Elsparkesykkel på fortau

Går mot forbud: - Svært krevende

Forslaget utredes nå av regjeringen. Men hva sier befolkningen?

PROBLEMATISK: Mange tar ikke nok hensyn når de kjører elsparkesykler på fortau, mener samferdselsministeren. Men befolkningen er delt på spørsmålet om det skal være lov å kjøre på fortau eller ikke. Foto: Bjørn Eirik Loftås
PROBLEMATISK: Mange tar ikke nok hensyn når de kjører elsparkesykler på fortau, mener samferdselsministeren. Men befolkningen er delt på spørsmålet om det skal være lov å kjøre på fortau eller ikke. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24):

Regjeringen har alt skjerpet reglene for elsparkesykkel-bruk og blant annet innført promille- og aldersgrense. Det er imidlertid fortsatt lov å kjøre uten hjelm, og på fortau, gang- og sykkelvei, hvis du flink til å vise hensyn til de gående ved å tilpasse farten og holde avstand.

- Uakseptabelt høye skadetall

Det ligger imidlertid an til at det kommer flere innskjerpinger i tiden som kommer.

- De siste tre årene har i vi sett uakseptabelt høye skadetall og et stadig økende konfliktnivå mellom elsparkesykler og andre trafikanter. Slik kan det ikke fortsette. Vi må ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter. Derfor strammer vi inn reglene for bruk av elsparkesykler, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da de første innstrammingene var klare i januar.

Disse var følgende:

  • Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
  • Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
  • Aldersgrense på minst 12 år.
  • Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.

Det var imidlertid bare første steg. Fortsatt jobber regjeringen med flere innskjerpinger, deriblant om det skal være forbudt å kjøre med elsparkesykkel på fortau.

- Svært krevende

- Svært mange elsparkesyklister forholder seg ikke til gjeldende regler om at kjøring på fortau skal skje på de gåendes premisser. Det er også svært krevende å gjennomføre effektiv håndheving og andre tiltak for adferdsendring. Jeg mener derfor tiden nå er moden for å vurdere om små elektriske kjøretøy fortsatt skal kunne kjøre på fortau, eller om de bør forbys på slike arealer, slik de aller fleste andre europeiske land har gjort, sa Nygård.

Fortsetter etter videoen

ELSPARKESYKKEL: Er det egentlig smart å elsparkesykle i snøen? Vi testet! Reporter: Christian Wehus. Video: Ingebjørg Iversen Vis mer

Knapt flertall er enige

I en spørreundersøkelse, gjennomført av YouGov på vegne av forsikringsselskapet Tryg Forsikring og organisasjonen Trygg Trafikk, svarer 52 prosent at de vil ha et forbud mot bruk av elsparkesykkel på fortau.

Blant personer mellom 18 og 29 år støtter 34 prosent et slikt forbud, mens hele 65 prosent av de spurte over 60 år støtter det.

Andelen som ønsker et forbud er størst i Oslo med 55 prosent, og lavest i Trøndelag og Nord-Norge med 47 prosent.

Hvis forslaget blir vedtatt, vil det gjelde fortau, og ikke på gang- og sykkelveier, har regjeringen tidligere uttalt.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.