
De tre bilene kommer likt ut på antall stjerner, altså fem, men det er likevel noen ulikheter.
Audi e-tron | Jaguar i-Pace | Hyundai NEXO | |
Voksne | 91 % | 91 % | 94 % |
Barn | 85 % | 81 % | 87 % |
Fotgjengere | 71 % | 73 % | 67 % |
Sikkerhetssystemer | 76 % | 81 % | 80 % |
Av mulige 100 % |
Sikkerhet for voksne: Der e-tron får trekk for sidekollisjoner med lyktestolper og liknende, får Nexo og i-Pace høyest mulig score.
Nexo får imidlertid trekk for manglende nakkestøtte i baksetene, noe som gir en høyere fare for whiplashskader ved en påkjørsel bakfra. Samtidig får bilen pluss for sikkerhetssystemer som skal forhindre disse ulykkene.
I-Pace på sin side får minus for manglende beskyttelse av kne og mageregionen ved kollisjoner, samt noe dårlig whiplash-beskyttelse ved påkjørsler bakfra. Også denne modellen får pluss for sikkerhetsstøttesystemer som skal avverge påkjørsler bakfra.

Jaguar i-Pace med storeslem
Sikkerhet for barn: Her er det lite som skiller de tre bilene, selv om prosentene er litt ulike. Alle biler har god beskyttelse for barn både bak og i passasjersetet.
Myke trafikanter: For fotgjengere og syklister er det Audi e-tron som scorer lavest. De tre bilenes form gir jevnt over god beskyttelse av fotgjenger ved en kollisjon, men e-tron får trekk for manglende beskyttelse av hodet ved treff rundt vindusruten.
Hyundai Nexo får imidlertid litt trekk for bilens manglende evne til å oppdage syklister. I-Pace får derimot skryt for sikkerhetssystemer som fanger opp myke trafikanter, også på nattetid. De får samtidig litt trekk for beskyttelsen av hodene til myke trafikanter, som kategoriseres fra marginal til god.
Sikkerhetssystemer: Alle de tre bilene skårer generelt godt på systemene for sikkerhetsassistanse.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.