Hyundai 45:

Futuristisk retrobil fra Hyundai

Viser designretningen for framtidige biler fra merket.

FUTURISTISK: Hyundais konseptbil, SUV'en 45, tar oss tilbake til fortiden, og til fremtiden, på samme tid. Foto: Fred Magne Skillebæk
FUTURISTISK: Hyundais konseptbil, SUV'en 45, tar oss tilbake til fortiden, og til fremtiden, på samme tid. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24/Frankfurt): Hyundai pusser på et gammelt ikon, og viser designretningen for framtidige elektriske modeller.

Med inspirasjon fra 70-tallet skal den futuristiske SUV'en vise hva vi kan forvente av Hyundais kommende biler.

Skateboard-gulv

Hyundai 45 er navnet på konseptbilen som ble vist under Frankfurt Motor Show. Bilen skal sette en vri på merkets 45 år gamle Pony Coupé Concept, og skal innlede en ny æra innen bildesign hos Hyundai.

For mange kan den minne litt om bilen kjent fra filmen «Back to the future», og det er kanskje ikke så rart, da både Pony Coupe Concept og bilen fra filmen, en DeLorean DMC-12, er fra 70-tallet.

45s design skal være inspirert av fly fra 1920-tallet, med aerodynamiske og lette linjer. Bilens navn gjenspeiler, foruten henvisningen til det gamle ikonet, 45-graders vinkler foran, og bak, i bilens design.

Bilen er den første som er laget på merkets nye plattform. Denne er kjennetegnet av en såkalt «skateboard»-bunn, der både batteri og drivlinje er integrert i gulvet. Dette skal frigjøre mer plass inni kupeen.

Futuristisk design

45 bygger på Hyundais ‘STYLE SET FREE’-strategi, som skal la eieren endre og tilpasse interiøret til eget behov.

Den skal også danne grunnlaget for Hyundais visjoner for bilopplevelsen i framtidige selvkjørende biler.

Hyundai 45 har et sofaliknende baksete og forseter som kan roteres utover for bedre tilgang. Infotainment-systemet vises på bilens dashbord gjennom en liten projektor. Dette skal erstatte en berøringsskjerm, med en serie skjermer og funksjoner integrert i selve dashbordet.

Hyundai lar også 45 kommunisere med passasjerer og sjåfør gjennom lys, noe Mercedes sitt nye konsept EQS også har tatt i bruk.

45 har blant annet en lysstripe nederst på døra som viser gjenværende batterikapasitet. Og når vi er inne på dører, så har hyundai valgt en løsning der disse åpner seg ut og til hver sin side.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Viser retning

Hyundai 45 er, som nevnt, en konseptbil, og det er derfor grunn til å tro at framtidige biler vil se annerledes ut enn den vist i Frankfurt. Likevel kan Produkt & PR-sjef i Hyundai Norge, Øyvind Knudsen, fortelle at enkelte deler av bilen vil være å kjenne igjen på nært forestående modeller.

– Vi har flere modeller som kommer snart, som vil ha liknende design som 45. Først og fremst er det da eksteriøret som vil være likt, så dette er en pekepinn på hva som kommer fra Hyundai.

Innvendig forventer Knudsen de største endringene fra dagens konsept.

– 45 er jo en konseptbil, og det er grunn til å tro at det vil gjøres en del endringer i kupeen i kommende biler. Likevel vil de basere seg på Skateboard-designet, som gir vesentlig mer plass en dagens elbiler.

Raskere lading

Som Elbil24 kunne fortelle tidligere i september, så har Hyundai kjøpt seg inn i ladenettverket Ionity. De annonserte samtidig at framtidige biler fra merket ville kunne lade på et 800V-system, og benytte seg av ladere som støtter inntil 350 kW ladeeffekt.

45 er den første bilen som vises fra merket som skal ha støtte for 800V, men noen detaljer på hvor mye av den maksimale ladeeffekten bilen kan ta imot er ikke offentlig.

Heller ikke spesifikasjoner som batteristørrelse og ytelse er kjent for konseptbilen, men Hyundai mener bilen skal få klassens lengste rekkevidde.

Norge prioritert

Knudsen forteller at det vil komme flere modeller som vil være klare for veien i løpet av 2021. Disse er bygget på den samme plattformen som 45, som flere ulike størrelser, og både for-, bak- og firehjulsdrift.

Hyundai har allerede opplevd stor interesse rundt deres siste elbil, Kona, og Knudsen sier at dette har ført til at Norge har blitt mer interessant for produsenten.

– Vi opplever at Norge er et av de prioriterte markedene i tiden framover for Hyundai. Hyundai sentralt er også mer opptatt av hva Norge er interessert i, så vi er mer involvert i prosesser enn tidligere.

Hyundai opplevde i starten en stor interesse for Kona, og med det fulgte et leveringsproblem. Med de framtidig modellene er det derfor grunn til å tro at Hyundai skalerer opp leveransene til Norge.