(Elbil24): I ti måneder har Elbil24 fulgt Porsche Taycan tett, og ved to anledninger har vi også kjørt bilen. Men det var toppmodellene Turbo og Turbo S.
Nå har Porsche sluppet informasjon om det som er ventet å bli Norges-modellen av Taycan, med modellbetegnelsen 4S.

Disse 26 nye elbilene kommer i 2020
Bilen skal allerede komme på markedet i januar, og prisen starter på 899.900 kroner, inklusive 5 år norsk garanti, melder importøren.
Garantien er verdt å ta med seg for ikke å bli blendet av eventuelle priser ved egenimport.
To batterier
Navnet 4S betyr at bilen fortsatt har firehjulsdrift, som storebror Turbo og Turbo S. Det som derimot er uventet er at bilen kan fås med to alternative batterier. Det ene er på 93,4 kWh, som på Turbo og Turbo S, mens det andre er på 79,2 kWh.
Dette er nok til en rekkevidde på henholdsvis 463 kilometer for det største batteriet, og 407 kilometer for det minste. Begge deler etter den strengere og mer troverdige WLTP-standarden.
Prishoppet ved å gå fra minste til største batteri vil være 57.800 kroner.

Kjent drivverk
Motorene i 4S er to synkronmotorer – en på hver aksling. Med det minste batteriet leverer disse 530 hestekrefter med overboost, mens de med det største batteriet leverer 571 hestekrefter.
Dette er nok til å gi bilen en akselerasjon til 100 km/t på 4 sekunder blank for begge utgavene. De ekstra kreftene på utgaven med stort batteri veier med andre ord opp den ekstra vekten. Toppfarten på begge er oppgitt til 250 km/t.

Her er sesongens beste og dårligste vinterdekk
I likhet med storebror Turbo og Turbo S har også 4S den etter hvert mye omtalte totrinns girkassa på motoren som sitter på bakakslingen.
Redusert ladeeffekt
Mens Turbo og Turbo S har en ladeeffekt på opp til 270 kW fra hurtigladere som er i stand til å levere dette, er effekten noe lavere på 4S-utgaven med det minste batteriet.
Dette ligger i sakens natur, ettersom batteriet er mindre, og ladeeffekten er derfor redusert ned til 225 kW på dette.
Batteriene i 4S er for øvrig kalt Performance (73,9 kWh) og Performance Plus (93,4 kWh).

Pris og utstyr
Prisnivået på 4S må rett og slett sies å være godt, basert på det vi vet fra Turbo og Turbo S.
Med en startpris på 899.900 kroner med det minste batteriet, har man egentlig mye av det de fleste trenger, eller ønsker.

TEST: Taycan er like rå som ventet
Trekammers luftfjærer med nivåregulering er på plass fra start (PASM på Porsche-språket). Bremser med 6-stemplede kalipere foran, og fire bak, er standard. Kaliperne er for øvrig røde på 4S, mens de er hvite på Turbo og gule på Turbo S.
Som kjent blir Turbo S levert med 21-toms hjul, og Turbo med 20-tommere. Den som da gjetter at 4S kommer med 19-tommere som standard, gjetter helt rett.
Hør Aksel fortelle hvorfor han skal leke med Porsche på heltid:
Rett rundt hjørnet
Den norske importøren har lekt seg med tall og blant annet laget tre pakker de mener bør priste, og den rimeligste av disse koster den nette sum av 1.027.900 kroner. Da får du blant annet 20-toms hjul, det store batteriet, panorama glasstak og 4+1 setekonfigurasjon.
Taycan 4S blir mulig å få rett over nyttår, for det meldes at bilene skal være ute hos forhandler ved de tider.

Vi ble med på vintertest av Porsche Taycan
Noe seinere kommer det enda flere Taycan modeller, blant annet basisversjonen med tohjulsdrift, som er ventet om litt over et år fra nå. I tillegg skal det enda seinere dukke opp en Taycan GTS, men denne har vi foreløpig lite informasjon om.
Med dette konkurrerer plutselig Taycan om å være Porsches rimeligste bil i prislista, og konkurrerer prismessig med en greit utstyrt Boxster eller Cayman. Hva vill du valgt?
Elbil24 kommer tilbake med prøvekjøring om ikke altfor lenge.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.