Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):I en ny undersøkelse som Norstat har gjort for Frende Forsikring blant over 1000 nordmenn, går det tydelig fram at det er stor forskjell mellom menn og kvinner når det gjelder respekten for lover og regler i trafikken.
Mens det er 53 prosent av de spurte mennene som innrømmer at de er blitt tatt i fartskontroll, er det bare 25 prosent av kvinnene som sier de er blitt tatt.
Få menn (27 prosent) irriterer seg over andre som kjører for fort, mens 40 prosent av kvinnene gjør det samme.
I tillegg svarer altså hele 68 prosent av de mannlige sjåførene at de synes det er greit å kjøre litt fortere enn fartsgrensen. Det er langt fler en kvinnene.

Her er elbilene som kommer til Norge i 2024
Kjører ofte forbi
Slik er det også med forbikjøringer. De aller fleste menn synes det er helt greit, mens kvinner ikke liker forbikjøringer.
- Mer enn 1 av 3 kvinner i undersøkelsen sier at de ikke liker forbikjøringer i det hele tatt. Slik er det ikke blant menn. 8 av 10 synes forbikjøringer er greit hvis sjåføren mener det går fint, sier fagsjef på motor, Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

- Lær av damene
Han peker på at forbikjøringer er krevende både for den som kjører forbi og den som blir forbikjørt. Mange assosierer forbikjøringer med høy fart, uvøren kjøring og plutselige møter med motgående trafikk. Det er ikke slik det skal være. Forbikjøringen skal foregå innenfor fartsgrensen, ifølge Ytre-Hauge.
- Det er et tydelig kjønnsskille i trafikken. Kvinner har mer respekt for fartsgrenser og er tydelig mer avventende til å kjøre forbi. Det er to grep menn godt kan lære seg neste gang de setter seg bak rattet, sier fagsjefen.

20 000 tatt i sommer
Drikker før de kjører
Også når det gjelder kjøring i rus er menn kraftig overrepresentert. Det viser en undersøkelse som Trygg Trafikk og Volvo Cars har gjort.
Her svarer 1 av 5 at de har kjørt bil etter å ha drukket alkohol. Den største andelen av disse er menn.

Ifølge Statens vegvesen er rus en medvirkende årsak til over 20 prosent av alle dødsulykker på norske veier.
Forsker og førsteamanuensis Pål Ulleberg ved Universitetet i Oslo forteller at forskning tyder på at det er noen forskjeller mellom menn og kvinner når det gjelder kjørestil, risikovillighet og ulykkesrisiko:
Overvurderer egne evner
- Å trekke frem en enkelt årsak til den økte risikoatferden blant mannlige sjåfører er umulig. Det er imidlertid slik at menn har høyere testosteronnivåer, som er knyttet til aggresjon og risikoatferd. Dette kan bidra til at de tar høyere risiko under kjøring.
- Forskning tyder også på at menn, særlig unge, har en tendens til å overvurdere egne kjøreegenskaper og undervurdere risiko, forklarer Ulleberg.
Han forteller at mange studier viser at menn også er mer «sensasjonslystne» enn kvinner og i større grad oppsøker nye og intense opplevelser. Dette kan påvirke menn til å ta høyere risiko i trafikken.

Han som merket denne veien var ikke full
Unge menn vil imponere
- Menn kan være mer utsatt for gruppepress, spesielt i ungdomsårene og tidlig voksen alder. Dette kan føre til risikabel kjøreatferd for å imponere eller styrke sosial status.
- For eksempel har unge menn med unge passasjerer i bilen langt høyere ulykkesrisiko enn unge menn som kjører uten passasjerer. Unge kvinner ser ikke ut til å være like påvirket av dette, sier Ulleberg.
Slik oppfører vi oss i trafikken
Fart og forbikjøring | Menn | Kvinner |
Har blitt tatt i fartskontroll? | 53 % | 25 % |
Blir irritert av folk som kjører for fort? | 27 % | 40 % |
Synes det er greit å kjøre litt for fort? | 68 % | 50 % |
Liker ikke forbikjøringer? | 19 % | 36 % |
Kilde: Norstatt/Frende Forsikring
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.