Ny batteriteknologi:

Fullades på fem minutter

Forskere ved universitetet Cornell i USA med spennende funn.

RIVENDE UTVIKLING: Mange tror at elbiler bare om få år vil kunne lades svært mye raskere enn de gjør i dag. Darryl Dyck/NTB
RIVENDE UTVIKLING: Mange tror at elbiler bare om få år vil kunne lades svært mye raskere enn de gjør i dag. Darryl Dyck/NTB Vis mer
Publisert

(Elbil24): Er det én ting som er en ulempe med elbiler kontra biler som bruker bensin og diesel, så er det at det tar en god stund å fylle på med energi når man er på langtur.

Her gjøres det stadig fremskritt – for eksempel fikk vi i høst demonstert hvordan selskapet StoreDot, som Polestar har en eierandel i, ladet et batteri til 80 prosent på ti minutter.

Nesten like raskt som å fylle

Nå har forskere ved Cornell-universitetet i USA en ny teknikk på gang, der de ser for seg at et elbilbatteri kan fullades på under fem minutter. Da begynner vi å snakke om en hastighet som kan måle seg med det å fylle en tank med bensin eller diesel.

Deres tilnærming er å bruke stoffet indium i anoden. Dette er et metall som er grunnstoff nummer 49 i det periodiske system, med lav ionisasjonsenergi som bidrar til raskere ladehastigheter. I dag brukes det blant annet i touch-skjermer og solcellepaneler.

– Hvis du kan lade et elbilbatteri på fem minutter, trenger du ikke å ha et batteri som er stort nok til 50 mil rekkevidde. Du kan nøye deg med mindre, noe som kan redusere kostnaden for bilene og gjøre det mulig for flere å kjøre elbil, sier professor Lynden Archer i en pressemelding.

Tungt

Skjønt er ikke det å bruke indium uten utfordringer. Stoffet er nemlig tungt, og teamet ønsker å utforske mulighetene for å finne et lettere materiale med de samme egenskapene.

– Nøkkelinnovasjonen er at vi har oppdaget et designprinsipp som lar metallioner ved en batterianode fritt bevege seg rundt, finne riktig konfigurasjon og bare deretter delta i ladnings-/lagringsreaksjonen. Sluttresultatet er at i hver ladningssyklus er elektroden i en stabil morfologisk tilstand. Det er nettopp det som gir våre nye hurtigladende batterier evnen til å gjentatte ganger lade og utlade over tusenvis av sykluser, sier Archer.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.