Russland

Går mot strømmen: Senker utslippskrav til 1988-nivå

ABS, ESP og kollisjonsputer blir ekstrautstyr på nye biler.

RUSSISK: En ny Lada er straks klar for å rulle ut fra bilprodusentens fabrikkanlegg i Izhevsk. Framover kan bilene bli langt enklere på utstyrssiden. Foto: Ladaizhevsk.ru
RUSSISK: En ny Lada er straks klar for å rulle ut fra bilprodusentens fabrikkanlegg i Izhevsk. Framover kan bilene bli langt enklere på utstyrssiden. Foto: Ladaizhevsk.ru Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Mens vi i Norge begynner å nærme oss målet om 100 prosent nullutslippsbiler på listen over nyregistrerte biler, og Europa sakte men sikkert følger etter, er situasjonen en helt annen i vårt naboland Russland. Her senkes nemlig nå kravene til både miljø og sikkerhet i nyere biler.

Krigen i Ukraina har nemlig ført til stor mangel på deler som er helt essensielle i moderne bilproduksjon.

Kraftig nedgang

Russland har store bilprodusenter som Autovaz (Lada), GAZ og UAZ, men omtrent samtlige har vært nødt til å bremse produksjonen kraftig siden invasjonen. Dette skyldes blant annet stor mangel på elektroniske komponenter og bildeler generelt.

De fleste internasjonale bilprodusentene har samtidig stengt ned all produksjon i landet, sist Renault - noe som gjør at 45.000 russere som er ansatt i selskapet, går en usikker tid i møte.

Resultatene ser man tydelig på salgslistene. Den europeiske næringslivsorganisasjonen Assosication of European Business melder nemlig at salget av nye biler og lette kjøretøy i Russland, sank med hele 78,5 prosent, sammenlignet med april 2021.

Miljø og sikkerhet nedprioriteres

For å gjøre det enklere for bilindustrien i landet, har Russland nå senket kravene for å godkjenne nye biler betraktelig, skriver den russiske næringslivsavisa Kommersant.

Blant annet senkes kravene til eksos- og andre utslipp tilbake til 1988-nivå, ifølge kilden.

Videre kan bilprodusentene igjen lage biler uten blokkeringsfrie bremser (ABS) og elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Kollisjonsputer blir samtidig ekstrautstyr, og det blir ikke lenger noe krav å utstyre bilene med såkalte ELR-sikkerhetsbelter - som kun strammer seg ved brå oppbremsinger og kollisjoner.

Alt dette har vært standard på stort sett alle moderne biler i mange år, og er å betrakte som viktig sikkerhetsutstyr, også i Russland.

Det blir heller ikke noe krav om å utstyre nye biler med automatisk, satellittbasert nødvarslingssystem, ifølge Kommersant.

Midlertidig forskrift

Ingen vet hvor lenge krigen i Ukraina fortsetter og hvor lenge sanksjonene mot Russland kommer til å fortsette. Foreløpig skal forskriften gjelde fram til 1. februar 2023.

De nye kravene er imidlertid ikke obligatoriske, bilprodusenter kan produsere både moderne biler som oppfyller alle gjeldende standarder, og biler som kun oppfyller krav det de fleste markeder vil anse som utdaterte.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.