Peugeot 308 SW:

Fullelektrisk stasjonsvogn på vei

Men kommer først som ladbar hybrid.

Fullelektrisk stasjonsvogn på vei
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I midten av mars kunne Elbil24 avsløre at nye Peugeot 308 kommer som elbil. Dette etter at vi deltok på et lukket møte, kun ment for jurymedlemmene i den europeiske organisasjonen Car of the Year, der undertegnede er med.

Nå har Peugeot avduket den kommende stasjonsvognutgaven av nye 308, og nå kan vi avsløre at Peugeot ser på å gjøre denne elektrisk i tillegg.

Det finnes kun ett hinder for dette, for selv om vi nordmenn er glad i stasjonsvogner, er de øvrige markedene i Europa litt mer tilbakeholdne for disse. De er mer opptatt av hatchback-løsningene, enn stasjonsvognene. Derfor utreder Peugeot en elektrisk stasjonsvogn med et strengere blikk enn for hatchback’en, ettersom volumet åpenbart kommer til å bli mindre.

Men av det vi leste mellom linjene under presentasjonen er det meste av jobben for å lage en elektrisk versjon allerede tatt for hatchback-utgaven, noe som gjør det enklere å lage en elektrisk utgave av stasjonsvognen også.

Vi tydet det rett og slett som en bekreftelse om at også Peugeot 308 SW vil komme i fullelektrisk utgave.

Fullelektrisk stasjonsvogn på vei

Ladbare hybrider først

Vi må likevel smøre oss med tålmodighet, for det er de ladbare hybridene som først blir av interesse her til lands. Disse blir på henholdsvis 180 og 225 hestekrefter i såkalt kombinert effekt, og får en elektrisk rekkevidde på henholdsvis 60 og 59 kilometer.

Men prosjektdirektøren for Peugeot 308, Jérome Micheron, sa allerede ved et tidligere møte med Elbil24 at det ville komme batterielektriske versjoner – i flertall. Dette er også med på å bekrefte at stasjonsvognen vil bli elektrisk.

Når det gjelder tidspunkt for lansering, kan vi ikke gjøre annet enn å gjette.

Bilen skal produseres på den nye eVMP plattformen, en plattform som er dedikert C- og D-segment biler, der 308 befinner seg i C-segmentet. Den nye plattformen er ment for batterikapasiteter fra 60 kWh til 100 kWh batterier, og gi en rekkevidde på opp til 650 kilometer. Ulempen med denne plattformen er at den ikke er klar på markedet før i 2023, som fra nåværende ståsted kan virke lenge til. Sannheten er likevel at det langt fra er sent i et europeisk marked som knapt har våknet per i dag, når det gjelder elektrifisering.

Anstendig størrelse

Den nye stasjonvognen er en bil som måler 4,64 meter i lengde, og har en akselavstand på 2,73 meter. Om vi ser på de praktiske funksjonene, har hybridene et noe mindre bagasjeromsvolum enn de rene fossilutgavene.

Dette handler likevel om plass som ikke endrer muligheten for et tilnærmet flatt gulv hele veien fra bakluken og frem, når bakseteryggene feldes ned (40/20/40-splitt).

Du mister kun muligheten for to nivåer på bagasjeromsgulvet, og ender dermed opp med et volum på 548 liter før seteryggene legges ned, og deretter 1574 liter ved fullt bagasjerom – i begge tilfeller 60 liter mindre enn for fossilutgavene. Bagasjeromsluken er forøvrig motorisert, og kan åpnes med et fotvink under bakfangeren.

Av annet utstyr ramser den norske importøren opp følgende:

Assistansesystemene har fått noen nye funksjoner:

  • Forbikjøringsassistent som er operativ fra 70 til 180 km/t
  • Bilen foreslår at man holder den farten som står på skiltene. Gjelder både oppover og nedover.
  • Adaptiv cruise-control senker også farten gjennom svinger avhengig av hvor skarp den er.

I tillegg kommer det inn ny teknologi:

  • Proximity handsfree start og tilgang
  • Trådløs Apple Carplay og Android Auto
  • Mulighet for tilkobling av to telefoner via blåtann
  • Oppvarmet ratt og frontrute
  • Motorisert bakluke med fotsensor
  • Ekstra lang overvåking av blindsone (75 meter)
  • Varsler om hindringer ved rygging (i tillegg til parkeringssensorer)
  • 180 grader ryggekamera med vaskefunksjon av kamera
  • 360 grader parkeringsassistanse med kameraer foran bak og på sidene

De ladbare hybridene får sin debut i Norge i starten på 2022, mens vi altså må vente ytterligere et år på de fullelektriske utgavene. Priser er naturlig nok ikke klare, men om vi hadde spurt ville svaret antagelig vært det diplomatiske: Konkurransedyktige!

Fullelektrisk stasjonsvogn på vei

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer