Parkere elbilen lenge:

Gjør dette før du lar elbilen stå

Skal bilen være alene hjemme i juleferien, gjør du klokt i å sørge for at batteriet er ladet til riktig nivå.

Du får nok en god feiejobb om bilen blir stående ute i juleferien, men pass på batteriet også. Foto: Shutterstock / NTB
Du får nok en god feiejobb om bilen blir stående ute i juleferien, men pass på batteriet også. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

(Elbil24): De fleste produsenter av elbiler leverer bilen med en garanti om at batteriet skal ha 70 prosent av sin opprinnelige kapasitet etter åtte år eller 160.000 kjørte kilometer.

For bruk og lading reduserer etter hvert kapasiteten på batteriet sammenlignet med da det var nytt.

Som på mobiltelefoner

Dette fenomenet er ikke unikt for elbiler – batteriet i mobiltelefonen din har akkurat de samme begrensningene. Har du iPhone, kan du for eksempel åpne innstillinger, batteri, batteritilstand og lading og lese av hvor mye av den opprinnelige kapasiteten som er igjen på batteriet. Det er dette som kalles «state of health», eller da SOH om vi forkorter det.

Men der det å bytte batteri på en mobiltelefon er noe et mobilverksted gjør for noen hundrelapper, er kostnadene langt høyere på en elbil. Som regel vil det å bytte fremdriftsbatteri koste flere hundre tusen kroner og er dermed noe du helst vil unngå, for å si det forsiktig.

Anbefaler 20–80 prosent

Når batteriet er fulladet eller svært utladet, avsettes elektroner på den ene elektroden og ioner på den andre, som kan føre til ustabiliteter i cellen og muligens til celledefekter, skriver selskapet Aviloo, kjent for sine batteridiagnoseverktøy, i en pressemelding.

De anbefaler å holde batteriet på mellom 20–80 prosent i hverdagen, hvor det er tilstrekkelig balanse mellom positive og negative poler. Da vil altså batteriet eldes senere, slik at det i lengst mulig grad bevarer sin opprinnelige kapasitet.

Langtidsparkering: 50 prosent

For mange står juleferien nå for dør, og ikke alle har planer om å kjøre elbilen helt til feriedestinasjonen.

Om bilen blir værende hjemme (eller på en flyplass), og dermed bli stående ubrukt i en lang periode, er Aviloos anbefaling å parkere bilen med 50 prosent igjen på batteriet, eller da 50 prosent «state of charge» (SOC).

Det er da balansen er aller best i batteriet. Å parkere en lang periode med mer enn 80 eller mindre enn 20 prosent state of charge, frarådes kraftig. Og det selv om den aktuelle perioden bare er ei helg.

Å lade bilen helt til 100 prosent er altså noe du i høy grad bør unngå. Det kan være kjekt å gjøre i forkant av en langtur, men da bør du sørge for at bilen blir kjørt kort tid etterpå og ikke blir stående på 100 prosent.

La oss legge til der at biler med LFP-batterier (gjelder et fåtall) har godt av å bli ladet til 100 prosent, og at «20–80-regelen» ikke gjelder for denne typen batterier.

Husk forvarming

Aviloo minner samtidig om at det er lurt å forvarme batteriet før du skal lade, noe mange elbiler har innebygde funksjoner for. Ikke bare sørger det for at ladingen går raskere, men det gjør også at ladingen går mer skånsomt for seg. Det er særlig til nytte nå om vinteren.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.