Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.
(Elbil24:) For litt under et år siden var Elbil24 i Los Angeles for å stifte bekjentskap med den nye Mustang Mach-E, Fords nye. Etter den tid har tusenvis av nordmenn reservert et eksemplar, og har på den måten fått en plass langt frem i køen.
For reservasjons- og bestillingslistenes tid er ikke helt over enda.
Nå melder Ford at de har åpnet for bestillinger, noe som betyr at reservasjonsholderne kan konvertere til faktiske bestillinger. Det samme kan de som ikke har reservert enda, og det er gode grunner for å ta en ekstra titt på Ford Mustang Mach-E.
Noen har kanskje sett den allerede, for bilen har vært på Norges-visitt en periode, der importøren blant annet har kjørt bilen fra Oslo til Trondheim ute å lade underveis. Bieln var også på en snarvisitt tidligere i år for å bli vist frem til reservasjonsholderne. Det var mildt sagt oppstandelse hvor enn den kom.

Her er Ford Mustang Mach-E på "hemmelig" besøk i Norge
Lav pris
Som kjent er Ford Mustang Mach-E en slags SUV-ifisert bil. Den er litt høyere, har en anelse høyere bakkeklaring, og er litt rundere i sin form enn det vi til nå har kjent som en ekte Mustang. Men prisen er lav.
Fra 412.000 kroner kan du få en Standard Range, med rekkevidde på opptil 44 mil.
Fra 463.400 kroner får du utgaven med lengst rekkevidde og bakhjulsdrift, en bil som skal kunne gå 61 mil.
Vi i Elbl24 har tidligere sagt at Polestar 2 antagelig er markedets beste kjøp per nå, med firehjulsdrift, 408 hestekrefter og en papirrekkevidde på 46 mil.
Ford Mustang Mach-E kan være et av alternativene som vil blande seg inn i kampen om tittelen markedets beste kjøp.
-Både varianter med firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig for levering fra tidlig 2021. En stor andel norske kunder har bestilt firehjulstrekk, og vi er derfor glade for å kunne levere disse bilene til norske kunder allerede fra start, forteller administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Fords nye Mustang har ikke dørhåndtak - skal skjønne når du ønsker å åpne døra
2 + 2 alternativer
Det vil være to alternative batterikapasiteter å velge mellom, og hver av dem kommer med to drivlinjer.
Standard Range har et batteri på 78 kWh brutto / 68 kWh netto (andvendelig kapasitet). Denne fås med valgfri bakhjulsdrift, eller firehjulsdrift, og alle versjoner har en motoreffekt på 269 hestekrefter. .
Long Range har en batterikapasitet på 99 kWh brutto / 88 kWh netto. Også denne kan fås med to- eller firehjulsdrift, på respektive 290 hestekrefter for tohjulstrekkeren, og 346 hestekrefter i modellen med firehjulsdrift.
Det er helt naturlig at den tohjulsdrevne utgaven er mest effektiv, og når den mest effektive drivlinjen kombineres med største batteripakke, så ender du faktisk opp med hele 61 mil rekkevidde på papiret.

Dette skal visst nok være etter den mer realistiske WLTP-standarden også, hvilket er svært bra. Den faktiske rekkevidden i bruk stiller Elbil24 seg først i køen til å teste.
God ladefart
Om du skulle være i ferd med å gå tom, så er det verdt å nevne at Ford er en del av Ionity-nettverket. Bilen støtter også 150 kW lading, basert på 400 volt gjennom CCS-standarden. Dette må etter anses som standarden for ladeeffekt fra bilprodusenter som mener alvor.
Dessverre har ikke alle gjort som Ford, og implementert såpass høy ladefart.
Ford opplyser selv at bilen kan lade for 119 nye kilometer på bare 10 minutter. Dette stemmer nok dersom man legger ladesyklusen ti beste minutter til grunn, men det lar seg ikke gjøre med en slik fart for hele ladesyklusen. Dette tilsvarer en ladefart på 714 km/t på det meste, men vi regner ikke med at denne farten kan holdes over lengre periode.

Den faktiske ladefarten vil vi naturligvis også gjøre i vår ladetest 0 -100 %, når den tid kommer.
Flunkende nytt
Ford Mustang Mach-E får Fords nye generasjon Sync, når det gjelder brukergrensesnitt. Dette benytter maskinlære til stadig å bli bedre og bedre, rett og slett ved å lære seg sjåførens bruksmønster.
Etter hvert som dere blir bedre kjent, må du ikke bli overrasket om den spør deg om ønsker å dra innom den faste kaffesjappa på vei til jobben, eller at den råder deg til å ta en omvei hjem på grunn av kø på den normale ruten.

På innsiden av Ford Mustang Mach-E
Innvendig har bilen en oppreist skjerm i midtkonsollen med store og godt synlige symboler. Mustang Mach-E er også klargjort for komplett OTA. OTA er en av de nye snakkisene for fremtidens biler, og står egentlig bare for Over The Air.
Det betyr at bilens datasystemer kan oppdateres og fornyes ved å laste ned ny programvare, enten på bestilling eller automatisk.
Ford var lenge i en limbo med tanke på elektrifisering av bilmodellene. De hanglet etter både når det gjaldt hybrider og ladbare hybrider. En stund så det også ut til å stå stille når det gjaldt fullelektriske biler, men med Mustang Mach-E slår Ford kraftig tilbake.
Og det stopper ikke der.
Se Mustang ankomme Norge:
Fra 2023 kommer de med flere modeller, og da i et samarbeid med VW-konsernet, der Ford skal ta i bruk MEB-plattformen som både VW ID.3 og ID.4 blir laget på. Denne plattformen kommer i tre forskjellige lengder, der den ene er mindre enn i ID.3 og ID.4, og en som er lengre. Hvilken av disse Ford skal ta i bruk først er ikke kommunisert, men det blir spennende å følge Fords vei videre mot elektrifisering.
Først ut er altså Mustang Mach-E, en bil som kommer til Norge rett etter at de første nyttårsrakettene har landet.
Da blir det også spennende å få svar på hvor mange som faktisk har bestilt bilen, men det skal dreie seg om flere tusen, ifølge Ford Motor Norge.
Dette blir konkurrentene:

Det beste bilkjøpet som finnes nå?

Skoda Enyaq offisiell - Her er prisene

Nå er Volkswagens nye SUV rett rundt hjørnet

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.