Bilavgifter i Sverige

Gav svenskene én dags frist

Mandag bestemte den svenske regjeringen seg for å oppheve elbilfordel to dager senere.

KORT FRIST: Bare to dager etter at det svenske statsbudsjettet ble lagt frem, forsvinner det kanskje største incentivet ved å kjøpe elbil. Foto: Jeppe Bustafsson / Shutterstock / NTB
KORT FRIST: Bare to dager etter at det svenske statsbudsjettet ble lagt frem, forsvinner det kanskje største incentivet ved å kjøpe elbil. Foto: Jeppe Bustafsson / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Mandag la den nye, svenske regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett, og i elbil-leieren fikk mange morgenkaffen i vrangstrupen.

For den svenske regjeringen gikk nemlig inn for å skrote bonusordningen for elbiler og ladbare hybridbiler med særdeles kort varsel.

I praksis var beskjeden at de som bestilte bil dagen etter (tirsdag) ville få denne bonusen, mens de som gjorde det dagen etter det igjen (onsdag) ville gå glipp av den.

Det må derfor være rimelig å anta at mange svensker bestiller bil i dag.

Denne meldingen er å finne på nettsidene til Transportstyrelsen (tilsvarende Statens Vegvesen) i Sverige i dag.
Denne meldingen er å finne på nettsidene til Transportstyrelsen (tilsvarende Statens Vegvesen) i Sverige i dag. Vis mer

Egen bonusordning

Også svenskene har til nå hatt incentiver for at folk skal kjøre mer miljøvennlig. Det har vært løst i form av en bonusordning, der folk som kjører utslippsfritt eller med redusert utslipp får tilbakebetalt en del av kjøpesummen – inntil 25 prosent av prisen.

Ordningen ble i sommer revidert slik at den ikke lenger gjaldt biler til mer enn 700.000 svenske kroner, men opphører nå altså i sin helhet nærmest umiddelbart.

For dem som bestiller en elbil i dag (dagen før ordningen oppheves) er tilbakebetalingen fra den svenske staten på 70.000 svenske kroner så lenge bilen koster mellom 280.000 og 700.000 kroner (25 prosent av prisen om den koster under 280.000). Koster den 701.000 kroner, får man ingenting.

Men i praksis vil altså de fleste elbiler som selges i Sverige bli 70.000 kroner dyrere i morgen.

Ordningen er til nå finansiert av en malus (tilsvarende høyere avgift) på fossilbiler. Denne vil fremdeles gjelde selv om bonusen altså forsvinner for biler med lavt eller ingen utslipp.

Senker drivstoffavgift minimalt

Folk med fossilbiler er nok også skuffet – regjeringspartiene gikk til valg på å senke dieselprisene fra 3–10 kroner, melder Vi Bilägare, men den senkes med 40 øre. For bensin senkes avgiften med bare 14 øre.

– Vi kan ikke kontrollere inflasjonen, og vi må ha handlingsrom fremover. Svensk økonomi ventes å være inne i en lavkonjunktur neste år, sa finansminister Elisabeth Svantesson da budsjettet ble lagt frem.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.