Batteribytte

Grepet som kan fjerne ladekøene

Nio har planer om en rekke batteribyttestasjoner i Norge. Og snart får de kanskje følge av en av de store bilprodusentene.

KAN BLI FLERE: Foreløpig er det kun Nio som tilbyr batteribytte som et alternativ til lading, men snart kan de få følge av en av de store bilprodusentene. Foto: Nio
KAN BLI FLERE: Foreløpig er det kun Nio som tilbyr batteribytte som et alternativ til lading, men snart kan de få følge av en av de store bilprodusentene. Foto: Nio Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Prosessen går stadig raskere, men ladetiden er fortsatt et ankepunkt som hyppig brukes mot elbilene. For selv om mange biler nå kan kjøre mange mil etter bare noen få minutter på en lynladestasjon, er de sjanseløse mot tiden det tar å fylle tanken på en bensin- eller dieselbil.

Men det finnes enkelte aktører som tenker alternativt, for å få mest mulig rekkevidde på elbilen - på kortest mulig tid. Mest kjent er den kinesiske elbilprodusenten Nio, som satser tungt på batteribytte som et alternativ til tradisjonell lading.

Systemet er enkelt. Du triller bare bilen inn på en batteribyttestasjon, og så tar roboter seg av selve byttet av batteriet, som er lett tilgjengelig fra undersiden av bilen. I løpet av tre minutter har det tomme batteriet blitt erstattet med et fulladet, og du kan kjøre videre.

Nio har bevist at systemet fungerer. I hjemlandet Kina har de allerede gjennomført mer enn en million slike bytter på Nio-biler gjennom sine robotstyrte batteribyttestasjoner.

Og nå står også elbillandet Norge for tur. Selskapet lanserer sine første modeller i Norge mot slutten av året, og planlegger hele 16 byttestasjoner her til lands allerede før utgangen av 2022.

Vil løfte gammel visjon

Ideen om batteribytte er imidlertid langt fra ny. Renault-Nissan presenterte allerede i 2009 ideen om batteribytte som en viktig del av en større, fremtidig elbilvisjon fra selskapet.

Renault Fluence Z.E. ble den første elbilen som støttet batteribytte, og det ble også bygget flere byttestasjoner i Israel. Satsingen gikk imidlertid konkurs i 2013, og det lave elbil-volumet trekkes fram som en hovedårsak. Selv om det ble solgt et tusentall Fluence Z.E. var det slett ikke nok. Det var rett og slett ikke mange nok som var interessert i å bytte til elbil på dette tidspunktet.

Mye har skjedd siden den gang, og nå er det knapt en bilprodusent igjen, som ikke har elbiler høyest på prioriteringslista. En av dem er nettopp Renault, som planlegger hele sju helelektriske modeller innen 2025.

Nå vurderer de å ta opp batteribytte-tråden igjen, og kan dermed bli den første store bilprodusenten som omfavner teknologien.

I et intervju med Financial Times, fortalte konsernsjef Luca de Meo at batteribytte definitivt står på agendaen.

- Jeg har bedt våre ingeniører om å ta fram igjen tegningene til den opprinnelige idéen som var banebrytende rundt 2010/11, sier han til avisen, og legger til:

- Ingenting er bestemt ennå, men jeg ser på det som en interessant mulighet. Kanskje vil batteribytte bli en mulighet på noen av elbilnyhetene fra Renault.

Ikke bare-bare

Foreløpig har ingen andre elbilprodusenter lagt fram tilsvarende planer. De siste årene har mange av dem laget dedikerte elbilplattformer der batteripakka spiller en viktig rolle i selve konstruksjonen og avstivingen av understellet. Ingen av de løsningene vi har sett fra noen av aktørene, innebærer noen muligheter for enkelt batteribytte.

I et vanlig bruksmønster vil bilen stå mer i ro enn den er i bevegelse, og flere aktører har tatt til orde for at batterilading bør skje der bilen befinner seg, og at man i fremtiden ikke skal behøve å oppsøke en ladestasjon. Et eksempel er laderoboter på kjøpesentre og parkeringsplasser, noe du kan lese mer om i denne saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer