ANNO 2021: Den nye generasjonen Opel Mokka kommer først som elbil. Foto: Opel
ANNO 2021: Den nye generasjonen Opel Mokka kommer først som elbil. Foto: Opel Vis mer

Opel Mokka:

Fullelektrisk SUV fra Opel

Og produksjonsversjonen er frekk som bare en konseptbil pleier å være.

Publisert

(Elbil24:) Opel ble som kjent kjøpt opp av den fransje PSA-gruppen, med merkene Peugeot, Citroën og DS som nye slektninger. Med den nye e-CMP-plattformen har gruppen laget puslespillbrikkene som merkene kan lage egne elbiler av.

For Opel sin del har dette resultert i nye Opel Corsa -e, og her er presenterer vi den nye Opel Mokka. Denne kommer først som ren elbil, deretter med forbrenningsmotorer etter hvert.

Den fullelektriske Mokka er en bil i det såkalte b-suv segmentet. Det betyr at det er en b-segment størrelse, og i en forhøyet utgave som en SUV, eller Sport Utility Vehicle, som det fulle navnet er.

Vis mer

Nære slektninger

Bilen får den samme elektriske drivlinjen som Peugeot e-208, e-2008, DS 3 Crossback Etenze, Citroën e-C4, og nevnte Opel Mokka.

At det er mulig å lage biler med samme drivlinje, men likevel gjøre dem forskjellige, er nettopp de to Peugeot-modellene gode eksempler på. Og nettopp e-2008 kommer til å bli Opel Mokka sin største konkurrent, ettersom innholdet er såpass likt, og begge fremstår som en SUV.

Pakka består av en motor på 136 hk, et batteri på 50 kWh brutto kapasitet, og den øvrige infrastrukturen i bilen, som programvare, appstyring, ombordlader og så videre, er den samme.

Da handler det vel så mye om hva du liker best av de to designspråkene, og om du kan leve med de små endringene plassutnyttelsene på de to utgjør.

Vis mer

Kompakt bil

Den totale lengden på bilen er 4,15 meter, og bagasjerommet er på 350 liter. Hjulene er plassert langt ut i hjørnene, og den øvrige designen er vågalt moderne, til Opel å være.

Bilen blir naturligvis utstyrt med Opels signaturfunksjon, de nye selvblendende IntelliLux LED-matrix hovedlysene, noe som er uvanlig i denne klasse biler.

Rekkevidden er oppgitt til 322 kilometer etter WLTP-standarden, og på godt sommerføre burde dette gå som en lek. Så gjenstår det å se hva den er i stand til på en kald vinterdag, men bilen er utstyrt med varmepumpe, mulighet for forvarming, og de øvrige av de viktigste funskjonene for å opprettholde god rekkevidde også om vinteren. Du har tre kjøreprogrammer å velge blant, for på den måten å kunne kjøre så effektivt som mulig i ECO, eller å få så mye krefter som bare mulig gjennom programmet SPORT. Det tredje alternativet er det ordinære NORMAL.

Som standard kan bilen lades opp med en ombordlader på 7,4 kW, mens en 11 kW ombordlader er ekstrautstyr. Fra en hurtiglader er bilen i stand til å ta imot 100 kW, selv om vi vet at dette kun er i en kortere periode.

Prisene er foreløpig ikke kjent, men Peugeot e-2008 koster fra 294.000 kroner. Mokka er noen millimeter mindre, og vi tipper du kan spare to-tre tusenlapper på dette. Men dette er kun våre egne estimater basert på nåtidens situasjon. Bilen blir først priset litt nærmere lansering, som blir rett over nyåret.

Se test av Peugeot e-208:

Elbil24 med den første prøvekjøringen av Peugeot e-208 - en fullelektrisk bil med markedslansering i 2020. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.