Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Hva har selskapene AVL, Ciklo, Fivebikes, Forsee Power, Hioki, Honda, Hyba, JAMA, Kawasaki, KTM, KYMCO, Niu, Piaggio, Polaris , Roki, Samsung, Sinbon , Sumitomo Electric, Suzuki, Swobbee , Vitesco, VeNetWork og Yamaha til felles? De er knyttet til motorsykkelbransjen.
Og nå har de gått sammen for å sikre at elektriske motorsykler blir sentrale for å få ned utslippene i de store byene.

NÅ: Åpner for kortbetaling på ladestasjoner
Vanskelig å lade i mange storbyer
Utfordringen er ikke å lage gode, elektriske motorsykler, men å få ladet dem. I mange storbyer er mopeder og motorsykler de viktigste fremkomstmidlene, og de færreste har muligheten til å lade hjemme.
Og man kan jo bare forestille seg hvilke køer det ville blitt på ladestasjoner i byer som Manilla og Bombay med en elektrifisert motorsykkelpark. De fleste er enige om at det må tenkes alternative løsninger.
Bytte batteri på 1-2-3
Derfor har konsortiet, som nå består av 21 medlemmer, gått sammen om å lage en felles standard for utbyttbare batterier til elektriske motorsykler.
For i motsetning til elektriske biler, er batteriet i en elektrisk motorsykkel relativt lite og lett. Dersom man legger til rette for det, kan det løftes ut og byttes i en enkel håndvending.
Så ser man for seg at man ikke vil trenge tradisjonelle ladestasjoner, men batteribyttestasjoner. Du løfter bare av av det tomme batteriet og setter det i et ledig ladespor på byttestasjonen. Og mens dette lader, løfter du av et fulladet batteri som du setter på motorsykkelen, før du kan kjøre avgårde. Målet er at alt skal være unnagjort på 40 sekunder.

Finnes allerede, men ingen felles standard
Slikt batteribytte er allerede på plass mange steder, Gogoro har for eksempel hatt et slikt tilbud for sine motorsykler på Taiwan i en årrekke, og med god suksess. Systemet fungerer nærmest helt likt som det SBMC skisserer, og batteriene gir en rekkevidde på rundt 10 mil.
Problemet er bare at Gogoros system er proprietært, og passer kun selskapets egne motorsykler.
Med en felles standard på plass, vil det ikke spille noen rolle om du har en Piaggio eller Honda - de vil kunne bruke batteriene om hverandre. Og først da kan slike løsninger virkelig ta av, håper gruppen.

Nye EU-krav: - Stort skritt framover for elbilister
Mye gjenstår
Arbeidet startet allerede for et år siden, men i det siste har en rekke nye selskaper sluttet seg til gruppen. Nå skal det blant annet utarbeides en felles batteriplattform og planer for infrastruktur, før løsningen kan rulles ut til markedet. Så langt skal de ha blitt enige om passende tekniske spesifikasjoner, før nye faser med prototyping og testing står på programmet.
Det er foreløpig ikke satt noen dato for når arbeidet skal være fullført, men med flere og flere aktører på banen, er det ingen tvil om at dette er noe bransjen ønsker - og da er det gjerne viktigere med gjennomarbeidede løsninger enn raskest mulig lansering.
Du kan lese mer om konsortiet og arbeidet deres på denne siden.
Hva med elbiler?
Utbyttbare batterier på elbiler er også noe som har vært prøvd ut med varierende hell. Foreløpig er det kun ett bilmerke som tilbyr batteribytte i stor skala, og det er kinesiske NIO.
Selskapet etablerer byttestasjoner også i Norge, men her er det roboter som utfører selve byttejobben. Det kan du lese mer om her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.