Alpha Jax og Wolf

Gatas barskeste elbiler

Nå viser Alpha to tøffe firehjulstrekkere som snart skal ut på markedet.

GATAS BARSKESTE: Alpha har laget en særdeles kul retro-pickup. Og den kan reserveres. Foto: Alpha
GATAS BARSKESTE: Alpha har laget en særdeles kul retro-pickup. Og den kan reserveres. Foto: Alpha Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Hørt om elbilprodusenten Alpha? Selskapet er et av de mange start-ups med utspring fra California, men ikke alle lager like kule versjoner som de to siste modellene fra Alpha, Jax og Wolf.

De to modellene deler plattform og drivlinje, og fremstår som to råtøffe offroad’ere med retrodesign.

Da er det naturlig at de kan fås med firehjulsdrift, men også med drift bare foran, dersom tohjulsdrift holder for deg.

CUV: ...eller frister det mer med en retro-kupé? Foto: Alpha
CUV: ...eller frister det mer med en retro-kupé? Foto: Alpha Vis mer

Pick-up’en Wolf

Wolf er en toseters pick-up som måler rett over 4,7 meter i lengde. For å kunne gi så mye av lengden som mulig til lasteplanet, er bilen utformet som en ren singelcab, med plass til to.

Prisen varierer fra 36.000 til 46.000 USD, avhengig av om bilen kjøpes med to- eller firehjulsdrift.

Her skal batterikapasiteten være stor nok til å gi en rekkevidde på 250 – 275 miles, som omregnet blir 400 – 440 kilometer. Øvrige ytelser er også morsomme, og akselerasjonen til 100 km/t skal kunne gjøres på ca. 6,5 sekunder. Noen toppfart snakker ikke Alpha om, foreløpig.

Derimot snakker de gjerne om Wolf som en arbeidshest, og forteller at den skal kunne trekke så mye som 1.360 kg. hengervekt. Dette i tillegg til lasten bilen kan frakte på det 1,65 meter lange planet. Bilen i seg selv er 4,76 meter lang, og er dermed ingen småbil.

Se mer av begge bilene:

CUV’en Jax

Den første bilen Alpha viste frem var en kupé, med typisk retromod design. Det tok likevel ikke lang tid før offroad-CUV’en Jax ble vist frem. Denne er en fireseter, som har omtrent samme rekkevidde som Wolf. Dette basert på en batteripakke som har et sted mellom 75 – 85 kWh energilager.

Alpha er åpne om at alle spesifikasjoner er midlertidige, og kan bli endret innen bilene skal lanseres på markedet.

JAX står forresten for «Junior All-terrain Crossover», noe som indikerer at bilen i amerikansk målestokk er av de mindre bilene i denne klassen. For det norske markedet er den nær perfekt, med sine 4,56 meter i lengde. Her går forresten akselerasjonen til 100 km/t unna på rundt 5 sekunder. Tross relativt like drivlinjer, kan dessverre ikke Jax trekke like tung tilhenger som slektningen, pick-up’en Wolf. Jax oppgis foreløpig til å kunne trekke 839 kg, men så er kanskje ikke tilhenger det første kundene av en slik bil tenker over.

Det vesentlige spørsmålet er naturligvis hvorvidt biler som dette vil finne veien til Norge. Per nå er dette uklart, men det er alltids mulig å importere en bil selv. Og er lysten stor, og man finner bilen tøff nok, så hvorfor ikke?

Vi snakker om rundt 400.000 norske kroner, og da får man i det minste noe ikke alle andre har.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer