Hyundai elektrifiserer:

Gigantisk satsing på elbiler

Skal brenne av 500 milliarder kroner på elektrifisering frem mot 2025.

KONSEPTBIL: Hyundai 45 ble vist på bilmessen i Frankfurt i september. Foto: Fred Magne Skillebæk
KONSEPTBIL: Hyundai 45 ble vist på bilmessen i Frankfurt i september. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Hyundai la nettopp frem et nytt strategisk veikart, Strategy 2025, som skal gjøre selskapet til en av verdens tre største produsenter av elbiler. Det skal gjøres gjennom en rekke store satsinger, der flere av dem må anses som ren forskning, men som selsksapet er villig til å bruke penger på. Mye penger.

For, Hyundai skal fra nå og frem til 2025 investere 500.000.000.000 (500 milliarder) norske kroner i elektrifisering. Det tilsvarer mer enn en tredel av det norske statsbudsjettet.

Og selv med en gigantisk satsing som dette er de ikke engang sikker på å bli blant de tre største, men har det som en målsetting. Det sier litt om hvilket omfang bilbransjen representerer.

Forholdet 5 - 1

Det pågår en stadig diskusjon rundt temaet batterielektrisk, eller hydrogenelektrisk. Hyundai har gjort sitt valg, og går for det som antagelig blir senarioet for flere – ja takk, begge deler.

I deres nye plan legger de nemlig til grunn at en av seks nullutslippsbiler skal være en hydrogenbil.

-I tiden mot 2025 skal vi selge 670.000 nullutslippsbiler. 560.000 av disse skal være batterielektriske, mens de resterende 110.000 skal være hydrogenbiler, forteller Hyundai.

Når en av seks solgte nullutlsippsbiler skal ha hydrogen på tanken, sier dette en hel del om troen på hydrogen som energibærer. Etter alt å dømme vil en stor andel av disse selges nærmere 2025 enn 2020, noe som tilsier at andelen hydrogen etter 2025 vil bli enda stigende. Det kan også være at en stor andel av dette vil selges i markeder der elektrifisering ikke er like enkelt som i Norge.

Lavtflyvende

Hyundai har delt opp strategien for 2025 i flere områder. To av områdene er det de kaller Smart Mobility Device, og Smart Mobility Service. Regnestykket de har laget ser omtrent slik ut: Smart Mobility Device + Smart Mobility Service = Smart Mobility Solutions. For med Device-enheten skal lage små elektriske enheter, som sparkesykler og andre mindre enheter som vi kommer tilbake til.

Disse skal deretter settes i arbeid gjennom Smart Mobility Service, og man sitter igjen med en komplett løsning, mobilitetsløsningen, ifølge Hyundai.

En del av de mindre enhetene er også det de kaller Urban Air Mobility (UAM), eller urban luftmobilitet, der de tar opp igjen tråden om små flyvende dingser som kan frakte folk med bagasje, tilsvarende en stresskoffert, rundt i urbane miljøer. Og Hyundai mener alvor.

De har derfor opprettet en egen avdeling som skal sørge for at planene blir en realitet.

For å lede dennne satsingen meldte selskapet at de har hyret en tidligere NASA-direktør, Dr. Jaiwon Shin.

Hyundai er derimot ikke alene om å satse på lave flyhøyder. I oktober annonserte også Porsche og Boeing et samarbeid der de skal utforske denne formen for transport nærmere. Uber er også en av aktørene som vil inn på dette markedet, gjennom Uber Elevate.

Gjelder også Norge

Vi tok en prat med Christian Stenbo, i Hyundai Motor Norge, om når vi får se resultater av storsatsingen her til lands. Han forteller at den norske importøren allerede har satt i gang arbeidet med å rigge organisasjonen for endringene som kommer.

Så når får vi se flyvende objekter over Rådhusplassen i Oslo?

-Det må du nok vente en stund på, forteller Stenbo, og legger til at dette er et av områdene som først og fremst skal utredes, før vi ser noen resultater. Mye av den satsingen Hyundai nå gjør, handler like mye om forskning på muligheter, som å lansere ferdige produkter på markedet.

Sett med norske øyne er vi antagelig heller ikke i målgruppen for de heftigste transportløsningene, som mer er laget for nåtidens- og fremtidens såkalte "megacities", storbyer i globalt perspektiv.

Det som derimot er konkret, er de nevnte tallene for kommende salg av el- og hydrogenbiler.

Nå får vi da se nye elektriske bilmodeller trille over norske landegrenser?

-Uten å være konkret, så vil vi nok se de første signalene på denne storsatsingen innen de neste tolv månedene, forteller Stenbo, og han lover mer i tiden som kommer.

Hvilke signaler det er snakk om er det for tidlig å utdype nå, men det dreier seg først og fremst om nye elbiler. Vi blir derfor ikke forundret om det dreier seg om en mer produksjonsklar utgave av Hyundai 45, konseptbilen som ble vist på bilmessen i Frankfurt i september. Stenbo ønsker ikke bekrefte i noen retninger, men er enig i at dette er et svært spennende konsept, som også har noen nye spennende løsninger.

Det blir interessant å se hvordan skateboard-plattformen kan gi nye løsninger for interiøret og andre detaljer forteller han.

Men Hyundai er ikke alene. Volkswagen har allerede viet hele sin satsing på konvertering til elektrisk, en satsing som allerede er igang, og de andre store tyske har sagt de skal samme vei. Sett med norske øyne, går det fryktelig sakte i resten av verden, for mens vi i Norge har oppnådd 44 prosent markedsandel for elbilene, så er det øvrige Europa karet seg opp på to – 2 – prosent. De ligger rett og slett årevis bak, men nye utslippskrav vil sette skuta raskt i bevegelse. Derfor kommer det bare i 2020 så mange som 28 nye fullelektriske bilmodeller.

Kanskje det blir 29, om vi regner med Hyundai 45?