Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Porsche Taycan vil nå få kraftige oppgraderinger, og Norge er det landet i verden med best salg av denne elbilen, sett opp mot befolkningen. Faktisk er vi også på en av de øverste plassene når bare antallet biler medregnes også – uten å ta hensyn til befolkningen.
Dette gjør at svært mange kan glede seg over gavepakken Porsche nå har offentliggjort.

VALGETS KVAL: Porsche Taycan eller Audi RS e-tron GT?
Oppgraderes uten kostnad
For en ting er at de nå i juli starter opp produksjonen av 2023-modellen av Taycan, med de endringene dette inkluderer. Det mest spennende er likevel at også allerede eksisterende Taycan skal få disse endringene, og det uten kostnad – uansett modell og årgang tilbake i tid.
Dersom du er eier av en Taycan bør du derfor kaste deg på telefonen og bestille en time for oppgradering så raskt som mulig, for det vil bli kø. Oppgraderingen er tross alt ventet å ta en arbeidsdag, så pågangen kan bli stor.

TEST: Verdens raskeste stasjonsvogn
Fremtidens «facelift»
Det er faktisk en ganske massiv endring som nå gjøres. Det passer bra med et slags midtlivsløp for Taycan, som siden slutten av 2019 er rukket å nærme seg tre år, og er solgt i over 75.000 eksemplarer.
Normalt ville en bil i denne fasen fått en såkalt «facelift», eller «en ny grill», som vi journalister spøker med. Dette for å friske opp en modell som tross alt skal leve noen år til.
Dette virker nå å være en gammeldags måte å friske opp en bil på, for i fremtiden vil dette handle mer om funksjoner og forbedringer i programvare, og det er nettopp det Porsche her gjør, uten at de er først med dette på noen måte.
Programvareoppdateringer vil uansett være en vanlig måte å «facelifte» en bil på i fremtiden.
- Kampanjen vil gi alle tidligere kunder fordel av den videre utviklingen, forteller Kevin Giek, visepreident for Taycan-porteføljen.

Porsche annonserer hard satsing på nytt, fornybart drivstoff
Dette blir nytt
Det er som sagt mye som nå skjer, og det skjer på de områdene vi helst vil ha dem. Det gjør at rekkevidden øker, takket være effektiviseringstiltak, og ladefarten øker under lynlading. Taycan benytter som kjent 800-volts ladespenning, og er fortsatt den bilen med høyest ladeeffekt på markedet. Nå skal alt dette bli enda bedre, også for biler tilbake i tid.
Endringene medfører blant annet at rekkevidden vil økes med rundt regnet 50 kilometer, etter WLTP-metoden, med små avvik i ene eller andre retningen avhengig av hvilken type Taycan du har, eller kjøper. Det gjør at de modellene med lengst rekkevidde nå vil krysse 600-merket i antall kilometer rekkevidde.
Vel så interessant er det at den nå skal få betydelig bedre ladefart. Dette gjøres ikke ved å øke toppeffekten, som fortsatt vil ligge på 270 kW, men den vil kunne ta imot høy effekt over et større register.
Fortsetter etter videoen
Dette er i høyeste grad å foretrekke, fremfor det vi i Elbil24 kaller en «markedsføringstopp», en høy topp som varer i noen sekunder for å ha et pent tall på papiret. Det er også derfor vi alltid regner ut gjennomsnittseffekten levert mellom 10 – 80 % under våre ladetester. Det er rett og slett effekten over tid som er interessant.
Da Elbil24 snakket med Kevin Giek om endringene var han tydelig på at også Porsche er i en lærefase. Erfaringene over de tre første årene har gitt dem viktig informasjon, og erfaring om teknologien, som nå gjør at de nå kan øke effekten over lengre tid.
Noen ladekurver hadde han derimot ikke å dele, så her må vi komme tilbake så snart vi har fått gjennomført våre egne ladetester, som alltid går fra 0 til 100%.

Eier du en av disse bilene, bør du skru ned ladehastigheten
Fem punkter
Porsche trekker frem fem punkter der endringene er størst.
1
Vi har allerede vært innom rekkevidden, som økes gjennom effektivisering av drivlinjen. Her er det først og fremst en nær fullstendig frikobling av frontmotoren som gjør susen, i all den tid du ikke trenger firehjulsdrift. Samtidig er det gjort endringer for måten bilen regenerer energi på, som er blitt mer effektiv. Her er det særlig de to første årene av Taycan – 2020 og 2021 – som vil merke størst gevinst, ettersom noen av oppdateringene allerede er på plass på de senere utgavene.
2
Temperaturstyringen skal etter oppdateringen være mer effektiv til å temperaturjustere batteriet på en bedre måte – spesielt under kaldt klima, forteller Porsche. Dette vil også påvirke ladefarten når gradestokken krabber ned på det blå. Også her er det spesielt 2020 og 2021-modellene som vil få størst gevinst. Nytt er det også at du kan få ettermontert den doble ombordladeren i ettertid, noe som vil gi deg mulighet for 22 kW lading, mot 11 kW standard.
3
PCM-systemet (Porsche Communication Management) og Porsche Connect vil få nye funksjoner. Du vil få oppdaterte skjermbilder, bedre stemmestyring, og ikke minst – det vil bli integrert en egen Spotify-app. Og til dere med Android-telefoner, så vil det nå også være klargjort for trådløs tilkobling av Android Auto.
Nytt er det også at ladestasjoner nå kan filtreres etter ladeeffekt, og du slipper å kjøre innom en rekke sakteladere for å endelig finne den rette.
4
Assistanse-systemene har også gjennomgått forbedringer, først og fremst når det gjelder parkeringsassistenden, som har fått flere funksjoner, med forbedret søk etter ledige plasser, med mer. Dette er kanskje ikke like relevant for oss nordmenn, men i mer urbane områder enn vi har å boltre oss i.
5
FUD – eller “Functions on Demand” ser ut til å bli bilprodusentenes nye melkeku. Her kan du kjøpe eller låse opp funksjoner i ettertid, noen gratis, men vi forventer at mange av disse etter hvert vil komme med en kostnad.
I Taycan vil det først og fremst bli innstallert et mer utvidet system for OTA - Over The Air – eller trådløse oppdateringer om du vil. Dette for senere å kunne tilby større oppgraderinger uten å måtte besøke et verksted.
I tillegg vil det i denne oppgraderingen ligge et større og bedre valg for det man kaller komfort access, som bestemmer om bilen skal låse opp en eller flere dører når du nærmer deg bilen, slik vi kjenner det i mer eller mindre grad allerede.
Om du bestiller deg en ny Taycan nå, så vil alle disse endringene være inkludert. I tillegg vil altså Porsche at alle eksisterende kunder skal få det samme, noe vi anser som en fin gest til eksisterende kunder.
Dette er definitivt fremtidens måte å oppdatere biler på, for hvem trenger vel en ny grill?
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.