Garasje med solcellepaneler:

Garasjen som lader elbilen selv

Skal kunne gi opptil 50 000 km kjørelengde hvert år.

LADER BILEN GRATIS: Garasjene fra Solarport er dekket med solcellepaneler som lader elbilen. Foto: Solarport
LADER BILEN GRATIS: Garasjene fra Solarport er dekket med solcellepaneler som lader elbilen. Foto: SolarportVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24): Stadig flere setter opp ladebokser for elbilen hjemme, gjerne i forbindelse med garasjen.

Nå har det kommet en løsning som gjør at garasjeladeren driver seg selv, og vel så det.

BD husservice AS har nemlig utviklet Norges første garasjer og carporter med solcellelading for elbil integrert.

Mer effektive

Garasjene og carportene fra Solarport produseres med solcellepaneler på tak og vinduer. Panelene er gjennomsiktige slik at vanlig dagslys slippes enn.

Panelene er såkalte bifaciale paneler, som betyr at de produserer strøm fra begge sider. Ifølge produsenten er panelene ca. 25 prosent mer effektive enn tradisjonelle paneler.

I tillegg hevder de at den åpne konstruksjonen øker strømproduksjonen med ca 5 prosent sammenlignet med tradisjonell montering av paneler på tak og vegger.

Hvor mye effekt solcellegarasjen gir, avhenger av hvilken modell man velger. Den dyreste gir, ifølge produsenten, en effekt på 9,6 kW under normale testforhold.

PRODUSERER STRØM: Både tak og vegger er dekket av gjennomsiktige solcellepaneler. Foto: Solarport
PRODUSERER STRØM: Både tak og vegger er dekket av gjennomsiktige solcellepaneler. Foto: Solarport Vis mer

Selg overskuddstrøm

Strømmen du bruker til lading er avhengig av hvor mye strøm anlegget har produsert. Du kan derfor velge å lade bare med egenprodusert strøm, med strøm fra boligens strømnett eller en miks av disse.

Du kan også justere ladingen basert på strømprisen for ulike tidspunkter på dagen, slik at du lader når strømmen er billigst.

Produsenten estimerer at du kan kjøre opptil 50.000 km i året på egenprodusert strøm. Dette er imidlertid med et gjennomsnittsforbruk på 2kWh per mil, samt med tilvalg som gir størst bruk av solcellepanel.

Solarport kan settes opp med ladeuttak for en eller to elbiler, avhengig av hvilken modell du velger. Den også kobles til boligens strømnett, så eventuell overskuddstrøm kan brukes i hjemmet eller selges.

Ifølge produsenten velger mange å sette opp uttak også til el-sykler eller mopeder.

Stor interesse

Idéen bak Solarport kommer fra daglig leder Jan B. Dziedzic. Han ønsket å lage en miljøvennlig og funksjonell carport for norske hus og hjem.

Han forteller at det er stor pågang fra elbileiere som ønsker å kjøre på egenprodusert strøm. Han tror høye strømpriser og økt fokus på miljø er noen av hovedårsakene til den store interessen.

– Hvis vi skal snakke om fremtidens smarthus nå som «alle» kjører elbil, så bør det egentlig være en selvfølge å ha en løsning som lar deg kjøre bil på strøm som du har produsert selv, sier Dziedzic.

Pris

Per i dag har selskapet fire modeller til salgs, som både kan leveres som carport og garasjer. Selskapet opererer med fra priser, som på nettsidene er for carporter.

Den billigste modellen har en fra-pris på 149.000 kroner, og skal kunne levere 30.000 km kjørelengde, med et gjennomsnittsforbruk på 2kWh per mil. Den dyreste har en fra pris på 239.000 kroner og kan levere opptil 50.000 km.

Garasjene og carportene kvalifiserer også til støtte fra Enova, hvor mye varierer fra carport til carport.