Nio lanserer batterileie:

Gjør elbilene vesentlig rimeligere

Skal gjøre elbilene billigere, og fjerner viktig risikofaktor.

Norgesmodell: Nio ES8 er en bil som ville passet godt i Norge. Foto: Nio
Norgesmodell: Nio ES8 er en bil som ville passet godt i Norge. Foto: Nio Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) Et gjentagende spørsmål vi får angående elbiler er hva som skjer den dagen batteriet ryker. Hvor mye vil et nytt batteri koste? Problemstillingen bunner naturligvis ut i utvitenhet, men elbil er fortsatt nytt for de fleste. På sikt kommer også erfaringen.

Den kinesiske elbilprodusenten Nio akter likevel å gjøre noe med dette, samtidig som de skal sørge for billigere elbiler.

Nå har de nemlig lansert et tilbud de kaller BaaS, som står for Battery as a Service. Nio ønsker med dette å skille bil og batteri ved å selge deg bilen, men leie deg batteriet. Hvorfor det, tenker du kansje?

Rask utvikling

Fenomenet er prøvd før. Renault gjorde den samme øvelsen, men antagelig alt for tidlig. De skulle da selge Renault Fluenze uten batteri, for deretter å leie det ut. Utgangspunktet for Renault og Nio er likevel det samme.

Løsningen fjerner deg fra risikoen og ansvaret det er å eie batteriet selv.

Skulle noe skje med batteriet, kan kunden rett og slett ringe eieren, som i dette tilfellet er Nio, og be om nytt. Men det stopper ikke der, for med tiden skjer det en stadig utvikling på batterier. Om fem år er det ventet at energitettheten har økt med rundt 50 prosent, sammenlignet med dagens batterier. Skulle du på sikt ønske å oppgradere, så skal dette også la seg gjøre. Nio ser heller ikke bort fra at du da kan oppgradere til et batteri som har høyere kapasitet, og samtidig er lettere.

MINDRE MODELL: EC6 er en mindre modell, som også ville passet markedet her hjemme. Foto: Nio
MINDRE MODELL: EC6 er en mindre modell, som også ville passet markedet her hjemme. Foto: Nio Vis mer

Rimeligere biler

At du kjøper bilen uten batteri vil også gjøre bilene langt rimeligere. Nio sine priser viser at du må ut med rundt 20 prosent mindre i det du kjøper bilen. Naturligvis kommer månedsleie av batteriet i tillegg, men den delen slipper du altså å finansiere.

Du binder med andre ord opp mindre kapital, samtidig som du inngår risikoen.

Når du skal selge bilen igjen, kan kjøper ta over leieforholdet, eller velge om han ønsker en nyere type batteri. Dette blir på mange måter vinn-vin for alle parter. Nio kan selge deg bilen rimeligere, som etter alt å dømme gjør at de selger flere. Du slipper ansvaret og usikkerheten. Så hva da med alle de brukte batteriene Nio etter hvert vil få inn?

Egen utleier

Nå i august har Nio gått sammen med tre andre store selskaper, deriblant batteriprodusenten CATL, og dannet et nytt selskap de har kalt «Battery Asset Company». De fire selskapene eier 25 prosent hver, og det er dette selskapet som skal stå for utleie av batteriene.

For enkelt å kunne bytte ut batteriene når det blir behov for dette, har Nio utviklet et system i bilene som forenkler prosessen med byttet.

Løsningen skal være på plass for alle de tre modellene ES8, ES6 og EC6. Foreløpig er det ikke meldt om andre som har kastet seg på denne måten å håndtere batterieierskapet på, men en av hovedgrunnene til at det er opprettet et eget selskap for å håndtere batteripakkene er etter alt å dømme et forsøk på å få med seg andre bilprodusenter på samme løsning.

Livet etter døden

Selskapene er naturligvis klar over at det på sikt vil være et skrikende behov for brukte batterier. Det er lenge uttalt at når bilen dør, er det fortsatt mye liv igjen i batteriene. De kan brukes om igjen, til andre formål. Man trenger antagelig heller ikke vente til bilen er oppbrukt, ettersom mange sikkert ønsker å bytte batteri i bilen før den tid.

Da kan batteriene som tas ut friskes opp og selges til batteripakker for backup på kritiske steder, som sykehus eller andre steder der ustabilt nett ikke er gunstig. Bruksområdene og mulighetene er rett og slett enorme.

Foreløpig er Nio en liten aktør, men de er absolutt et av de viktige og kommende selskapene. Det virker også som markedet har stor tro på selskapet, som bare de siste tre månedene har steget nær 450 prosent på børsen. Men med rundt 3.300 produserte biler i måneden har de fortsatt en lang vei å gå.

På sikt skal Nio også innta Europa. Hvilke markeder som står først i køen er det ikke sagt noe om, men brått kan det stå en Nio i en butikk nær deg.

LES OGSÅ:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer